Ny Bragenominasjon til Rune Christiansen

Bilde av Rune Christiansen

Rune Christiansen er kunstnerisk leder for forfatterstudiet i Bø. Nå er han nominert for andre gang på rad til Brageprisen.

Brageprisnominasjonen får han for boka Fanny og mysteriet i den sørgende skogen.

Rune Christiansen fikk også Bragprisen i 2014, for boka Ensomheten i Lydia Ernemans liv.

Christiansen har følgende kommentar til nominasjonen:

- Jeg er glad for  bli nominert igjen. Det er et sterkt roman-år, og i og med at jeg fikk prisen for den forrige boken, hadde jeg ikke ventet å være blant de fire utvalgte i år.

Stas for forfatterstudiet

Forfatterstudentene synes det er veldig stas at foreleser og kunstnerisk ansvarlig er nominert til Brageprisen igjen.

- Det er fantastisk. Det er velfortjent. Han er en veldig flink lærer.

Dette er de spontane reaksjonene fra forfatterstudentene. En av dem bemerket også at "man ikke blir nominert til Brageprisen to ganger på rad uten å være inne på noe".

Rune Christiansen er både lyriker og romanforfatter. Han tok over det kunstneriske ansvaret for forfatterstudiet i Bø i 2011, da Eldrid Lunden gikk av med pensjon. I tillegg til Brageprisen har han tidligere mottatt en rekke andre priser for sitt forfatterskap, blant annet Halldis Moren Vesaas-prisen, Dobloug-prisen og Riksmålsforbundets litteraturpris.

Bilde av forfatterstudentene

Brageprisen

Brageprisen ble utdelt for første gang i 1992 og regnes nå som en av Norges viktigste litterære priser. Prisen utdeles i fire kategorier og har som formål å hedre gode norske forfatterskap og skape interesse for norsk litteratur.

Prisutdelingen er tirsdag 21. november, på Dansens hus. For billetter se Brageprisen.no.