Jørgen utvikler mennesker gjennom kroppsøving

Jørgen Buer. Foto.
Jørgen Buer har vært med på å starte en ny skole.

– Det er liten tvil om at studiene har gitt meg utallige flere måter å drive undervisning på. Det jeg har tatt med meg fra studiene på HSN er at det er mulig å arbeide tverrfaglig for å øke læringsutbytte og motivasjonen hos ungene, sier Jørgen Buer som har vært med på å starte en ny skole.


Hvorfor valgte du dette studiet?

– Jeg var veldig usikker på hva jeg ønsket å gjøre med livet, men jeg hadde bestemt meg for å jobbe med mennesker. Da jeg så dette alternativet ble jeg interessert i studiet og søkte studieplass.

Hva hadde du gjort før du begynte på høyskolen?

– Først jobbet jeg på et varelager, det var ikke noe for meg. Jeg jobbet deretter noen år i en barnehage. Det var kanskje der jeg ble inspirert til å utdanne meg til lærer.

Hva synes du om studiet - faglærerutdannning innen kroppsøving og friluftsliv?

– Studiet var variert med teori og praktisk undervisning. Hele poenget må være å praktisere det man skal ut å gjøre på en skole. Dette er noe studiet tar høyde for. Jeg lærte raskt at det ikke handlet om hvor god du var i idrett, men hvor god du er til å lære det videre.

Hva var mest interessant og matnyttig ved studiet?

– Det mest interessante var at du aldri gjorde det samme. Fra kanoturer, til skriftlige innleveringer, fjellklatring og dans. Det som var det mest matnyttige må ha vært refleksjonene man gjorde innen didaktikkundervisningen.

Noe som overrasket deg ved studiet?

– Min tidligere skolegang var aldri preget av gode karakterer og motivasjon for læring. Men jeg ble overrasket over hvordan dette endret seg ettersom jeg fikk studere noe jeg interesserte meg for.

Hvordan var sosiale miljøet på studiet?

– Det sosiale miljøet var utrolig godt. Mange av oss er fortsatt gode venner. Gjennom studiet fikk vi dra på alpintur til Hemsedal, kanoturer, arrangere fotballturneringer, holde danseshow på scene, sove sammen i snøhule, sykle på Hardangervidda og mye mer. Sånt skaper kameratskap.

Hvordan var koblingen mot arbeidslivet under studiet?

– Det ble ofte relatert opp mot undervisning og vi studentene arrangerte forskjellige aktiviteter for barn i nærområdet. Gjennom studiet var det også årlige perioder i praksis hos skoler, der man begynte på grunnskolen og avsluttet på videregående.

Hvordan var forholdet til lærerne / foreleserne?

– Forholdet til lærerne var først og fremst profesjonelt, men etter hvert som vi opplevde ting sammen, som turer og aktiviteter var det naturlig at det ble en løsere tone mellom oss.

Hvem tror du dette studiet passer for?

– Studiet passer for de fleste, men om du liker aktivitet, opplevelser og naturen så er dette studiet midt i blinken for deg.

Hvordan var overgangen fra studier til jobb?

– For min del var overgangen utrolig god. Jeg fikk jobbtilbud noen uker etter jeg var ferdig med bacheloren.

Jobbet du målbevisst mot å kvalifisere deg mot jobben du nå har fått, eller var det mer tilfeldig at du endte i denne jobben?

– Jeg jobbet målbevisst for å fullføre studiene med stolthet. Muligens som en effekt av dette fikk jeg jobbtilbud på en skole. Jeg var med å starte opp en ny skole, og har senere utdannet meg videre.

Hvilken nytte har du av studiet i den jobben du har nå?

– Det er liten tvil om at studiene har gitt meg utallige flere måter å drive undervisning på. Jeg har fortsatt kroppsøving, men underviser i andre fag også, der det jeg har tatt med meg fra studiene på HSN er at det er mulig å arbeide tverrfaglig for å øke læringsutbytte og motivasjonen hos ungene.

Har du fått drømmejobben, eller ser du for deg en videre utvikling og karriere?

– Jeg har aldri hatt noen spesifikk drømmejobb i tankene. Jeg trives godt med det jeg gjør og er utrolig heldig som har en arbeidsplass med mye frihet til å gjøre, prøve og erfare innen undervisningen. Jeg har fått forme min egen hverdag og dermed kan det vel kalles en drøm?

Jeg ønsker å utvikle meg gjennom hele livet, men jeg har ingen karrieremål.

 

Fakultet: Fakultet for humaniora, idrett-  og utdanningsvitenskap

Navn: Jørgen Buer

Alder: 28

Kommer fra: Askim

Bosted: Notodden

Studiet du tok: Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag

Når studerte du: 2011-2014