– Siviløkonomstudiet er oppdatert og relevant

– Jeg opplever underviserne og fagmiljøet som veldig bra, sier Marie som blir siviløkonom ved USN Handelshøyskolen.

Marie Fjeld Lycke studerer til siviløkonom, med spesialisering i markedsføring. Hun valgte siviløkonomstudiet fordi det gir så mange muligheter innenfor arbeidslivet.

– Jeg valgte å studere ved USN fordi jeg har hørt mye bra om skolen gjennom venner som har studert her tidligere. Jeg har trivdes veldig godt.

Et studium med mange muligheter

Hun mener siviløkonomstudiet kan være aktuelt for mange, men kanskje spesielt for deg som ønsker å starte opp og drive eget firma. eller som vet at du ønsker å bli leder en dag.

– Jeg tror også det kan være et aktuelt studium dersom du ikke helt vet hva du ønsker å jobbe med. Hvis du ønsker å holde mulighetene åpne, slik at du har mye å velge mellom når du er ferdig med å studere, er siviløkonom et godt valg.

Marie Fjeld Lycke og Michael Tangløkken skriver masteroppgave sammen

– Studietiden har vært hektisk, sosial, morsom og lærerik. Det er alltid noe som skjer, og det er alltid noe nytt å lære.

Marie tror det er en stor fordel med god økonomisk innsikt og forståelse hvis du ønsker en karriere innen bedriftsledelse. Dette får du gjennom siviløkonomstudiet.

– Samtidig har vi også mange spennende fag utover økonomi, som bidrar til at vi får en god forståelse og innsikt i hvordan bedrifter arbeider for å ta viktige strategiske avgjørelser. Dette synes jeg er spennende.

Maries 3 tips til å komme seg gjennom studiet:

1. Få gode arbeidsvaner og jobb strukturert, slik at du også får tid til å kose deg og ha det gøy underveis.

2. Vi går gjennom flere ulike emner på siviløkonomstudiet, så dersom du tar ett emne som kan virke nesten umulig er det viktig å huske at man ikke kan være verdensmester i alt. Alle har opplevd at noen fag er vanskeligere enn andre, men det er hjelp å få gjennom både medstudenter og gode veiledere.

3. Mitt kanskje viktigste råd er å være litt nysgjerrig, prøve å finne noe du synes er interessant i hvert emne. Da synes i hvert fall jeg at det er mye enklere å tilegne seg kunnskap, og jeg sitter igjen med mer etter å ha tatt et emne.

Et bra og oppdatert studium

Marie har sett at det hun har lært ved siviløkonomstudiet på USN Handelshøyskolen har vært aktuelt, helt på linje med andre universiteter.

– Jeg opplever underviserne og fagmiljøet som veldig bra – aktuelt og oppdatert. Jeg har nettopp vært i Australia, og mye av det vi lærer her på USN gikk også igjen på UOW (University of Wollongong). Det var gøy å se. Jeg opplevde at det vi lærte på USN var veldig oppdatert og relevant, siden det også gikk igjen på andre siden av kloden.

• Se hvor du kan reise på utveksling som siviløkonomstudent

[show_related]