BIP Erasmus+ blandet kortidsmobilitet for studenter

Utvekslingsstudenter smiler til kamera

MERK: Studentstipend til kortidsmobilitet satt på vent frem til sommeren 2024. Dette gjelder ikke for studenter som har søkt om midler til kortidsmobilitet og allerede fått beskjed om at de får tildelt stipend.

Erasmus+ blandet kortidsmobilitet (også kalt BIP) er et utvekslingsopphold som består av en digital og en fysisk del. Du må få minst 3 ECTS for deltakelsen, og den fysiske delen må være på mellom 5 og 14 dager. Du kan få stipend for den fysiske delen.

Studenter ved USN kan få stipendstøtte for å dra på blandet mobilitet, kortidsmobilitet til universitet som USN har signert BIP Erasmus+ avtale med. I blandet mobilitet kombineres fysisk mobilitet med en virtuell komponent. Det er mulig å dra på kortidsmobilitet fra første studieår. Merk at det kun er studenter som er tatt opp til gradsstudier ved USN som kan søke. Studenter på årsstudium kan ikke motta Erasmus+ stipend.

I kortidsmobilitet må den fysiske komponenten være fra minimum 5 dager til maksimalt 30 dager. Du får maks stipend for 14 dager. Totalt må den fysiske mobiliteten og den virtuelle komponenten være på minimum 3 ECTS (tilsvarer 3 studiepoeng) .

Stipendsatser

• 70 EUR per dag de første 5-14 dagene (79 EUR for oppstart H23)

En reisedag før og en reisedag etter aktiviteten kan også dekkes.

Eks.: Dersom du deltar på fysisk mobilitet i 5 dager og har to dager med reise, vil du motta stipend for 7 dager.

• Vær oppmerksom på at Erasmus+ aktiviteter aldri er fullfinansierte. Stipendet dekker deler av kostnadene ved et utenlandsopphold, og du må derfor selv betale det gjenværende beløpet.

Tilleggsstipend
Studenter med færre muligheter kan motta et tilleggsstipend på 100 euro for korttidsmobilitet som varer 5 til 14 dager, og 150 euro for korttidsmobilitet som varer 15 til 30 dager. Tilleggsstipend for praksis gjelder ikke i dette tilfellet.

Grønn mobilitet

Det er mulig å søke om støtte ved miljøvennlig reise (grønne reiser). Stipend på grønne reiser er et engangsbeløp på 50 EUR. Det er et krav at over 50% av reisen blir gjort med miljøvennlige transportmidler (buss, tog, sykkel og/eller samkjøring).

Studenter som ønsker å dra på grønne reiser må fylle ut et delaraction on honour dokument, som du får etter du har søkt.

Søknadsprosedyrer:

Fyll ut online søknadsskjema, og laste opp bekreftelse på aktivitet i skjema.

Skjema må fylles ut minimum 1 måned før den fysiske delen av korttidsoppholdet starter.

Dersom din søknad blir godkjent vil du motta en e-post fra Erasmus+ koordinator med informasjon om prosessen, frister og skjema.

FØR fysisk mobilitet:

• Stipendavtale. Stipendavtalen vil du få tilsendt fra Erasmus+ koordinator etter at søknadsskjema er mottatt.
  • Online Learning Agreement / OLA. Denne må du selv opprette her
  • Språktest (OLS) – NB: Gjelder kun for studenter som er på fysisk mobilitet på mer enn 14 dager. Språktest vil du motta på epost fra Erasmus+ koordinator.
  • Alle som reiser på Erasmus+utveksling, uansett lengde, må som et minimum være dekket av Folketrygden og ha egen reiseforsikring.

ETTER fysisk mobilitet:

• Rapport fra oppholdet
  • Bekreftelse på opphold (Confirmation of Stay)

USN må ha en signert avtale om Blended Intensive Programme, for at du skal kunne få midler til å reise på kortidsmobilitet.

Her finner du søknadsskjema: nettskjema.no/a/shortmobility

Spørsmål? Kontakt erasmus@usn.no