Studenter på videreutdannning i kommunikasjon, samspill og ledelse i organisasjoner (Executive master of Management)

Kommunikasjon, samspill og ledelse i organisasjoner (masteremne)

Drammen - Deltid

Kommunikasjon og samspill mellom grupper og individer er en viktig del av alle sosiale systemer. Kompetanse om de menneskelige sider ved organisasjonen innvirker på utøvelsen av lederskap og arbeidsprestasjoner, og er derfor en viktig ferdighet i alle utviklingsorienterte organisasjoner.

• Søknadsfrist: Utløpt

Studieinformasjon

• Studiested: Drammen
  • Studienivå: Videreutdanning
  • Progresjon: Deltid
  • Oppstart
  • Studieopplegg: Samlingsbasert
  • Studiepoeng: 30
  • Kostnader: Kr. 78.000,- (kr. 39.000,- pr semester). Semesteravgift kommer i tillegg.
  • Søknadsfrist: Utløpt
  • Undervisningsspråk: Norsk
Vis flere keyboard_arrow_down keyboard_arrow_up

Samlinger

I utgangspunktet skal dette studiet gjennomføres med samlinger på campus, men vi tar forbehold om at samlinger kan bli gjennomført digitalt dersom koronasituasjonen tilsier det.

Studiet gjennomføres med 5 samlinger á 3 dager. Hver samling består av en kombinasjon av forelesninger, praktiske øvelser og arbeid i grupper. Case belyses gjennom tekster, film og rollespill knyttet til sentrale tema, og studentene vil bli introdusert for psykologiske tester.

Samlingsdatoer studieåret 2022/2023:

Samling 1
Mandag 19. september kl. 0900-1600
Tirsdag 20. september kl. 0900-1600
Onsdag 21. september kl. 0900-1200

Samling 2
Mandag 10. oktober kl. 0900-1600
Tirsdag 11. oktober kl. 0900-1600
Onsdag 12. oktober kl. 0900-1600 (merk klokkeslett)

Samling 3
Mandag 7. november kl. 0900-1600
Tirsdag 8. november kl. 0900-1600
Onsdag 9. november kl. 0900-1200

Samling 4
Mandag 16. januar kl. 0900-1600
Tirsdag 17. januar kl. 0900-1600
Onsdag 18. januar kl. 0900-1200

Samling 5
Mandag 6. mars kl. 0900-1600
Tirsdag 7. mars kl. 0900-1600
Onsdag 8. mars kl. 0900-1200

Underveis i studiet skal studentene levere inn tre obligatoriske oppgaver.

Avsluttende eksamen er todelt:

1. Innlevering av en prosjektrapport på et selvstendig forsknings- eller utviklingsarbeid som gjennomføres i løpet av studieperioden (60 % av karakteren). Studentene kan velge å levere individuell rapport eller i gruppe på inntil tre studenter.

2. Individuell muntlig eksamen med utgangspunkt i prosjektrapporten og pensum (40 % av karakteren)

Datoer for innlevering av prosjektrapport og muntlig eksamen fastsettes senere.

Hvorfor kommunikasjon, samspill og ledelse i organisasjoner?

"Dette studiet er det beste jeg har tatt og bør være obligatorisk for alle ledere!"

Bjørnar Johannessen, nestleder ved avdeling for spiseforstyrrelser, Modum Bad.

En leder må kjenne seg selv på godt og vondt. En god leder forstår hvordan samspillet mellom medarbeidere, mellom medarbeidere og ledere, og mellom organisasjonsmedlemmene og omgivelsene påvirker organisasjonens indre liv og konkurranseevne. I Kommunikasjon, samspill og ledelse i organisasjoner får du økt kunnskap om ledelse i dette perspektivet.

Målet med dette masteremnet er å gi kunnskap og forståelse for teorier og metoder som brukes innen organisasjonspsykologi og ledelsesfag. Studentene skal i tillegg kunne anvende denne kunnskapen i løsning av praktiske problemstillinger i en arbeidssituasjon. Emnet vil bidra til økt bevissthet om betydningen av kommunikasjon og samspill for å utvikle enkeltmennesker, grupper og organisasjoner.

Dette lærer du hos oss

Emnet inneholder følgende temaer:

• Gruppepsykologi og teamarbeid
  • Kommunikasjon i organisasjoner
  • Ledelse og lederroller i organisasjoner
  • Organisasjoner i utvikling
  • Verdier og etikk i ledelse av mennesker

Studentene vil i tillegg få en innføring i samfunnsvitenskapelig metode som skal danne grunnlaget for gjennomføring av et selvstendig forsknings- eller utviklingsarbeid i løpet av studieperioden. Emnet er basert i vitenskapelig dokumentert kunnskap fra organisasjonsteori, ledelsesteori og organisasjonspsykologi. Emnet organiseres i 5 samlinger á 3 dager (totalt 15 dager) rundt elementer som skal til for å utvikle en vellykket ledelsesstrategi.

Studiet kan også inngå i en executive master of management

Søknadsfrister og opptak

Kvalifiserte søkere tas opp (uten rangering) fortløpende til studiet er fulltegnet. Er det ledige plasser etter søknadsfristens utløp tar vi opp studenter frem til studiestart.  Ved oversøking får søkere informasjon om venteliste.

Emneplan

En emneplan beskriver det faglige innholdet i emnet og hvilket læringsutbytte du skal ha av å ta nettopp dette emnet. Her finner du også pensumlister og annen informasjon om gjennomføringen.

Lenke til sist publiserte emneplan

Opptakskrav

For å bli tatt opp til studiet må søkeren ha avlagt minimum bachelorgrad eller tilsvarende med karakteren C eller bedre. I tillegg kreves tre års relevant arbeidserfaring. Søkere uten formell kompetanse kan søke om opptak basert på realkompetansevurdering i hht. universitetets regelverk.

Har du utdanning fra land utenfor Norden, må du dokumentere norsk og engelsk.