USN bringer studenter ut i verden

Bilde av Sondre Nilsen På Yankee Stadium
Utvekslingsoppholdet brakte Sondre Nilsen blant annet til Yankee Stadium. Foto: privat

Sondre Nilsen tok deler av sin bachelor i New York, og anbefaler sterkt USN-studenter å reise ut i studietida.

- Jeg anbefaler alle å dra på utveksling for å utvikle seg som menneske og for opplevelsen sin del. Du lærer også ekstremt mye faglig og får innfallsvinkler du aldri har tenkt over før.

Sondre går på i bachelor i skipsfart og logistikk. Han søkte og kom inn som utvekslingsstudent på SUNY Maritime College, New York. Han forteller at noe av det beste var å bli kjent med folk fra hele verden, fra Sør-Korea til Barbados:

- Vi reiste mye rundt, blant annet dro jeg sammen med to taiwanesere til Barbados og besøkte ei som gikk på skolen. Det var helt ellevilt.

Flere søker utveksling

240 studenter søkte om utveksling i vår, forteller Siri Bjørnstad, seniorrådgiver på USNs internasjonale kontor. Det er flere enn i fjor:

- Flere fagmiljø ser viktigheten av mobilitet blant studentene, og Seksjon for internasjonalisering har stort fokus på å få til et godt samarbeid med fagmiljøene for å kvalitetssikre avtalene for de enkelte studieprogram.

Det er særlig mange sykepleierstudenter som søker om utvekslingsopphold, men det er også mange ingeniørstudenter og studenter på bachelor i økonomi og ledelse som ønsker å reise ut som del av sin utdanning.

En gang i livet-opplevelse

En av de som har søkt utvekslingsopphold er Selma, tredjeårsstudent på grunnskolelærerutdanningen 1-7.:

Bilde av Selma -Jeg vil veldig gjerne dra til Australia, og søker hos University of Wollongong. Først og fremst så vil jeg reise ut fordi jeg er en rastløs sjel som trenger å reise litt rundt i verden for å se og oppleve andre ting enn hva jeg er vant med. Dette er også en sånn 'en gang i livet'-opplevelse som jeg personlig føler at jeg må ta når den først ligger der, for jeg er redd for at jeg vil angre om jeg ikke gjør det.

- Australia har jeg alltid har drømt om å dra til, og nå får jeg muligheten til å bo der i et helt halvt år. I tillegg til utrolig bra skoletilbud og fine plasseringer, frister havet med alle sine koraller, rev, fisk og skilpadder. For ei som er vokst opp ved havet virker det som et helt fantastisk sted å dra, og jeg syns det er utrolig kult at HSN opprettholder samarbeid helt der borte, som vi studentene får muligheten til å utnytte.

Vokser personlig og faglig

Bjørnstad forteller at studenter som drar på utveksling ikke bare får nye faglige perspektiv:

- studenter som har vært på utveksling vokser som person og tilegner seg mange  «soft skills» som arbeidsgivere er på jakt etter når de skal ansette studenter, som f.eks. at man blir mer tilpasningsdyktige, tørre å gå ut av sin egen komfortsone, økt kultur og språkforståelse.

Mestringsfølelse

Nettopp det å utfordre seg selv og å tørre å gjøre noe på egen hånd er noe av det Lucy Marie Odberg framhever som det beste med sitt utvekslingsopphold.

Bilde av Lucy i LeedsLucy  går på bachelor i kulturledelse og var i høst på utvekslingsopphold ved University of Leeds.

- Jeg dro alene, og det beste var å gjøre noe bare for meg, og helt på egenhånd. Det var en utfordring jeg virkelig trengte, og mestringsfølelsen og erfaringen jeg fikk av det er gull verdt!

Det nest beste, (men også det beste nummer to!) var å møte og bo sammen med folk fra hele verden! Jeg møtte så mange fantastiske mennesker og har fått venner fra forskjellige steder i verden. Det er helt konge!

Veien videre

Studentene som oppfyller krav til utveksling har fått nominasjonsbrev fra internasjonalt kontor. De er nå i full gang med å finne fag som passer i sin studieplan, i samarbeid med fagmiljø og studieveiledere. Når det er avklart sender de en ny søknad, denne gangen direkte til institusjonen de vil studere hos. Søkere som har fått nominasjonsepost kan med stor sikkerhet forvente å få plass og kan fint begynne å glede seg.

Fakta

Universitetet i Sørøst-Norge har over 400 utvekslingsavtaler med samarbeidsinstitusjoner i utlandet.

Studenter som ønsker å reise kan finne omfattende god veiledning på våre nettsider.