Studenter på videreutdannning i kommunikasjon, samspill og ledelse i organisasjoner (Executive master of Management)

Hybrid fremdrift – Grønne fremdriftssystemer for skip

Nettstudier - Deltid

Dette studiet er en påbygging for maskinister og skipselektrikere som vil ha faglig påfyll av nyere og mer miljøvennlige fremdriftssystemer og energikilder til skip. Tilbudet er gratis og finansiert av Kompetanse Norge.

  • Søknadsfrist: Utløpt

Studieinformasjon

  • Studiested: Nettstudier
  • Studienivå: Videreutdanning
  • Progresjon: Deltid
  • Oppstart: Vår 2023
  • Studieopplegg: Nettbasert
  • Studiepoeng: 5
  • Kostnader: Gratis. Finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.
  • Søknadsfrist: Utløpt
  • Undervisningsspråk: Norsk
Vis flere keyboard_arrow_down keyboard_arrow_up

Samlinger og undervisning

  • Oppstart: 13. februar 2023

Forelesningene blir gjort tilgjengelige digitalt.

Deltakere må levere obligatoriske arbeider innenfor oppsatte frister. Det blir en obligatorisk oppgave som løses individuelt eller i gruppe. Studiet avsluttes med en muntlig eksamen som teller 100%.

  • De som tar eksamen får karakterutskrift/vitnemål.
  • De som ikke tar eksamen, men har fullført alle arbeidskrav, kan få utstedt kursbevis.

Det er ingen problemer å kombinere dette studiet med full jobb.

Enkel oversikt Hybride systemer i et vitenskapelig forskningsfartøy
Kopirett: Tomas Lagerfeldt Kongsberg Maritime

Hvem passer studiet for?

Studiet egner seg for maskinister og skipselektrikere som vil ha oppdatert kunnskap om grønn skipsfart og ny teknologi innen fremdriftssystemer for skip. En viss kunnskap om skip og tradisjonelle fremdriftssystemer er en fordel. 

Tilbudet er primært rettet mot ansatte, permitterte og arbeidsledige innenfor maritim bransje. Studiet er finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse og er en del av Bransjeprogrammet for maritim sektor. Dette studiet er et samarbeid mellom 14 universiteter/høgskoler og fagskoler over hele landet.

Dette lærer du

Hva menes med hybrid framdrift og grønne fremdriftssystemer for skip? Hvorfor trenger vi alternative løsninger til fossilt brensel? Vi ser på:

  • Lover og regler.
  • Bærekraft.
  • Økonomi.
  • Muligheter og begrensninger.

Vi tar også for oss noen av  de funksjonelle og operasjonelle aspekter ved hybrid og grønnere løsninger, som:

  • Diesel elektrisk framdrift, PTO og PTI teknologi.
  • Batteri løsninger, design og ESS teknologi.
  • Vekselstrøms og likestrøms løsninger samt integrerte automasjonssystemer.
  • Andre hybride framdrifts løsninger for skip som brennstoffceller og LNG.

Opptakskrav

MARTE: generell studiekompetanse eller annen teknisk utdanning

  • generell studiekompetanse (GENS) eller
  • bestått 1-årig forkurs for 3-årig ingeniørutdanning og integrert masterstudium i teknologiske fag etter fagplan av 2014 eller
  • bestått 2-årig teknisk fagskole eller
  • bestått 1-årig forkurs for ingeniør- og maritim høyskoleutdanning

I tillegg må du dokumentere tilsvarende kompetanse som:

  • VG2 maritim fag, retning motormann

eller

  • VG3 maritim elektriker

Realkompetansevurdering
For søkere som er over 25 år, motormann eller skipselektriker, men uten generell studiekompetanse, så er det mulig å bli realkompeansevurdert.

Husk å legge ved dine vitnemål fra videregående skole og/eller fagskole, samt maritime sertifikater i søknaden.