Lektor i historie-Student Jørgen Janitz i praksis på Færder VGS

Master i språkdidaktikk – Norskdidaktikk

Vestfold - Deltid

Masterprogrammet i norskdidaktikk tar sikte på å gi deg solid kompetanse for å jobbe med norskfaget i grunnskolen og videregående. Studiet vil også gi deg en solid bakgrunn for å jobbe med språk, kommunikasjon og tekster i andre sammenhenger.

• Søknadsfrist: 15.04.2024
Søk opptak nå

Studieinformasjon

• Studiested: Vestfold
  • Studienivå: Master
  • Progresjon: Deltid
  • Studieretning: Norskdidaktikk
  • Oppstart: Høst 2024
  • Studieopplegg: Samlingsbasert
  • Studiepoeng: 120
  • Søknadsfrist: 15.04.2024
  • Søkekode: 6138
  • Antall semester: 8
  • Undervisningsspråk
  • Antall studieplasser: 20
Vis flere keyboard_arrow_down keyboard_arrow_up

Studieretning norskdidaktikk

Denne studieretningen er for deg som vil ha et solid faglig grunnlag for å undervise i norsk i skolen eller jobbe med språket i andre sammenhenger. Du får også muligheten til å skrive masteroppgave om et fagrelatert tema du er spesielt interessert i.

I studieretningen norskdidaktikk tilbyr vi fordypning i ulike emner som sakprosa, skjønnlitteratur, muntlig interaksjon, lesing, skriving og muntlige ferdigheter. Til sammen velger du fem emner, inkludert vitenskapsteori og forskningsmetodikk.

Samlinger

Uke 35, 38, 42, 45, 48:

*Tentative uker med forbehold om endringer. Endelig timeplan blir publisert 15. juni.

Dette lærer du i master i språkdidaktikk

Hvordan tilrettelegge for læring av språk, litteratur og kultur?

Vi tar utgangspunkt i teori, forskning og praksis i skolen. Du vil gjennom hele studiet utfordres til å reflektere over og vurdere hvordan teoretisk kunnskap kan ha praktisk relevans for undervisningen i klasserommet.

Arbeidsformene i studiet er varierte, fra forelesninger og seminarer til individuelle oppgaver og selvstudium. Det blir lagt vekt på refleksjon og utveksling av kunnskap og erfaringer i et aktivt læringsfellesskap.

Master i norskdidaktikk

– Masterutdanning har gitt meg økt mestringsfølelse som lærer

Birgitte Berggreen (39) er lærer og tar master i norskdidaktikk samtidig. Mye av det hun lærer går rett i bruk på jobb.

Kompetanse for kvalitet (KfK)

Dette studiet ligger ikke i katalogen over studier i KfK-ordningen, men det er mulig å søke støtte gjennom ordningen likevel. Les mer om studietilbud utenfor Udirs studiekatalog på nettsiden til videreutdanning for lærere.

Hva slags jobb får du?

Hvis du har undervisningskompetanse fra allmennlærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), vil du etter endt master få lektorkompetanse og kvalifisere for undervisning også i videregående skole.

Hvis du har en bachelor, vil du etter endt master kunne ta PPU og dermed kvalifisere for undervisning opp til og med videregående skole. Etter endt master vil du også kunne jobbe med språk, kommunikasjon og tekst i andre yrker.

Videre utdanning

Studiet kvalifiserer deg for doktorgradsstudier ved relevante programmer, for eksempel doktorgradsprogrammet i pedagogiske ressurser og læreprosesser eller doktorgradsprogrammet i kulturstudier ved USN.

Slik søker du

Noter deg søkekoden for studieretningen du vil søke på før du klikker på søkeknappen. Når du har kommet inn i søknadsweb:

1. Velg «Master-, videreutdanninger og andre studier».
  2. Velg «Masterutdanninger i pedagogikk/idrett/kultur/kunst/språk/karriereveiledning/menneskerett».
  3. I nedtrekksmenyen "Velg fra lista" velger du studiet du vil søke på.

Skaff deg internasjonal erfaring

Studieplan

En studieplan beskriver innhold, oppbygging og organisering av et studieprogram. Til hver studieplan er det knyttet emneplaner som beskriver de enkelte emnene. Her finner du også pensumlister. Nedenfor ser du en studiemodell som viser deg hvilke emner som går i de ulike semestrene. Fra studiemodellen finner du også lenker til de ulike emneplanene.

Studieplan for 2024 høst

Opptakskrav

• Fullført og bestått bachelorgrad eller tilsvarende.
    • Dersom du har grunnskolelærerutdanning, praktisk pedagogisk utdanning (PPU) eller annen lærerutdanning, må du ha minst 60 studiepoeng i norsk språk og litteratur.
    • Dersom du har annen bachelor- eller cand.mag.-grad, må du ha fordyping i norsk språk og litteratur på minst 80 studiepoeng.

Har du utdanning fra land utenfor Norden, må du dokumentere norsk og engelsk.

Poenggrenser ved forrige opptak:

Har du spørsmål?

Flere av våre tilsvarende studietilbud