Hvorfor enkeltemner i menneskerettigheter, flerkulturell forståelse og konflikthåndtering?
Ta enkeltemner som gir 15 studiepoeng fra vårt årsstudium i menneskerettigheter, flerkulturell forståelse og konflikthåndtering. Studiet er utviklet i samarbeid med Den norske Helsingforskomiteen og skal gi deg den teoretiske plattformen du trenger for å kunne håndtere konflikter, menneskerettighetsspørsmål og flerkulturelt arbeid. Utdanningen er verdifull for alle som arbeider med mennesker med ulik kulturell bakgrunn.
Hver modul består av tre samlinger i ett semester ved campus Drammen. Hver samling varer fra fredag morgen til og med søndag ettermiddag. Det er veiledning, kommunikasjon og dialog via internett mellom samlingene.
I løpet av studiet vil studentene tilbys deltakelse på studieturer.
Enkeltemner
Det er nå opptak til vårens emne menneskerettigheter i kriser, krig og væpnede konflikter.
Mål:
- at studentene utvikler forståelse for og innsikt i menneskerettighetene.
- at studentene tilegner seg handlingskompetanse og handlingsberedskap i forhold til respekt for menneskerettighetene i Norge og internasjonalt.
Innhold:
Fremveksten av menneskerettighetene nasjonalt og internasjonalt.
- Definisjoner, metode og begrepsanalyse
- Menneskerettighetene i et filosofisk, historisk og konstitusjonelt perspektiv
- Nasjonalt, regionalt og globalt vern om menneskerettighetene
- Innholdet i noen sentrale menneskerettigheter
- Den internasjonale overvåkningen/gjennomføringsmekanismer
Sammenhenger mellom menneskerettigheter og aktuelt politisk arbeid
- Demokrati, demokratisering og menneskerettigheter i Norge og internasjonalt
- Norske myndigheters arbeid med menneskerettighetene i Norge og internasjonalt
- Menneskerettigheter og politisk utvikling
- Det sivile samfunn som overvåker og gjennomføringsmekanisme
- Internasjonal asylrett
- Brudd på menneskerettighetene i noen utvalgte land
Emneplan:
Studietur til Den europeiske menneskerettighetsdomstol i Strasbourg.
Mål:
- at studentene utvikler kompetanse til å takle kulturelle motsetninger
- at studentene tilegner seg teoretiske kunnskaper av empirisk og normativ karakter om individer i flerkulturelle situasjoner
Innhold:
Ulike teoretiske definisjoner av sentrale begreper.
- nasjon, nasjonalitet og nasjonalisme
- etnisk gruppe, etnisitet, etnonasjonalisme
- nasjonal majoritet/hovedsamfunn, etnisk minoritet
- segregasjon, assimilasjon, integrasjon, pluralisme
- fremmedfrykt, fremmedhat, kultursjåvinisme, rasisme; toleranse
- konstitusjonelt demokrati og rettsstat
Konfliktgrunnlag mellom hovedsamfunn og minoriteter, samt mellom etnisk definerte befolkningsgrupper mer generelt.
- verdi-/normevaluering og fordommer, etnosentrisme, rasisme
- beskyttelse av egen nasjonal/etnisk identitet gjennom eksklusjon og diskriminering
- territorialitet
- stat og minoritetsnasjoner
- stat og innvandrere
Emneplan:
Studietur til Vest-Balkan
Mål:
- at studentene utvikler innsikt i konflikthåndtering og konfliktbegrensning fra et globalt, statlig, lokalt og individuelt perspektiv.
- at studentene utvikler handlingskompetanse og handlingsberedskap i konflikthåndtering og konfliktbegrensning.
Innhold:
Teorier om konflikt og konflikthåndtering på ulike nivåer.
- Sammenhenger og betingelser for konflikt på globalt nivå, regionalt nivå og lokalt nivå.
- Militarisert konflikt både innad og mellom stater.
- Ressursknapphet, regimetype, multietnisitet og økonomisk utviklingsnivå.
- Religion og konflikt
Utvikling av handlingsberedskap i konflikthåndtering og konfliktbegrensning
- Utvikling av kommunikasjonsferdigheter
- Praktiske ferdigheter i konflikthåndtering og konfliktbegrensning. Læring av praktiske og pedagogiske metoder. Besøk på arenaer der en bruker slike metoder.
- Demokratisering og det sivile samfunn
- Internasjonal dialog
- Konfliktråd i den lokale kontekst
Emneplan:
Studietur til Rwanda.
Mål:
- at studentene utvikler forståelse og innsikt i hvilke menneske- og humanitærrettslige regler som gjelder i kriser, krig og katastrofer.
- at studentene utvikler forståelse for hvilke forutsetninger som må være oppfylt for å bygge opp et konflikt- eller kriserammet samfunn.
Innhold :
Det internasjonale regelverket som regulerer kriser, krig og katastrofer
- Innføring i internasjonal humanitær rett: Regler og innhold.
- Mekanismer som finnes eller som er under etablering for å sikre overholdelse av internasjonal humanitær rett.
- Menneskerettigheter i krisesituasjoner: Unntak, fravikelse, forbehold og brudd.
Internasjonal humanitær rett sett i relasjon til statssuvereniteten.
- Statssuverenitet: Innhold og avgrensninger. Folkerettslig sedvane.
- Det internasjonale ansvaret: Rett og plikt.
- Fredsopprettende operasjoner, humanitær intervensjon og fredsbevarende operasjoner.
Virkemidler nasjonale og internasjonale myndigheter har for å gjenoppbygge samfunn etter konflikter eller perioder med omfattende menneskerettighetsovergrep.
- Nasjonal forsoning.
- Gjenopprettelse av det sivile samfunn.
- Sannhetskommisjoner, amnesti, rettsoppgjør og kompensasjon.
- Den internasjonale straffedomstolen (ICC)
Emneplan:
Frivillig studietur til Nurnberg domstolen og Den internasjonale straffedomstolen i Haag i mars.