Gode grunner til å studere nanoteknologi ved USN

Høyteknologiske laboratorier, unikt samarbeid med næringsliv og tette forbindelser til nasjonale og internasjonale forskningsmiljøer. Mange gode grunner for å studere mikro- og nanoteknologi hos oss – og bli elektronikkingeniør!

Se rundt deg. Mikroteknologi og nanoteknologi finnes overalt i samfunnet og dagliglivet ditt, uten at du egentlig tenker så mye over det. Det er kjernen i smarte sensorer og den raskest voksende teknologien i dag som du blant annet har i mobiltelefonen din.

Det er et fagområde hvor du jobber med  atomer og molekyler, svært små enheter som likevel kan bidra til smarte løsninger som kommer samfunnet, deg og meg til nytte. Nano betyr en milliarddel og en nanometer er åtti tusen ganger mindre enn tykkelsen på hårstrået ditt.

Med en utdanning til elektronikkingeniør med spesialtfelt mikro- og nanoteknologi har du en fremtidsrettet og innovativ kompetanse. Du blir en svært attraktiv kandidat på arbeidsmarkedet både i Norge og utlandet.

Toppmoderne laboratorier

Som ingeniørstudent hos oss har du tilgang på høyteknologiske laboratorier, du jobber tett på næringsliv og industri, ikke minst får du bidra i nasjonale og internasjonale forskningsprosjekter.

Laboratoriesjef Ole Henrik Gusland ved Fakultet for teknologi, naturvitenskap og maritime fag ved USN forteller at både nordmenn og utlendinger lar seg imponere av våre laboratorier.

– Det er litt for lite kjent hva vi har av undervisningsfasiliteter, inkludert laboratoriet for forskning og utvikling. Vi har oppgradert laboratoriene våre med avansert utstyr i verdensklasse de siste fem årene, og det er noe verken studenter eller resten av omverdenen er spesielt godt kjent med, sier han.

«Jøss, så fint dere har det her!»

En god attest i så måte er tilbakemeldingene USN får fra Timini ved NTNU. Timini er nanoteknologistudentenes linjeforening, og hvert eneste år besøker masteravgangsklassen på rundt 35-40 studenter campus Vestfold.

– Det kommer unisont fra dem hvert år at «jøss, så fine fasiliteter dere har her i Vestfold», sier Ole Henrik, som legger til at lærerne blir like overrasket.

Ole Henrik Gusland er laboratoriesjef ved USNOle Henrik Gusland er laboratoriesjef i laben for nanoteknologi og mikroteknologi.

Minst like avansert som NTNU

Laboratoriene i Vestfold er minst like avanserte som NTNUs laber i Trondheim. Det finnes flere gode grunner til at studiet for mikro- og nanoteknologi, som finnes på både bachelor- og masternivå, er verdt å tenke på for nye studenter.

– Vi har et godt rykte på utdanningen vår innen mikro- og nanoteknologi.

– Mange utenlandske studenter velger nanoteknologistudiet ved USN campus Vestfold framfor store utdanningsland som Tyskland, Frankrike og USA, sier Ole Henrik.

Verden som lesesal – eller laboratorium

Rundt 400 studenter befinner seg til enhver tid på nanoteknologistudiet. Mellom 100 og 200 av dem tilhører bachelorprogrammet, mens 150 tar en master og rundt 50 er studerer på doktorgradsnivå.

Noen av disse går innom en master i Smart Systems Integration (SSI), et internasjonalt studium som skal utvikle framtidens teknologiske løsninger.

Første semester tar du i Edinburgh i Skottland, andre semester i Vestfold, tredje semester i Budapest i Ungarn og fjerde semester ved et av de tre stedene eller hos en av samarbeidspartnerne.

Svært gode jobbmuligheter

En siste bonus for nanoteknologistudentene er «Electronic coast», eller Norges Silicon Valley om du vil.

– Her er vi også helt unike, forteller Ole Henrik.

Electronic Coast er navnet på en industriklynge rundt Vestfold, der et sted mellom 50 og 100 elektronikkbedrifter velter seg i innovasjon og nytenkning fordi de er samlet på ett og samme sted. USN samarbeider med rundt 30 av disse bedriftene.

– Det betyr i praksis at de som studerer hos oss vil få undervisning i bedriftsnære og relevante problemstillinger, og deretter ha gode muligheter for å få jobb i selskaper som befinner seg i nærheten av studiestedet. Dette er ganske forskjellig fra for eksempel NTNU og UiO, sier Ole Henrik.

[show_related]