Forebyggende arbeid med barn og unge

Dette er studiet for deg som vil forstå og forebygge risiko knyttet til barn og unges oppvekst i dagens flerkulturelle samfunn.

Studieretningen i forebyggende arbeid med barn og unge

Dette er en master for deg som er barnevernspedagog eller for deg som vil forstå og forebygge risiko knyttet til barn og unges oppvekst i dagens flerkulturelle samfunn.

Forebyggende arbeid med barn og unge må ses i sammenheng med forhold som bidrar til marginalisering og inkludering på ulike arenaer som familie, vennekretser og institusjoner. Kulturelt mangfold, økende globalisering, nye familiemønstre og mediepåvirkning er eksempler på forhold som preger dagens oppvekst. Barn og unge må orientere seg i et samfunn med mangetydige og til dels motsetningsfylte forventninger. Dette kan utgjøre en risiko og skape grunnlag for sårbarhet og marginalisering. Samtidig byr dagens flerkulturelle samfunn på nye muligheter for inkludering og sosial deltakelse.

Studieretningen dekker både sosialfaglige og helsefaglige problemstillinger samtidig som vi henter kunnskap fra både profesjonsfagene og fra samfunnsvitenskapelige perspektiver. Dette danner et grunnlag for utvikling av en tverrfaglig forståelse av kompleksiteten i dagens oppvekst.

Vi gir deg kunnskap og evner for kritisk refleksjon om hva slags innsats og metoder som kan fremme og hemme deltakelse og sosial integrasjon for utsatte barn og unge. I profesjonelt arbeid med barn og unge er det nødvendig å ha kunnskap om samfunnsforhold, relasjonelle og individuelle forhold som kan utgjøre risiko- og beskyttelsesfaktorer. Videre er det nødvendig å ha innsikt i hvordan forebyggende arbeid kan øke deltakelse og hindre sosial eksklusjon. Verdens helseorganisasjon og nasjonale myndigheter i en rekke land har de senere årene fokusert sterkt på utsatte grupper, og pekt på behovet for å forebygge helseproblemer og sosiale problemer hos barn og unge og deres familier. En vesentlig grunn til dette er at tiltak som settes inn tidlig i livet, vil kunne ha en langvarig effekt og øke livskvaliteten for den enkelte. I et samfunn med endrede oppvekstbetingelser, er det forebyggende arbeidet innenfor ulike sektorer et satsingsområde. Dette gjør forebygging til et viktig tema i studieretningen.

Studiet kan gjennomføres både på deltid og på heltid. Dersom du ønsker å ta studiet på heltid kan dette avtales med fakultetet etter opptak.