Valgte hi-tech industrimaster

Kjell Arne og Ruben tar lønnet industrimaster i Industrial IT and Automation hos GKN Aerospace. Foto
LØNN UNDER MASTERUTDANNING: F.v: Kjell Arne Guldbjørnsen og Ruben Austefjord tar nettbasert industrimaster på campus Porsgrunn, med jobb i Kongsbergindustrien. Foto: Jan-Henrik Kulberg

Kjell Arne og Ruben tar lønnet industrimaster i Industrial IT and Automation hos GKN Aerospace. – Forskning og innovasjon var viktig for valget vårt.

GKN Aerospace er verdensledende i leveranser av teknologi til fly. Hver dag skjer 100 000 flygninger over hele verden med deres teknologi ombord. På Kongsberg produseres deler til jetmotorer, og det er her USN-studentene jobber. 

Siden de får lønn under masterstudiet i Industrial IT and Automation, har de kunnet kjøpe seg leiligheter i Kongsberg. Halve uken er de på jobb. Resten av tiden brukes på studiet, som foregår nettbasert med det teknologiske fagmiljøet på campus Porsgrunn.

Kjell Arne Guldbjørnsen kommer fra Ål i Hallingdal, har fagbrev som elektriker og har tidligere gått Y-veien etter læretiden.  Ruben Austefjord fra Stord tok sin bachelor i elektronikk etter studiespesialiserende på videregående. 

Lært utrolig mye på et halvt år

Selv om de kommer fra forskjellige steder i landet og har forskjellig bakgrunn, har de noe felles.

– Det betyr mye at det er forskningsbasert arbeid her. Bedriften samarbeider med doktorgradsstudenter og professorer på andre universiteter. Jeg synes det gjør det mer interessant, sier Kjell Arne. 

– Jeg er også veldig glad i forsknings og utviklingsdelen. Det at vi jobber med innovasjon. Vi har lært utrolig mye nytt bare dette første halvåret, sier Ruben.

Ville ikke tatt vanlig master

For Kjell Arne hadde det ikke vært aktuelt å gå en vanlig master. Han har vært i jobb tidligere, og valgte USN-studiet nettopp fordi han kunne jobbe samtidig som han studerte. Alternativet var å begynne å jobbe igjen. Ruben prøvde seg på arbeidsmarkedet etter bachelor-utdanningen, men opplevde å bli utkonkurrert av de som allerede hadde et par års jobberfaring.

– Nå får vi jobberfaring mens vi studerer. Det vil gjøre oss mer attraktive som jobbsøkere når vi er ferdig, sier de to.

LES OGSÅ: Følger drømmen og får lønn under masterstudiet

Krever selvdisiplin

De liker å kunne blande jobb og studier, men sier det krever mye selvdisiplin, særlig siden studiet er nettbasert.

– Jeg jobber mye med simulering av produksjon og sporing av verktøy, og det er software-basert arbeid på PC'en. Dessuten har jeg kontakt med partnere og leverandører, gjennom prosjekter som er ute i produksjon, forteller Kjell Arne.

Han var på jobbintervju med fire bedrifter, og satte GKN som førstevalg.

– Å være på intervju var hektisk, men jeg fikk et godt inntrykk av alle bedriftene jeg møtte.

Ruben sier han er svært fornøyd med valget av studium.

– Det har vært veldig relevant, også i forhold til min egen utvikling. Jeg har alltid vært utrolig nysgjerrig, skrudd opp ting, sett på det mekaniske innholdet og studert kretskort i små leker. Derfor var det en naturlig vei videre å studere elektronikk. Etter hvert oppdaget jeg at elektronikken var del av et mye større system. Det førte til at jeg valgte å studere industriell it og automasjon. Vi to kan jobbe hver for oss, men ofte er vi inne i de samme prosjektene, og da får vi vår egen prosjektleder. De fagansvarlige fra USN har vært her på besøk, og vi har jevnlig kontakt med dem.

– Hvordan er hverdagen med 50 % jobb og 50 % studier?

– Vi opplever at det kreves mer enn 50% på jobb. I realiteten jobber vi nok 70 % samtidig som vi studerer 50 %.

– Noen ganger har vi lært så mye nytt på jobb, som vi ikke helt har fått fordøyd. Så skal vi lære mye nytt i studiet også. Vi kan føle oss litt mentalt utslitt av å skulle gå fra det ene til det andre. Det kan være krevende, og det kreves mye selvdisiplin. Fordi vi er så motivert for dette, er vi villige til å ofre litt fritid. Det kan være greit å være klar over for nye studenter at du bør være motivert, og innstilt på å gjøre det som kreves. Vi takker ikke nei til møter som er viktige for prosjektene vi jobber med, selv om det betyr at vi må jobbe mer enn 50%, sier Kjell Arne og Ruben.

LANG ERFARING MED INDUSTRIMASTER: F.v: Håvard Norum og Line Condradi ved GKN Aerospace. Foto
Bedriften: – Egentlig et rekrutteringsprogram

– Vi har ikke en vanlig trainee-ordning her, men ser på industrimaster-modellen som et alternativt rekrutteringsprogram sier Håvard Norum, leder for teknologiavdelingen på GKN Aerospace Kongsberg.

Bedriften har hatt industrimasterstudenter hos seg siden 2006, innen studieretningen Systems Engineering. Nå ønsker de særlig studenter innen automasjon, fordi det er et satsingsområde hos GKN Aerospace.

– Ordningen gjør at vi får prøvd ut studentene i bedriften. Vi kan lære dem å kjenne. I de fleste tilfellene ønsker de å være her etterpå, og ender med å bli ansatt. I tillegg får vi et innblikk i hva som faktisk undervises på universitetet. Denne nye retningen med industriell it og automasjon passer oss veldig godt. Vi er med i en referansegruppe for studiet, så vi kan være med på å påvirke innholdet, ut fra vårt eget behov.

Norum sier bedriften må øke automasjonsgraden i produksjonen. Derfor ønsker de flere studenter med denne fagretningen.

– Dette krever selvsagt noe oppfølging og tilrettelegging, men vi får mye tilbake fra studentene som ressurs i bedriften også. I begynnelsen kan det være noen oppgaver som kanskje ikke er så interessante, men etter øker ansvaret og oppgavene blir mer spennende. Vi har studenter som holder på med masteroppgaven nå. De har store oppgaver, som er fullt på linje med oppgavene til de som er fast ansatt her.

En vinn-vinn for bedrift og studenter

HR konsulent Line Conradi i GKN Aerospace mener industrimaster er en vinn-vinn-modell for bedriften og studentene:

– Den vanskeligste tiden for å få jobb, er rett etter studiet. De fleste vil ha kandidater med minst to års jobberfaring. Her får de den erfaringen. Samtidig får vi ansatte som er ferske fra studiet, med helt oppdatert kunnskap. De kan se på gamle problemstillinger med nye øyne. Kanskje de kan bidra med en tilnærming som er ny. De kommer inn i bedriften på en trygg måte. Etterpå har de en fersk master og erfaring, og de blir attraktive for arbeidsmarkedet.

Conradi sier de gjerne skulle hatt enda flere med høyere utdanning.  

– Vi ser at de som har master er lært opp til å ta et skritt tilbake, være kritiske og analytiske. Ikke alle oppgaver kan løses fort. Med master lærer du å samle dataene, gjøre analyse og komme opp med et svar som er basert på en gjennomtenkt prosess. Studentene på industrimasteren kan kan hente noe her hos oss, ta det inn på universitetet, tygge på det og komme tilbake med noe som vi kanskje ikke har hatt tid til å tenke på selv.

Dette er industrimaster

Industrimaster-modellen er utviklet på USN, og kvalitetssikret gjennom mange år. Den sikrer deg jobb i en bedrift mens du studerer. Dermed får du uvurderlig erfaring, inntekt og et nettverk som vil være der når du er ferdig med studiet. Du får muligheten til å vokse inn i en rolle som ingeniør, og bli rustet til å møte industriens behov.

Les mer om industrimaster-programmet på usn.no/indak