Mads skrev både bachelor og masteroppgave for firmaet han jobber i nå

Mads Fredrik Walaas - foto av ham på kontoret

Mads Fredrik Walaas hadde allerede sterke bånd til arbeidsgiveren sin da han tok master i mikro - og nanosystemteknologi.

Hva går jobben din ut på?

– Min jobb er ganske variert, ettersom Zimmer & Peacock (ZP) tar på seg flere forskjellige prosjekter. Det jeg gjør mest er utvikling av sensorer, karakterisering og design av test-utstyr.

Hvorfor valgte du dette yrket

– Jeg valgte det på bakgrunn av at vitenskap i mine øyne er noe av det mest spennende man kan jobbe med. Jeg følte også at det var et trygt valg for meg, ettersom jeg hadde god forståelse for de typiske realfagene.

Kan du beskrive en typisk arbeidsdag?

– En typisk arbeidsdag starter med en god kopp kaffe, og planlegging av dagen. Deretter blir det ofte fabrikasjon eller testing av sensorer, eller designutvikling på egne systemer. De fleste dager inneholder også noen møter med diskusjon og planlegging av prosjekter, for å sørge for at vi leverer til kunder i tide.

Hva er det beste med jobben din?

– Det beste med jobben min er at jeg er omringet av kunnskapsrike folk, som gjør at de fleste dager blir lærerike. Jeg får muligheten til å ha stor frihet i å styre arbeidsdagene mine, og til å ta ansvar på prosjekter. Det er et supert arbeidsmiljø på jobben!

Hvorfor valgte du å studere mikro- og nanosystemteknologi?

– Jeg valgte studiet ved USN fordi jeg syntes nanoteknologi hørtes ut som en spennende ingeniør-utdanning. Jeg kommer også fra Horten, som gjorde at veien til nye studier var kort.

Hvordan opplevde du studietiden?

– Studietiden var som en berg og dalbane. Mye morro, men ganske tøft rundt eksamenstider, spesielt semesterene mot vinter på masterstudiet kan være tunge.

Hvordan gikk du frem for å få jobb etter studiet?

– Etter å ha skrevet både en bachelor og master, pluss deltidsjobbing for ZP var jeg ikke mye i tvil om hvor jeg ville jobbe. Jeg tok kontakt om fulltidsjobb, og ble tilbudt arbeidskontrakt før jeg hadde den muntlige høringen av mastergraden min.

Hvilken nytte har du av studiet i den jobben du har nå?

– Min bacheloroppgave og masteroppgave har stor nytteverdi for jobben jeg gjør nå, ettersom de var skreddersydd for ZP sine interesser. De forskjellige fagene fra studiet har bidratt med noen små ting her og der, men den viktigske lærdommen fra studiet er hvordan man takler problemer med vitenskapelig fremgangsmetodikk.

Hvordan var koblingen mot arbeidslivet under studiet?

– Jeg ble introdusert for ZP da jeg skulle skrive min bacheloroppgave for dem. Dette knyttet noen bånd til firmaet, og da jeg begynte på masterstudiene mine ble jeg tilbudt en deltidsjobb der. Jeg endte derfor også med å skrive masteroppgaven min for ZP. De er flinke til å ha både bachelor og master-prosjekter i bedriften, og for øyeblikket har vi begge deler.

Hvilke tips har du til kommende studenter?

– Kom tidlig i kontakt med firmaer du synes er kule, og spør dem om muligheten for bachelor eller masteroppgave. Ikke vær redd for å velge mindre firmaer. Disse får du ofte sterkere bånd med, enn de store etablerte.

Fakultet: Fakultet for teknologi, naturvitenskap og maritime fag

Navn: Mads Fredrik Walaas

Alder: 25

Kommer fra: Horten