• NO
  • EN
  • Bibliotek
  • For studenter og ansatte
Meny
  • NO
  • EN
Intranett
Vis studievalg Skjul studievalg
  • Studier
    • Finn studier
      • Helse- og sosialfag
      • Historie og idéhistorie
      • Idrett, kroppsøving og friluftsliv
      • IT, informatikk og informasjonssystemer
      • Jus
      • Kunst, håndverk og musikk
      • Lærer og lektorutdanning
      • Maritime studier
      • Matematikk, naturfag og miljøfag
      • Medier, kommunikasjon og markedsføring
      • Optometri
      • Pedagogiske fag
      • Samfunnsfag og kulturstudier
      • Språk og litteratur
      • Teknologi, ingeniørfag og lysdesign
      • Økonomi, ledelse og innovasjon
    • Videreutdanning
      • Barnehage og skole
        • Studier i karriereveiledning
      • Helse- og sosialfag
      • Idrett og friluftsliv
      • Jus og samfunnsfag
      • Lederutdanning og økonomifag
      • Maritime kurs
      • Optometri
      • Teknologiske fag
    • Slik søker du
      • Bachelor-, lærer- og årsstudier
      • Masterprogrammer og videreutdanninger
      • Betalings- og oppdragsstudier (EVU)
      • Forkurs, realfagskurs, tre-semester og Y-veien
      • Informasjon om opptak
        • Begrunnelse og klage
        • Betinget tilbud i lokalt opptak
        • Dokumentasjon
        • Dokumentasjonskontroll
        • Krav om politiattest
        • Krav til medisinsk testing
        • Søknad om overgang
        • Poengberegning i lokalt opptak
        • PPU opptaksregler
        • Realkompetanse for opptak til grunnutdanninger
        • Regelverk for opptak
        • Reservert studieplass
        • Språkkrav
        • Venteliste
        • Y-vei – Opptaksregler
      • Søknadsfrister
      • Ledige studieplasser
    • Utveksling til utlandet
      • Les om studentenes opplevelser
      • Hvordan søke utveksling?
      • Kontakt oss om utveksling
      • Praktisk info om utveksling
        • Før utveksling
        • Under utveksling
        • Etter utveksling
    • Sommerskoler
      • Internasjonal sommerskole i Mostar
      • Internasjonal sommerskole Ringerike
    • Studie- og emneplaner
      • Eldre studie- og emneplaner
    • Nettstudier
      • Nettstudier - Årsstudium
      • Nettstudier - Lærerutdanning
      • Nettstudier - Master
    • Doktorgradsutdanning
    • Praksis
      • Praksis ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
      • Praksis ved Fakultet for helse- og sosialvitenskap
      • Praksis ved Fakultet for teknologi, naturvitenskap og maritime fag
        • Praksis ingeniørutdanning
        • Næringsbachelor
        • USN Industriakademi
      • Praksis ved USN Handelshøyskolen
      • USN Industrimaster
    • Kandidatundersøkelsen
    • Tilrettelegging
      • Spørsmål og svar
    • Y-veien
      • Hva er y-veien?
      • Slik søker du y-veien
        • Relevante fagbrev - Bygg/Plan og infrastruktur
        • Relevante fagbrev - Elkraft/Informatikk og automatisering
        • Relevante fagbrev - Ren energi og prosessteknologi
        • Relevante fagbrev - Maskinteknisk design
      • Opptaksregler for y-veien
      • Bli ingeniør y-veien
    • Studiekatalog
  • Bli student
    • Utdanningsmesser
    • Toppidrettsstudent
    • Spør en student!
    • Studentinkubator
    • USN Hub
  • Studiestart
    • Dette må du gjøre som ny student
    • Timeplan
    • Opprett brukerkonto
    • Ofte stilte spørsmål
      • Studiestart
      • Opptak
      • Utveksling
      • Campus
      • Ord og uttrykk
      • Underveis i studiene
      • Sikkerhet og beredskap
      • Nettstudier
      • IT og support
      • Helse og velferd
      • Videreutdanning
      • Tilrettelegging
  • Forskning
    • Doktorgradsutdanning
      • Våre ph.d.-utdanninger
        • Anvendte mikro- og nanosystemer
        • Kulturstudier
        • Markedsføringsledelse
        • Nautiske operasjoner
        • Pedagogiske ressurser og læreprosesser
          • Søk om opptak
          • Våre stipendiater
          • Kurs og emner
          • Planlagte seminarer
        • Personorientert helsearbeid
        • Prosess-, energi- og automatiseringsteknikk
        • Økologi
      • Ph.d.-håndbok
        • Del A. Håndbok for kandidater og veiledere
        • Del B. Håndbok for administrering av ph.d.-utdanningen
        • Kvalitetsrutiner og skjema
      • Disputaser
        • 2018
        • 2017
        • 2016
    • Hva forsker vi på?
      • Barnehage, skole og høyere utdanning
        • Barnehageforskning, utvikling og innovasjon
        • Barns overgang fra barnehage til skole og begynneropplæringen
        • Early childhood teacher education
        • Embodied making and learning
        • Estetiske læreprosesser
        • Flerspråklighet, læring og utvikling
        • Klasseromforskning
        • Kompetanse for mangfold
        • Kvalitative metoder i profesjonell praksis
        • Ledelse, innovasjon og læring (LIL)
        • Learning and Teaching for Sustainability - LET'S
        • Læremiddelforskning
        • Læring, læringsdesign og digitale medier
        • Læringsutbytte i politikk og praksis
        • Matematikkdidaktikk
        • Diversity and Citizenship in Education
        • Naturfagdidaktikk
        • Nettverk for interaksjonsanalyse
        • Nettverk for norskdidaktisk forskning
        • Oppvekst og utdanning
          • Kosthold og fysisk aktivitet
        • Publication Across Subjects in Education (PASIE)
        • RLE-didaktikk
        • Rom, materialitet og meningsskaping i barnehagen»
        • Samfunnsfagdidaktikk
        • Språklig variasjon og endring i samfunn og utdanning
        • Tekst i kultur og utdanning
        • Trening av samtaleferdigheter i lærerutdanningen (CAiTE)
        • Utdanning for praksisfellesskap
        • Velferdsstatens yrker
        • Vold, overgrep og sosiale- og emosjonelle vansker
      • Friluftsliv, idrett og kroppsøving
        • Friluftsliv, samfunn og bærekraft
        • Health & Exercise (HELP)
        • Idrettsfysiologisk testlaboratorium - campus Bø
        • Kropp, samfunn og bevegelseskulturer
        • Kultur- og idrettspolitikk
      • Helse og velferd
        • Eldreforsk
        • Helsefremmende arbeid i nærmiljø (HENÆR)
        • Klinisk kompetanse i sykepleieutdanning
        • Kvinne-, familie- og barns helse
        • Oppvekst og utdanning
        • Psykisk helse og rus
          • Publikasjoner
        • Senter for omsorgsforskning – Sør
        • Sosial innovasjon og entreprenørskap
        • Vitensenteret helse og teknologi
          • Forskning og innovasjon
          • Næringsutvikling, entreprenørskap og teknologi
          • Utdanning og tjenestedesign
          • Om Vitensenteret
        • Velferdstjenester til utsatte grupper
      • Humanistiske fag
        • Developing democracy
        • Diversity and Citizenship in Education
        • Human Rights and Diversities
        • Jus
        • Kropp, samfunn og bevegelseskulturer
        • Kulturarv i bruk
        • Kultur- og idrettspolitikk
        • Læremiddelforskning
        • Politisk kultur
        • Sosialsemiotikk, SFL og multimodalitet
        • Tekstforskning og diskursanalyse
        • Tekst i kultur og utdanning
        • Vold, overgrep og sosiale- og emosjonelle vansker
      • Maritim virksomhet
        • Maritime Logistics Research
        • Training and Assessment
        • I-Merse
      • Natur, helse og miljø
        • Climate change and alpine ecosystems
        • LEBE!
        • Vann
        • Health & Exercise
      • Naturvitenskap
        • Algebraisk geometri
        • Kvanteteknologi
      • Synsvitenskap
        • Nasjonalt senter for optikk, syn og øyehelse
          • Bestill synsundersøkelser
          • Forskning
      • Teknologi
        • Advanced Cognitive systems and Data Science
        • BioMEMS
        • Digital Design og Autonomi
        • Hydro Power, Transmission and Distribution
        • Energi og CO2-fangst
        • Entrepreneurship and Student Enterprises
        • Kvanteteknologi
        • Materialer og Mikrointegrasjon
        • Micro- and Nanoelectromechanical Systems
          • MST-Lab
        • Prosessikkerhet, forbrenning og eksplosjoner
        • Sikre distribuerte systemer
        • SMART
        • Norwegian Industrial Systems Engineering Research Group
        • Telemark Modeling and Control Centre
        • Telemark Process Safety, Combustion and Explosion Laboratory
        • Ultralydlaboratoriet
      • Tradisjonskunst og praktisk-estetiske fag
        • Embodied making and learning
        • Praksis, tradisjon og teknologi
        • Estetikk: teori, analyse praksis
      • Økonomi, ledelse og politikk
        • Business Management and Economics
        • Etikk og samfunn
        • Innovasjon og entreprenørskap
        • Management Information Systems
        • Marketing Management
        • Politisk kultur
        • Sikkerhet, krisehåndtering og beredskapsledelse
          • Forskning
          • Hva kan vi tilby
        • Økonomisk organisering
    • Forskningsformidling
      • Forsker Grand Prix
        • Aktuelt om Forsker Grand Prix
        • Forsker Grand Prix-arrangementer
    • Publisere
    • Oppdragsforskning
    • Forskningsdagene
    • FoUI-eksperter
    • Prosjekter
      • From double trouble to dual recovery
      • EU-nettverk Sørøst-Norge
      • Det er lærer du skal bli
        • Om prosjektet
        • Samarbeid og koherens i lærerutdanningene
        • Profesjonsverksted
      • Læremiddelforskning og læremiddeldidaktikk
        • Exploring Nordic Education
        • Praksisfortolkning av læremidler
      • Digitalt foreldreskap i Norge
    • Ekspertliste
    • Lørdagsuniversitetet
  • Om USN
    • Campusene
      • Bø
      • Drammen
      • Kongsberg
      • Notodden
      • Porsgrunn
      • Rauland
      • Ringerike
      • Vestfold
    • Organisering
      • Organisasjonskart
      • Leiinga
      • Styret
        • Innkallinger
        • Møteplan
        • Møteprotokoller
      • Råd, utvalg og ombud
      • Fakultetene
        • Fakultet for helse- og sosialvitenskap
        • Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
        • Fakultet for teknologi, naturvitenskap og maritime fag
        • USN Handelshøyskolen
      • Studentdemokratiet
      • Campuskontakter
    • Regelverk
    • Kontakt oss
      • Ansatte
      • Fagdag og besøk på videregående skoler
      • Konferanser og arrangementer
      • Ekspertliste
    • Arbeid med kvalitet i utdanningene
      • Kvalitetssystemet, kvalitetsarbeid og kvalitetskultur
      • Rutiner og arbeidsbeskrivelser
      • Kvalitet i studieporteføljen
      • Kvalitet i studieprogram
      • Kvalitet i emner
      • Evaluering og rapportering
      • Ansvar og roller i kvalitetsarbeidet
      • Kvalitet fra søker til ferdig kandidat
      • Si ifra
    • Beredskap og krisehåndtering
    • Presse
      • Toppledelse
      • Logo, design og grafiske elementer
      • Postjournal
      • Bilder og bildebank
      • USN i sosiale medier
      • Kommunikasjonsavdelinga
        • Seksjon for media og formidling
      • Ekspertliste
    • IT-tjenester
      • Aktivere konto
      • IT-support
      • Canvas
      • IT-tjenesten
        • Min.usn.no (Intranett)
        • Canvas
        • Timeplaner
        • StudentWeb
        • IKT-reglement
        • Personvernerklæringer
        • E-læring og nettstudier
      • Trådløst nett (Wi-Fi)
      • IKT-reglement
    • E-læring og nettstudier
      • Nettstudier
      • Om e-læring og nettstudier
      • Opplæring og støtte
    • Utviklingsavtalen
      • USN Digital
      • USN Partnerskap
      • USN Profesjon
  • Samarbeid med oss
  • Aktuelt
    • Nyhetsarkiv
    • Aktivitetskalender
    • Nyhetsbrev
  • Biblioteket
    • Oppgaveskriving
    • Forskerstøtte
    • Databaser
  • Ledige stillinger
  • USN Hub
  • Studier»
  • Finn studier»
  • Lærer og lektorutdanning»
  • Lærerspesialist i profesjonsfaglig digital kompetanse
Lærerspesialistutdanning i Profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK)

Lærerspesialistutdanning i Profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK)

Drammen - Deltid

Vi tilbyr i samarbeid med Høgskolen på Vestlandet lærerspesialistutdanning i profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK). Studiet er på masternivå og er et tilbud til lærere på 1. -10. trinn som ønsker en faglig karriere knyttet til PfDK og utvikling av egen skole.

Studieinformasjon

  • Progresjon: Deltid
  • Studiested: Drammen
  • Studieopplegg: Samlingsbasert
  • Studienivå: Videreutdanning
  • Kostnader: Studieavgiften dekkes av Utdanningsdirektoratet via lærerspesialistordningen. Pensumlitteratur, evt. annet materiell, reise og evt. opphold må deltaker eller skoleeier dekke selv.
    Semesteravgift kommer i tillegg.
  • Studiepoeng: 60
  • Søknadsfrist: 01.03.2020
  • Oppstart: Høst 2020
  • Undervisningsspråk: Norsk
  • Antall semester: 4
  • Antall studieplasser: 40
Legg varsel i kalenderen min

Studieopplegg og undervisning

Utdanningen er samlingsbasert med samlinger på HVL Stord første og siste semester. Andre og tredje semester er ved USN Drammen.

Studiet er en del av ordningen "Lærerspesialisten" og er et tilbud for alle lærere som er ansatt i offentlige og private skoler. Ordningen er et samarbeid mellom statlige utdanningsmyndigheter, universiteter og høgskoler. Les spørsmål og svar om ordningen på Utdanningsdirektoratets nettsider.

Samlingsdatoer for høsten 2020 kommer.

Lærerspesialistutdanning i Profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK)

Studietilbudet er en del av Utdanningsdirektoratets strategi Lærerspesialist.

Å undervise i en digitalisert skole krever en ny og annen kompetanse både for lærere og andre som jobber i og med opplæringen. En lærerspesialist innen PfDK skal bidra til faglig utvikling hos lærere,  og sikre høy kvalitet på integrering og bruk av digitale læringsressurser i undervisningen.

Når du søker velger du profilen Lærerspesialist PfDK 1.-10. Gjennom studiet vil du få problemstillinger og arbeidskrav knytt til undervisning på 1.-10.trinn.

Profesjons- og yrkesmål

Studenten skal utvikle kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse  for integrering av digitale læringsressurser og læremidler i undervisning, samt kompetanse i veiledning av kolleger knyttet til PfDK. Faginnholdet er hovedsakelig hentet fra nasjonal og internasjonal forskning, og erfaringsbasert kunnskap gjennom aksjonsforskning og -læring.

Viktige tema: bruk av digitale læringsressurser, dialogbasert undervisning, aksjonsforskning, -læring og veiledning, koding og algoritmisk tankegang for utvikling av læringsressurser, og undervisningsplanlegging i digitale læringsmiljø.

Emner som inngår

  • Profesjonsfaglig digital kompetanse og vitenskapelig arbeid (15 stp.)
  • Didaktikk og digitale læringsressurser, aksjonslæring og –forskning (15 stp.)
  • Veiledningspedagogikk for læreres læring og PfDK (15 stp.)
  • Skapende arbeid med IKT (15 stp.)

Emner på HVL; kommer.

Lærings- og undervisningsformer

Deltakelse på to obligatoriske samlinger (á tre dager) pr semester.

Vurdering vil være mappevurdering, muntlig eksamen og prosjekt (individuelt og/eller i grupper).

Arbeidskrav må være bestått før avlegging av eksamen.

Det vil bli behov for utstyr for å delta på synkron nettundervisning, samt noe programvare. Dette vil bli spesifisert ved oppstart av de ulike emnene.

Studieplan

En studieplan beskriver innhold, oppbygging og organisering av et studieprogram. Til hver studieplan er det knyttet emneplaner som beskriver de enkelte emnene, her finner du også pensumlister. Nedenfor ser du en studiemodell som viser deg hvilke emner som går i de ulike semestrene. Fra studiemodellen finner du også lenker til de ulike emneplanene.

Lenke til sist publiserte studieplan

Studiemodell

Opptakskrav

  • Godkjent lærerutdanning (grunnskole-/allmennlærer, faglærer eller praktisk-pedagogisk utdanning).
  • 30 studiepoeng fordypning i spesialiseringsfaget (IKT), eller tilsvarende dokumentert kompetanse
  • 60 studiepoeng fordypning i skolefag
  • Minimum tre års undervisningspraksis

Anbefalte forkunnskaper

Det er en fordel at kandidaten har forkunnskap om og kompetanse i bruk av digital teknologi, som PC/MAC, nettbrett, smarttelefoner og interaktive tavler. Kjennskap til, og kunnskap om bruk av sosiale teknologier for undervisning og faglige emner er også en fordel.

Legg varsel i kalenderen min

Har du spørsmål?

  • Linda Mowinckel Nilsen
    Studieveileder
    Linda Mowinckel Nilsen
    +47 35 02 64 16
  • Tor Arne Wølner
    Fagansvarlig
    Tor Arne Wølner
    +47 31 00 91 53

Snarveier

  • Bli bedre kjent med Campus Drammen
  • Lenke til sist publiserte studieplan
  • Noe du lurer på om videreutdanning?
  • Hva er semesteravgift?
  • Tilrettelegging
  • Betalingsbetingelser
  • Kontraktsvilkår ved kurs og studier med studieavgift

Aktuelle lenker

  • Lærerspesialistutdanning i begynneropplæring, trinn 1-4
  • Lærerspesialistutdanning i kunst og håndverk, trinn 1-10

Ofte stilte spørsmål

Svar på det du lurer på som ny student
studentliv

Bli student

Vi gir deg kunnskap for fremtiden!
studentbolig

Bolig og barnehage

Studentsamskipnaden tilbyr boliger på alle våre campuser
campus_2

Campusene

Mer informasjon om våre studiesteder
Abonner på vårt nyhetsbrev

Kontakt

Sentralbord: 31 00 80 00
E-post: postmottak@usn.no
Chat: USN-Servicetorg-Chat@usn.no

  • Kontaktinformasjon
  • Pressekontakt
  • Finn en ansatt

Campus

  • Bø
  • Drammen
  • Kongsberg
  • Notodden
  • Porsgrunn
  • Rauland
  • Ringerike
  • Vestfold

Snarveier

  • Studier
  • Forskning
  • Om USN
  • Aktuelt
  • Ledige stillinger
  • Si i fra!
  • For studenter og ansatte

Våre utdanningsområder

  • Helse- og sosialfag
  • Historie og idéhistorie
  • Idrett, kroppsøving og friluftsliv
  • IT, informatikk og informasjonssystemer
  • Jus
  • Kunst, håndverk og musikk
  • Lærer og lektorutdanning
  • Maritime studier
  • Matematikk, naturfag og miljøfag
  • Medier, kommunikasjon og markedsføring
  • Optometri
  • Pedagogiske fag
  • Samfunnsfag og kulturstudier
  • Språk og litteratur
  • Teknologi, ingeniørfag og lysdesign
  • Økonomi, ledelse og innovasjon

Har du spørsmål eller kommentarer om nettsidene til Universitetet i Sørøst-Norge?
kommunikasjon@usn.no

Personvernpolitikk