Jeg har dysleksi og/eller lese og skrivevansker

En stor del av norges befolkning har lese og skrivevansker. Om du er en av dem, og det skaper problemer for deg i studiehverdagen kan du ha krav på hjelp.

Dysleksi selvtest

Har du ikke blitt utredet for lese-eller skrivevansker, kan du ta en liten selvtest først for å vurdere behovet for utredning. Testen finner du her - dysleksi selvtest og sjekkliste.

Lydbøker

Dersom du har dokumentert dysleksi/ lese- og skrivevansker kan du bli låntaker hos Norsk lyd- og blindeskriftsbibliotek (NLB). Du kan låne lydbøker som allerede er produsert, og det er gode muligheter for at de har pensumet du trenger.

Program for lese- og skrivestøtte

Programmene LingDys og Textpilot kan være god skrivestøtte for deg med dysleksi. Dersom du ønsker å bruke slike programmer kan du søke NAV Hjelpemiddelsentral om støtte til innkjøp. NAV gir ikke støtte til innkjøp av PC.

Kontakt faglærer

Ta kontakt med faglærer og forklar. Spør om du kan få notater før forelesning.

Individuell utdanningsplan

Har du dokumentert dysleksi/ lese- og skrivevansker kan du søke om å få en individuell utdanningsplan, noe som innebærer at du bruker lenger enn normert tid på studiet ditt. Ta kontakt med din studieveileder for å få vurdert om dette er mulig på ditt studium.

Mer tid på eksamen

Dersom du kan dokumenterer spesifikke lese-, skrive- eller matematikkvansker, kan du få utvidet eksamenstid med:

  • 30 minutter ved skriftlige eksamener av tre og fire timers varighet
  • 1 time på skriftlige eksamener som varer i fem timer eller mer.

Det gis ikke tilleggstid for eksamener under tre timers varighet.

Du kan søke om å få avlegge skoleeksamen med bruk av pc med retteprogram. Andre hjelpemidler kan vurderes.

Det gis ikke anledning til å benytte retteprogram ved eksamen i norsk eller andre språkfag ved lærerutdanningene.

Det gis normalt ikke ekstra eksamenstid for hjemmeoppgaver og lignende eksamensformer av flere dagers varighet.

Alternative eksamensformer

I noen tilfeller kan du også søke om alternativ eksamensform på bakgrunn av dysleksi/ lese- og skrivevansker. Dette kan være muntlig eksamen i stedet for skriftlig eller en kombinasjon av skriftlig og muntlig.

For å få vurdert om alternativ eksamensform er en mulig løsning må du søke om tilrettelegging i forbindelse med eksamen og deretter vil faglig ansvarlig og eksamenskontoret vurdere og vedta søknaden.