Illustrasjonsbilde hav

Grønn maritim teknologi – Skip med gassdrift

Nettstudier - Deltid

Vi hjelper deg på veien veien mot det grønne skiftet. Styrk dine kunnskaper og kompetanse om nye alternative fremdriftssystemer og hybride konfigurasjoner.

• Søknadsfrist: Utløpt

Studieinformasjon

• Studiested: Nettstudier
  • Studienivå: Videreutdanning
  • Progresjon: Deltid
  • Oppstart: Vår 2023
  • Studieopplegg: Nettbasert
  • Studiepoeng: 5
  • Kostnader: Gratis. Finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse gjennom Bransjeprogram maritim.
  • Søknadsfrist: Utløpt
  • Antall semester: 1
  • Undervisningsspråk: Norsk
Vis flere keyboard_arrow_down keyboard_arrow_up

Samlinger og undervisning

• Oppstart: 21. februar.

Emnet er digitalt og vil bestå av 6 digitale forelesninger (moduler). Disse blir tatt opp og publisert fortløpende og kan følges asynkront. Hver modul har arbeidskrav. Det må beregnes en god del selvstudium og egenarbeid i kurset.

Hvem passer studiet for?

Kurset er relevant for skipsarbeidere, både fra gassdrevne og konvensjonelle skip, samt personer med maritim og teknisk kunnskap og erfaring som ønsker faglig påfyll.

Tilbudet er primært rettet mot ansatte, permitterte og arbeidsledige innenfor maritim bransje.

Dette lærer du

• Forbrenningsalternativer og andre aktuelle alternative brennstoffer (Low Flash Fuel - LFF) for fremdrift og kraftproduksjon om bord i skip.
  • Dagens etablerte løsninger og fremtidige forventninger, med mulige alternative drivstoff, sett opp mot miljø og fotavtrykk.
  • Behandling og lagring av brennstoffer (LFF) om bord.
  • Forbrenningsprosesser.
  • Økonomi, bærekraft og miljø (NOx og CO2).

Finansiering

Studiet er finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse og og er en del av Bransjeprogrammet for maritim sektor. Dette studiet er et samarbeid mellom 14 universiteter/høgskoler og fagskoler over hele landet.

Opptakskrav

MARTE: generell studiekompetanse eller annen teknisk utdanning

• generell studiekompetanse (GENS) eller
  • bestått 1-årig forkurs for 3-årig ingeniørutdanning og integrert masterstudium i teknologiske fag etter fagplan av 2014 eller
  • bestått 2-årig teknisk fagskole eller
  • bestått 1-årig forkurs for ingeniør- og maritim høyskoleutdanning

I tillegg må du dokumentere tilsvarende kompetanse som:

• VG2 maritimt fag, retning motormann eller,
  • VG3 maritim elektriker

Realkompetansevurdering
For søkere som har relevant bakgrunn fra maritim næring, men uten generell studiekompetanse, er det mulig å bli realkompetansevurdert.