• NO
  • EN
  • Bibliotek
  • For studenter og ansatte
Meny
  • NO
  • EN
Intranett
Vis studievalg Skjul studievalg
  • Studier
    • Finn studier
    • Videreutdanning
      • Barnehage og skole
      • Helse- og sosialfag
      • Idrett og friluftsliv
      • Jus og samfunnsfag
      • Lederutdanning og økonomifag
      • Maritime kurs
      • Optometri
      • Teknologiske fag
    • Søknad og opptak
      • Slik søker du
        • Bachelor, årsstudier og femårige mastere
        • Masterprogrammer og videreutdanninger
        • Ingeniørfag, forkurs og tresemesterordning
        • Marinteknisk drift
        • Kurs og videreutdanning
        • Søknad om overgang
      • Søknadsfrister
      • Opptakskrav og poengberegning
        • Poengberegning i lokalt opptak
        • Studier med minstekrav/fagkrav for realkompetanse og dispensasjon
        • Realkompetanse til grunnstudier
        • Dispensasjon fra kravet om generell studiekompetanse
        • PPU opptakskrav
      • Svar på søknad og veien videre
        • Betinget tilbud i lokalt opptak
        • Dokumentasjonskontroll
        • Reservert studieplass
        • Venteliste
        • Resultat og publisering av opptak
      • Opptaksregler
        • Krav til medisinsk testing
        • Krav om politiattest
        • Sensitive personopplysninger
        • Lover og forskrifter
        • Begrunnelse og klage
        • Språkkrav
      • Ofte stilte spørsmål
    • Studie- og emneplaner
    • Utveksling til utlandet
      • Les om studentenes opplevelser
      • Hvordan søke utveksling?
      • Kontakt oss om utveksling
      • Praktisk info om utveksling
        • Før utveksling
        • Under utveksling
        • Etter utveksling
      • Praksis i utlandet etter endt grad
      • Praksis i utlandet som en del av studiet
    • Nettstudier
      • Spørsmål og svar
    • Praksis
      • Praksis ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
      • Praksis ved Fakultet for helse- og sosialvitenskap
      • Praksis ved Fakultet for teknologi, naturvitenskap og maritime fag
        • Praksis ingeniørutdanning
        • Næringsbachelor
        • USN Industriakademi
      • Praksis ved USN Handelshøyskolen
      • USN Industrimaster
      • Arbeidslivsportalen
    • Y-veien
    • Tilrettelegging
      • Spørsmål og svar
    • Toppidrettsstudent
    • Studentinkubator
    • Studievalget
  • Studiestart
    • Dette må du gjøre som ny student
    • Timeplan
    • Opprett brukerkonto
    • Program for studiestart
      • Campus Bø
      • Campus Drammen
      • Campus Kongsberg
      • Campus Notodden
      • Campus Porsgrunn
      • Campus Rauland
      • Campus Ringerike
      • Campus Vestfold
    • Ofte stilte spørsmål
      • Studiestart
      • Opptak
      • Utveksling
      • Campus
      • Ord og uttrykk
      • Underveis i studiene
      • Sikkerhet og beredskap
      • Nettstudier
      • IT og support
      • Helse og velferd
      • Videreutdanning
      • Tilrettelegging
  • Forskning
    • Doktorgradsutdanning
      • Våre ph.d.-utdanninger
        • Anvendte mikro- og nanosystemer
        • Kulturstudier
        • Markedsføringsledelse
        • Nautiske operasjoner
        • Pedagogiske ressurser og læreprosesser
          • Søk om opptak
          • Våre stipendiater
          • Kurs og emner
          • Planlagte seminarer
        • Personorientert helsearbeid
        • Prosess-, energi- og automatiseringsteknikk
        • Økologi
        • Doctor philosophiae
      • Ph.d.-håndbok
        • Del A. Håndbok for kandidater og veiledere
        • Del B. Håndbok for administrering av ph.d.-utdanningen
        • Kvalitetsrutiner og skjema
      • Disputaser
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
        • 2016
      • Doktorkreering
    • Hva forsker vi på?
      • Barnehage, skole og høyere utdanning
        • Barnehageforskning, utvikling og innovasjon
        • Barns overgang fra barnehage til skole og begynneropplæringen
        • Diversity and Citizenship in Education
        • Early childhood teacher education
        • Embodied making and learning
        • Estetiske læreprosesser
        • Flerspråklighet, læring og utvikling
        • Karriereforsk
        • Karriereveiledning
        • Klasseromforskning
        • Kompetanse for mangfold
        • Kvalitative metoder i profesjonell praksis
        • Ledelse, innovasjon og læring (LIL)
        • Learning and Teaching for Sustainability - LET'S
        • Læremiddelforskning
        • Lærerprofesjon, lærerutdanning og utdanningspolitikk
        • Læring, læringsdesign og digitale medier
          • LUDO
        • Læringsutbytte i politikk og praksis
        • Matematikkdidaktikk
          • Mathematics Education in Indigenous and Migrational contexts
        • Naturfagdidaktikk
        • Nettverk for interaksjonsanalyse
        • Nettverk for norskdidaktisk forskning
        • Oppvekst og utdanning
          • Kosthold og fysisk aktivitet
        • Publication Across Subjects in Education (PASIE)
        • RLE-didaktikk
        • Rom, materialitet og meningsskaping i barnehagen»
        • Samfunnsfagdidaktikk
          • BRIDGES
        • Språklig variasjon og endring i samfunn og utdanning
        • Tekst i kultur og utdanning
        • TRALAYA
        • Trening av samtaleferdigheter i lærerutdanningen (CAiTE)
        • Utdanning for praksisfellesskap
        • Veiledning i profesjon og utdanning
        • Vold, overgrep og sosiale- og emosjonelle vansker
      • Friluftsliv, idrett og kroppsøving
        • Friluftsliv, samfunn og bærekraft
        • Health & Exercise (HELP)
        • Idrettsfysiologisk testlaboratorium - campus Bø
        • Kropp, samfunn og bevegelseskulturer
        • Kultur- og idrettspolitikk
      • Helse og velferd
        • Eldreforsk
        • Helsefremmende arbeid i nærmiljø (HENÆR)
        • Klinisk kompetanse i sykepleieutdanning
        • Kvinne-, familie- og barns helse
        • Oppvekst og utdanning
        • Psykisk helse og rus
          • Publikasjoner
        • Senter for omsorgsforskning, sør
        • SESAM - Senter for sosialt entreprenørskap og samskapende sosial innovasjon
        • Vitensenteret helse og teknologi
          • Forskning og innovasjon
          • Næringsutvikling, entreprenørskap og teknologi
          • Utdanning og tjenestedesign
          • Om Vitensenteret
        • Velferdstjenester til utsatte grupper
      • Humanistiske fag
        • Developing democracy
        • Diversity and Citizenship in Education
        • Human Rights and Diversities
        • Jus
        • Kropp, samfunn og bevegelseskulturer
        • Kulturarv i bruk
        • Kultur- og idrettspolitikk
        • Læremiddelforskning
        • Politisk kultur
        • Sosialsemiotikk, SFL og multimodalitet
        • Tekstforskning og diskursanalyse
        • Tekst i kultur og utdanning
        • Vold, overgrep og sosiale- og emosjonelle vansker
      • Maritim virksomhet
        • Maritime Logistics Research
        • Training and Assessment
        • I-Merse
        • MASDLI
      • Natur, helse og miljø
        • Climate change and alpine ecosystems
        • LEBE!
        • Vann
        • Health & Exercise
      • Naturvitenskap
        • Algebraisk geometri
        • Kvanteteknologi
      • Synsvitenskap
        • Nasjonalt senter for optikk, syn og øyehelse
          • Bestill synsundersøkelser
          • Forskning
        • I-Merse
      • Teknologi
        • Advanced Cognitive systems and Data Science
        • Autonomi
        • BioMEMS
        • Cyber-Physical and Smart Systems
        • Energi og CO2-fangst
        • Entrepreneurship and Student Enterprises
        • Hydro Power, Transmission and Distribution
        • Innovasjonssenter – mikrosystemer, nanoteknologi og elektronikk
        • Kvanteteknologi
        • Materialer og Mikrointegrasjon
        • Micro- and Nanoelectromechanical Systems
          • MST-Lab
        • Prosessikkerhet, forbrenning og eksplosjoner
        • Sikre distribuerte systemer
        • SMART
        • Norwegian Industrial Systems Engineering Research Group
        • Telemark Modeling and Control Centre
        • Telemark Process Safety, Combustion and Explosion Laboratory
        • Ultralydlaboratoriet
      • Tradisjonskunst og praktisk- estetiske fag
        • Embodied making and learning
        • Estetikk: teori, analyse praksis
        • Kunstnerisk utviklingsarbeid
        • Praksis, tradisjon og teknologi
      • Økonomi, ledelse og politikk
        • Business Management and Economics
        • Etikk og samfunn
        • Innovasjon og entreprenørskap
        • Management Information Systems
        • Marketing Management
        • Organisering og ledelse
          • Motivational processes in occupational health (MOTIVATION)
        • Politisk kultur
        • Sikkerhet, krisehåndtering og beredskapsledelse
          • Forskning
          • Hva kan vi tilby
        • Økonomisk organisering
    • Forskningsformidling
    • Publisere
    • Oppdragsforskning
    • Forskingsdagane
    • FoUI-eksperter
    • Prosjekter
      • EU-finansierte prosjekter
      • NFR-prosjekter
        • Comparisons of Leadership Autonomy in School districts and Schools (CLASS)
      • Andre prosjekter
        • Det er lærer du skal bli
          • Lærerens pedagogiske interaksjonskompetanse
          • Om prosjektet
          • Samarbeid og koherens i lærerutdanningene
          • Profesjonsverksted
        • Digitalt foreldreskap i Norge
        • EU-nettverk Sørøst-Norge
        • EvaFag-2025
        • From double trouble to dual recovery
        • Kols-prosjektet
        • LUDO
        • Læremiddelforskning og læremiddeldidaktikk
          • Exploring Nordic Education
          • Praksisfortolkning av læremidler
        • Marginalisation and Co-created Education (MaCE)
      • Fremragende sentre
    • Ekspertliste
    • Lørdagsuniversitetet
  • Om USN
    • Strategi og satsingsområder
    • Organisering
      • Organisasjonskart
      • Leiinga
      • Styret
        • Innkallinger
        • Møteplan
        • Møteprotokoller
      • Råd, utvalg og ombud
      • Fakultetene
        • Fakultet for helse- og sosialvitenskap
        • Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
        • Fakultet for teknologi, naturvitenskap og maritime fag
        • USN Handelshøyskolen
      • Studentdemokratiet
      • Campuskontakter
      • Gaveprofessorater
    • Kontakt oss
    • Rapporter og dokumenter
    • IT-tjenester
      • Aktivere konto
      • IT-support
      • Trådløst nett (Wi-Fi)
      • Tilgang hjemmefra og på reise
    • Kvalitetssystemet
      • Kvalitetssystemet, kvalitetsarbeid og kvalitetskultur
      • Rutiner og arbeidsbeskrivelser
      • Kvalitet i studieporteføljen
      • Kvalitet i studieprogram
      • Kvalitet i emner
      • Evaluering og rapportering
      • Ansvar og roller i kvalitetsarbeidet
      • Kvalitet fra søker til ferdig kandidat
      • Si ifra
    • Regelverk
    • Beredskap og krisehåndtering
    • Campusene
      • Bø
      • Drammen
      • Kongsberg
      • Notodden
      • Porsgrunn
      • Rauland
      • Ringerike
      • Vestfold
  • Samarbeid med oss
  • Aktuelt
    • Nyhetsarkiv
    • Aktivitetskalender
    • Korona
    • Podkast
  • Biblioteket
    • Oppgaveskriving
    • Forskerstøtte
    • Databaser
  • Ledige stillinger
  • USN Hub
  • Studier»
  • Finn studier»
  • Helse- og sosialfag»
  • Videreutdanning i hverdagsrehabilitering
Hverdagsrehabilitering

Hverdagsrehabilitering

Drammen - Deltid

Hverdagsrehabilitering er forebygging og rehabilitering mens brukeren bor i eget hjem. Hvordan kan helsepersonell som arbeider i kommunenes helse- og omsorgstjenester legge best mulig til rette for dette?

Studieinformasjon

  • Progresjon: Deltid
  • Studiested: Drammen
  • Studieopplegg: Samlingsbasert
  • Studienivå: Videreutdanning
  • Kostnader: 39.000,-
    Semesteravgift kommer i tillegg.
  • Studiepoeng: 30
  • Søknadsfrist: 15.05.2021
  • Oppstart: Høst 2021
  • Undervisningsspråk: Norsk
  • Antall semester: 2
Søk opptak nå

Organisering av studiet

Studiet er organisert som et samlingsbasert deltidsstudium på 30 studiepoeng.  Det gjennomføres fire samlinger av fire dager over to semestre, dvs. totalt 16 dager.

Samlingsdatoer for høst- og vårsemesteret 2021/2022

Nye samlingsdatoer kommer

Hvorfor hverdagsrehabilitering?

Målgruppen for studiet er tverrfaglig helsepersonell som arbeider i kommunenes helse- og omsorgstjenester.

Modellen med hverdagrehabilitering beskrives som et paradigmeskifte i hvordan man yter kommunale tjenester. Man gikk fra å planlegge for hvordan leve lengst mulig i eget hjem, til å legge til rette for at flere i større grad kunne leve lengst mulig i eget liv (jfr. den nye eldrereformen Leve hele livet).

Det er en satsing på hverdagsrehabilitering i norske kommuner. Formålet er å legge til rette for utvikling og utprøving av modeller som er tilpasset omsorgstjenesten med hensyn til ansvar, organisering og kompetansesammensetning. De erfaringene som er gjort med hverdagsrehabilitering så langt i Norge, viser hvor viktig det er at kommunene tenker nytt rundt sine hjemmetjenester.

Dette lærer du i hverdagsrehabilitering

Det skilles ofte mellom hverdagsmestring som tenkesett og hverdagsrehabilitering som arbeidsform:

Tankesettet hverdagsmestring kan være felles med mange ulike arbeidsformer, og kjennetegnes med at en vektlegger den enkeltes mestring i hverdagen uansett funksjonsnivå. Innsatsteam, hjelpemiddelformidling, forbyggende hjemmebesøk, fallforbygging, hjemmetjenester med mer kan alle ha hverdagsmestring som overbyggende tankesett.

Hverdagsrehabilitering er forebygging og rehabilitering mens brukeren bor i eget hjem. Den starter med spørsmålet: Hva er viktig for deg nå? For mange dreier det seg om å mestre hverdagsaktiviteter. I hverdagsrehabilitering er innsatsen tverrfaglig. Ergoterapeuter og fysioterapeuter, samt sykepleiere med rehabiliteringskompetanse, er faglige pådrivere og står for opplæring av pleiere og hjemmehjelpere. Hverdagsrehabilitering er basert på en intensiv innsats i oppstarten, og gradvis justering av tiltak og avvikling av opptrening etter som aktivitetsfunksjonen bedres (Ness m.fl., 2012).

Helsepolitiske føringer og teorigrunnlag innen rehabilitering/hverdagsrehabilitering

  • nasjonale føringer på feltet
  • prinsipper for gode omsorgstjenester
  • helsefremmende arbeid
  • mestringsteori (approach-avoidance)
  • motivasjonsteori (SDT)
  • pasientens helsetjeneste
  • den nye pasientrollen
  • fremtidens pårørendepolitikk

Endringsprosesser i kommunens helse- og omsorgstjenester

  • hemmende og fremmende faktorer
  • kommunikasjon og samarbeid
  • tjenesteutvikling
  • metoder for kvalitetsforbedring av tjenestene

Hverdagsrehabilitering som metode og faglig tilnærming

  • personorientert tilnærming
  • brukermedvirkning; hva er viktig for deg- samtaler
  • ulike målgrupper for hverdagsrehabilitering (eldre, personer med psykiske helseutfordringer osv.)
  • rehabiliteringspyramiden
  • organisering av tjenesten og arbeidsformer; ulike modeller
  • tverrfaglige team; samarbeid og rollebeskrivelser
  • faktorer som påvirker hverdagsrehabiliteringsprosessen
  • kartlegging av brukerens ressurser og funksjonsnivå
  • kartlegging av bolig og omgivelser
  • utarbeidelse av Min Rehabiliteringsplan
  • dokumentasjon og evaluering (monitorering)
  • brukertilfredshet

Helsepedagogikk

  • læring, mestring og motivasjon; forholdet mellom motivasjon og mestring
  • brukerundervisning og -veiledning
  • helsepsykologi og motivasjon, motiverende samtale
  • kollegaveiledning

Treningslære

  • kartlegging av hva som er forsvarlig trening ift. brukerens helsetilstand
  • styrketrening og eldre
  • monitorering, progresjon og dosering av trening
  • ernæring og trening
  • faktorer som fremmer/hemmer prosessen:
    • smerter
    • balanse
    • medikamenter

Studieplan

En studieplan beskriver innhold, oppbygging og organisering av et studieprogram. Til hver studieplan er det knyttet emneplaner som beskriver de enkelte emnene. Her finner du også pensumlister. Nedenfor ser du en studiemodell som viser deg hvilke emner som går i de ulike semestrene. Fra studiemodellen finner du også lenker til de ulike emneplanene.

Studieplan for 2021 høst

Opptakskrav

Opptakskravet er helsefaglig bachelorutdanning eller høyskoleutdanning som f.eks. fysioterapi, ergoterapi, sykepleie, vernepleie eller sosionom, samt to års praksis fra helse- og omsorgstjenester.

Søk opptak nå

Har du spørsmål?

  • Anne Myklatun
    Studieveileder
    Anne Myklatun
    +47 35 95 26 00
  • Anne Grethe Stinessen Steinsvåg
    Programkoordinator
    Anne Grethe Stinessen Steinsvåg
    +47 31 00 87 91
  • Bjørg Pauline Landmark
    Fagansvarlig
    Bjørg Pauline Landmark
    +47 31 00 87 60

Snarveier

  • Bli bedre kjent med Campus Drammen
  • Studieplan for 2021 høst
  • Noe du lurer på om videreutdanning?
  • Hva er semesteravgift?
  • Tilrettelegging
  • Betalingsbetingelser ved kurs og studier med avgift
  • Kontraktsvilkår ved kurs og studier med studieavgift

Ofte stilte spørsmål

Svar på det du lurer på som ny student
studentliv

Hvorfor velge USN?

Vi gir deg kunnskap for fremtiden!
studentbolig

Bolig og barnehage

Studentsamskipnaden tilbyr boliger på alle våre campuser
campus_2

Campusene

Mer informasjon om våre studiesteder
Abonner på vårt nyhetsbrev

Kontakt

Sentralbord: 31 00 80 00
E-post: postmottak@usn.no

  • Fakturaadresse
  • Kontaktinformasjon
  • Pressekontakt
  • Finn en ansatt

Campus

  • Bø
  • Drammen
  • Kongsberg
  • Notodden
  • Porsgrunn
  • Rauland
  • Ringerike
  • Vestfold

Snarveier

  • Studier
  • Forskning
  • Om USN
  • Aktuelt
  • Ledige stillinger
  • Si i fra!
  • For studenter og ansatte

Våre utdanningsområder

  • Helse- og sosialfag
  • Historie og idéhistorie
  • Idrett, kroppsøving og friluftsliv
  • IT, informatikk og informasjonssystemer
  • Jus
  • Kunst, håndverk og musikk
  • Lærer og lektorutdanning
  • Maritime studier
  • Matematikk, naturfag og miljøfag
  • Medier, kommunikasjon og markedsføring
  • Optometri
  • Pedagogiske fag
  • Samfunnsvitenskap og kulturstudier
  • Språk og litteratur
  • Teknologi, ingeniørfag og lysdesign
  • Økonomi, ledelse og innovasjon

Fairtrade logo

Har du spørsmål eller kommentarer om nettsidene til Universitetet i Sørøst-Norge?
kommunikasjon@usn.no

Personvernerklæring