Magnus elsker musikk og konserter – på dette studiet får han leve ut lidenskapen

Magnus Annweiler ved kulturledelse på USN har praksis på utestedet Blå i Oslo. foto.
Godfølelsen: – Det gir meg en god følelse å se at folk koser seg på arrangementene som jeg er med å skape. (Foto: Stian Kristoffer Sande).

Gjennom studiet i kulturledelse har USN-studenten fått drømmepraksisplass på Blå i Oslo. Der får han jobbe med markedsføring av kulturarrangement.

Hvorfor vil du jobbe med kulturledelse?

– Jeg har alltid vært en musikk- og kulturnerd. Å jobbe for å gi folk kule musikk- og kulturopplevelser gir meg et slags «kick», og derfor har jeg jobbet på flere festivaler, både gjennom studiet og på eget initiativ.

Hvorfor valgte du kulturledelsesstudiet ved USN?

– Jeg valgte kulturledelse på grunn av anbefalinger jeg fikk fra tidligere studenter. Jeg fikk høre mye godt om studentmiljøet i Bø, men det som gjorde at jeg til slutt valgte dette studiet foran lignende tilbud som de har på BI og Westerdals, var konsert- og studenthuset Kroa. Der har jeg jobbet som markedsansvarlig i to år, samt at jeg har vært baransvarlig. I tillegg får man møte mange nye folk innen kulturbransjen. Praktisk erfaring og nettverk betyr mye for oss som vil jobbe i akkurat den bransjen.

Hvordan opplever du studietiden?

– Jeg har storkost meg i Bø. I hovedsak skyldes det menneskene jeg har truffet både på studiet og på Kroa. Det er mange likesinnede, og jeg trives med å være en del av et åpent og inkluderende miljø.

Hva er det beste med studiet ditt?

– Foruten alle de bra medstudentene jeg har fått møte, synes jeg det beste med studiet er at vi får jobbe praktisk. To år på rad har jeg fått være med på å arrangere Slottsfjellfestivalen i Tønsberg. Der får vi teoretisk og praktisk læring om ledelse i forkant av og under selve festivalen. Så skriver vi en oppgave på slutten av sommeren og gjør oss ferdig med emnet allerede da. Det innebærer også at det blir en eksamen mindre ved juletider, som heller ikke er så dumt.

Hva går praksisen din på Blå ut på?

– Jeg jobber på Blå gjennom et praksisemne vi har på studiet. En av hovedoppgavene mine er markedsføring, som jeg synes er veldig spennende. Her får jeg mulighet til å bruke de kunnskapene jeg har, og samtidig lære mye nytt. Konkret driver jeg med promotering av alle våre arrangementer i Blås ulike kanaler, og jeg legger markedsstrategier for konserter og lignende.

Hvordan opplever du tiden i praksis?

– Det har vært utelukkende positivt. Jeg får et enestående innblikk i hvordan en bedrift jeg selv vil jobbe for opererer. Folka på Blå har tatt meg supergodt imot.

Hvem vil du anbefale å studere kulturledelse?

– Dette er studiet for deg som ønsker å være med på å skape gode kulturopplevelser for andre. Det er for deg som ikke behøver en ni til fire-jobb, men som synes det er gøy å jobbe på kvelden når det avholdes konserter eller lignende arrangement. Er du glad i noe av det som faller innenfor det vide begrepet kultur, tror jeg du vil synes dette er ganske kult. Jeg lever i hvert fall ut hobbyen min gjennom dette studiet.

Hvilke tips har du til kommende studenter innen kulturledelse?​

– Hovedtipset mitt er å begynne å jobbe på Kroa, i en eller annen stilling. Da får du erfaring og innsyn i hvordan det faktisk er å jobbe med disse tingene. Ellers vil jeg anbefale å være et ja-menneske. Jobb som frivillig på det du kan, og reis på konferanser og seminarer som byLarm, Vill Vill Vest og Arrangørkonferansen. Det er flotte plattformer å bli kjent med nye mennesker og tilegne seg masse ny kunnskap.

Navn: Magnus Annweiler.

Alder: 26.

Bosted: Bø og Oslo.

Studiet du tar: Bachelor i kulturledelse ved Universitetet i Sørøst-Norge, campus Bø (ferdig sommeren 2019).