Student Nirajan Raut

Master of Science i IT og automatisering

Hvilke muligheter finnes innen kybernetikk? Hvordan utnytter vi informasjon fra fysiske systemer i et datasystem? Bli ekspert i IT og automatisering og få en ettertraktet og anvendbar utdanning som sivilingeniør.

Velg studieretningen som passer for deg

Du kan ta master i IT og automatisering enten som ordinært heltidsstudium, nettbasert studium eller som industrimaster. Med en industrimaster er du ute i lønnet praksis/jobb samtidig som du studerer.

Sivilingeniør

Dette studiet kvalifiserer deg for tittelen sivilingeniør.

keyboard_backspace Dette er forskjellen på ingeniør og sivilingeniør

Hvorfor IT og automatisering?

Teknologien blir stadig mer automatisert, industriprosesser er i endring og arbeidslivet trenger høykompetente ingeniører med spisskompetanse.

Med en master i IT og automatisering får du en ettertraktet utdanning som kan brukes i mange bransjer. Arbeidsfeltet spenner vidt fra kybernetikk, modellering og data science til programvareutvikling.

Du møter et sterkt fagmiljø og et internasjonalt studiemiljø. Du får trening i å jobbe på tvers av kulturelle forskjeller slik som det ofte er i industrien.

Hva slags jobb får du?

Sivilingeniørutdanning i IT og automatisering åpner flere karriereveier for deg. Du kan jobbe i både privat og offentlig sektor med blant annet utvikling av avanserte styresystemer, programvare og bruk av maskinlæring for ulike applikasjoner.

Eksempler på arbeidsfelt:

• Industriell produksjon
  • Prosessindustri
  • Energisystemer
  • Fartøystyring
  • Byggautomatisering
  • Olje- og gassindustri
  • Programvareutvikling

Kontakt med arbeidslivet

I campusstudiet brukes næringslivet på ulike måter. Vi har gjesteforelesere fra aktuelle samarbeidspartnere og det gjennomføres bedriftsbesøk til utvalgte bedrifter i nærområdet. Vi har stor forskningsaktivitet i tett samarbeid med ulike partnere.

Industrimasterprogrammet tilbyr en unik kobling mellom arbeidsliv og akademia. Konkrete problemstillinger fra arbeidslivet komibert med ulike metoder for å løse disse kan motivere til dypere læring i de ulike emnene. Industrimasterprogrammet IT og automatisering (IA) har avtale om bedriftsplass med flere samarbeidsbedrifter.

Hvert år arrangeres karrieredager på campus med besøk fra aktuelle bedrifter, i tillegg tilbyr flere av våre kontakter sommerjobber til studenter.

Dette lærer du

Studiet gir deg bred kunnskap om overvåking, styring og optimalisering av mange typer tekniske og industrielle systemer basert på kybernetiske metoder og datateknikk.

Du vil lære å utvikle og anvende mekanistiske (fysikkbaserte) og statistiske matematiske modeller for overvåking og styring.

Du vil lære å innhente måledata fra sensorer, lagre disse i prosessdatabaser og programmere algoritmer for analyse av måledata og beregning av styresignaler.

Sentrale programmeringsverktøy er MATLAB, Python, LabVIEW og ulike objektorienterte kodespråk. Studiet gir en innføring i nye teknologier, som IoT (Internet Of Things) og Industri 4.0, og fokuserer på åpne standarder.

Studiet undervises på engelsk, du jobber tett med industrien om prosjekt- og hovedoppgaver og lærer mer om:

• Sensorer og målesystemer
  • Dataanalyse
  • Programdesign og programmering
  • Systemdesign
  • Automatiseringssystemer
  • Matematisk modellering og simulering
  • Reguleringsalgoritmer
  • Avansert regulering, inkludert modellbasert prediktiv regulering (MPC)

Studiet undervises på campus Porsgrunn, der du kan ta del i et aktivt og engasjerende studentmiljø. Les mer om livet som student i Porsgrunn:

– Det beste med campus Porsgrunn er det sosiale samholdet mellom studentene. Her blir du del av en stor studentgruppe som er flink til å sosialisere seg på tvers av studieretningene

Porsgrunn-student Matilde Eggerud Roberg

Videre utdanningsmuligheter

Masterutdanningen gir deg muligheten til å søke doktorgradsstudier ved USN, i Norge og i utlandet. Se oversikt over USNs doktorgradsprogrammer her.

Skaff deg internasjonal erfaring

Du kan ta deler av IT og automatisering i utlandet. Å studere eller ta praksis i utlandet kan gi deg mulighet til å utvide din internasjonale kompetanse, språkferdigheter, personlige egenskaper og omstillingsevne. Det kan også gjøre deg mer attraktiv på arbeidsmarkedet. Vi har avtaler med utenlandske universiteter, høyskoler og praksisinstitusjoner tilpasset ditt studium.