Spørsmål og svar om studiestart

Her finner du svar på spørsmål vi ofte får om studiestart.

Er det noe du ikke finner svar på her? Kontakt oss på 31 00 80 00.

Spørsmål og svar om studiestart

Hvordan oppretter jeg en brukerkonto?

På vår selvbetjeningsportal, konto.usn.no, kan du oppdatere kontoinformasjon, endre passord, og lage nytt passord ved glemt passord.

Hva er undervisningsdatoene for hvert semester (akademisk kalender)?
Hvordan kommer jeg i gang med Canvas?

Canvas er vår læringsplattform. Kommunikasjon mellom faglærer og student foregår i all hovedsak gjennom Canvas.

 

keyboard_backspace Les mer om Canvas, opplæring og innlogging.

Hvordan kommer jeg i gang med Zoom?

Vi anbefaler alle nye studenter som skal motta hele eller deler av undervisningen på nett å gjøre seg kjent med Zoom så tidlig som mulig.

keyboard_backspace Følg veiledningen "Student 1-2-3"

Hva er Zoom?
Zoom er vårt nettundervisningsverktøy for sanntid undervisning. Det er en videokonferanseløsning som brukes i nettundervisningen. Les mer om Zoom her.

Har dere en fadderordning?

Vi har en fadderordning for våre førsteårsstudenter på flere av våre campuser. Vil du vite mer om hva en fadder er, eller kanskje du vil bli fadder?

Når må jeg møte opp

Studiestarten varier noe fra år til år og fra semester til semester. Følg med på våre studiestartssider.

Før starten av hvert høstsemester publiserer vi også oppstartsinformasjon med timeplan og annen relevant informasjon for våre grunnstudier (bachelor, master og årsstudier).

Når trenger jeg politiattest?

Du som er tatt opp til studier hvor du skal ha praksis med barn og unge eller i helse- og omsorgsektoren, må levere politiattest.

Du får mer informasjon om kravene til politiattest og hvordan du bestiller den her.

Hvor kan jeg finne informasjon om bolig, barnehageplass, treningsmuligheter, kantiner og sosialtjenester?

Studentsamskipnaden ved USN har ulike tilbud innenfor bolig, barnehage, trening, kantiner og sosialetjenester ved alle våre 8 campuser.

Barnehageplass
Du må søke om barnehageplass innen en viss frist for å på plass i den barnehagen du ønsker. Noen steder er fristen så tidlig som 1. mars. Har du behov for en barnehageplass til høsten finner du lenke til informasjon om barnehager på campus her.  

Hvor finner jeg timeplanen min?
Hvordan får jeg tak i studentbevis?

Husk: Før du går i gang med å ta bilder til studentbeviset må du først ha aktivert din brukerkonto.

For å få studentbevis og USN-kort må du først ta et bilde:

Deretter må du henvende deg på Servicetorget og be om å få kortet produsert.

Kortet gir tilgang til campus utenom åpningstid, fungerer som lånekort på biblioteket og lar deg bruke skrivere. Kortet kan du hente på servicetorget ved ditt campus. Pass godt på kortet ditt! Det koster 100 kr for erstatningskort. Erstatningskort betales med Vipps.

OBS. Studentbeviset (studentkortet) fungerer ikke som legitimasjon. Når du skal legitimere deg ved eksamen eller på kollektivtransport må du ha med gyldig legitimasjon i tillegg.

Studentbevis App

For å vise at du er student ved USN bruker du Studentbevis appen. Dette er din semesterkvittering. Informasjonen blir lagret lokalt på telefonen din og du trenger ikke være online for å bruke den (med unntak av første gang).

  1. Last ned appen fra: 
    App Store (iOS)
    Google Play (Android) 
    Windows store (Windows)

  2. Logg på med å velge Universitetet i Sørøst-Norge som institusjon, og bruke ditt vanlige USN brukernavn og passord (Feide).

  3. Appen er gyldig når du har fullført semesterregistreringen på StudentWeb og du har betalt semesteravgiften. Merk at det kan ta inntil tre dager fra du har betalt semesteravgiften til den blir registrert i våre systemer.

  4. Studentbevisappen kan også brukes som lånekort i alle bibliotekene (men ikke på enkelte av utlånsautomatene). Klikk på strekkodeikonet oppe til venstre i appen for å få frem låner-id’en din. 

Alle som gir studentrabatt skal godta Studentbevis appen, og du kan bruke den for å få rabatt på f.eks. busskort.

Logg på med brukernavn og passord, og du ser om studentbeviset ditt er gyldig eller ikke.

Logg på med brukernavn og passord

Appen viser bildet som ble tatt til USN-kortet. Merk at på eksamen må annen gyldig legitimasjon med bilde vises. Studentbevis appen er tilgjengelig på engelsk og norsk, og følger standardspråket på telefonen din.

Dersom du ikke har smarttelefon og derfor ikke har mulighet til å bruke studentbevis-appen, kan du få et semestermerke/-kvittering å ha sammen med studentkortet.

Hva er semesteravgift?

Merk 1: Semesteravgiften vurderes hvert semester og kan endre seg.

Merk 2: Etter- og videreutdanninger kan ha ekstra avgifter i tillegg til semesteravgiften

Merk 3: Enkelte studier kan ha ekstra studiespesifikke avgifter som for eksempel materialpenger.

  Alle studenter
Semesteravgift til Studentsamskipnaden  550 kr
Kopinoravgift (inkluderer elektroniske kompendier)  235 kr
SAIH (frivillig) 40 kr
Semesteravgift 825 kr


Enhver som melder seg opp til eksamen må betale semesteravgiften jfr. forskrift om studentsamskipnader (kapittel 7, §17 Betaling av semesteravgift). Det er noen unntak fra denne regelen:

  • Utvekslingsstudenter fra våre internasjonale partnerinstitusjoner (fordi de vanligvis betaler til institusjonen de kommer fra)
  • Studenter på enkelte etter- og videreutdanninger
  • Ph.d. studenter
  • Studenter som kun skal ta konteeksamen i uke 1 og 32.

Fakturaen for semesteravgiften oppretter du selv i Studentweb.

Betalingsfrister

  • 1. september for høstsemesteret
  • 1. februar for vårsemesteret

Det kan gå inntil fire dager fra du betaler semesteravgiften til det blir synlig i Studentweb at du har betalt.

Det er de samme fristene som gjelder for eventuell refundering av semesteravgiften. Du kan be om refundering av semesteravgiften hvis du har betalt semesteravgift ved en annen institusjon eller trekker deg fra studiet. Hvis du har trukket deg fra studiet innen fristen, får du refundert hele beløpet. Hvis du har betalt ved en annen institusjon, får du kun refundert beløpet til Studentsamskipnaden.

Semesteravgift til Studentsamskipnaden

Gå til ssn.no for mer informasjon om semesteravgiften.

Kopinoravgift og elektroniske kompendier

Gjennom Kopinoravtalen kan studenter og ansatte ta fotokopier, utskrifter og digitale kopier. I tillegg krever USN en avgift for å dekke arbeidet med elektroniske kompendier. 

Klikk her for informasjon om utskriftstjenesten.

SAIH

Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH) er en politisk uavhengig organisasjon. Helt siden SAIH ble stiftet i 1961 har norske studenter støttet SAIHs arbeid gjennom SAIH-tierne. I tillegg til langsiktig bistandsarbeid jobber de med politisk påvirkning i Norge og internasjonalt, for å bedre rammevilkårene for utdanning og utvikling globalt.

Dersom du ikke vil støtte SAIH kan du trekke avgiften fra beløpet på fakturaen når du betaler.

Er det mulig å reservere studieplassen min til neste år?

Du kan søke om reservert studieplass ved alvorlig sykdom, fødsel, innkalling til førstegangstjeneste eller andre tungtveiende grunner som gjør at du ikke kan begynne å studere nå.

Oppsigelsestid på jobb eller endret arbeidssituasjon er ikke grunnlag for å få reservert studieplass.

Mer informasjon om regler og hvordan du søker finner du på opptakssidene.

Hvor finner jeg pensumlister?

Du kan søke opp emner og finne din pensumliste i pensumsystemet Leganto:

Du har også tilgang til pensumlisten din i Canvas og i emneplanene for de ulike emnene du tar. Emneplanene finner du i studieplanene for hvert studium.

Må jeg ha egen datamaskin?

Ja, ved undervisning og digital eksamen ved USN kreves det at du har egen bærbar datamaskin. 

Her får du informasjon om hvilke minimumskrav og anbefalinger vi har til IKT-utstyr ved undervisning og til eksamen. Noen studieprogram bruker spesiell programvare, dette kan ha betydning for hva slags datamaskin du må ha. Dette må du sjekke med det fakultet du skal studere ved.

Hvordan får jeg lån og stipend?

Som student kan du søke studielån og stipend hos Lånekassen.

Utbetaling skjer til din konto etter at du har semesterregistrert deg og betalt semesteravgift.

Finner du ikke studiet ditt?

Noen vil oppdage at når de søker om lån og stipend, så står ikke akkurat det studiet de skal studere som et alternativ i Lånekassens lister. Velg det studiet som passer best hvis du ikke finner noe studium som heter akkurat det du skal gå på. 

Lånekassen bruker sekkekategorier når de definerer studier, og de samsvarer ikke fullt ut med navngivingen for våre studier.

Lånekassen har bekreftet til oss at det ikke får noen konsekvenser dersom du velger "feil". Opplysningene brukes kun for statistiske formål.

Hva er min.usn?

min.usn.no er USNs eget intranett for studenter og ansatte.

På min.usn.no finner du blant annet:

  • din timeplan
  • dine meldinger fra Canvas
  • inngang til StudentWeb
  • nyheter og informasjon som er aktuelle for deg som student
  • tjenester og verktøy du trenger som student

Aktiver konto og logg deg inn på min.usn.no.

Hva hvis jeg ikke kan møte til studiestart?

USN registrerer oppmøte ved studiestart. Selv om du er syk eller av ande grunner ikke kan møte ved studiestart, må du allikevel registrere oppmøte digitalt for å beholde plassen din. Det betyr at du må gå inn på lenken du får tilsendt på sms og registrere koden du finner på www.usn.no/studiestart. Hvis du ikke gjør dette, risikerer du å miste studieplassen din.

Du er selv ansvarlig for å delta i obligatorisk undervisning og faglig opplegg. Hvis du ikke kan møte her, må du være forberedt på at du kan komme til å falle bakpå og går glipp av viktig informasjon og undervisning. Du kan også risikere å komme på etterskudd eller ikke få levert obligatoriske innleveringer. I verste fall risikerer du å miste tilbudet om studieplass dersom du ikke møter opp på obligatoriske aktiviteter.

Hva er brukernavnet mitt?

Alle studenter ved USN får tildelt ett brukernavn til universitetets ulike IT-tjenester.

I alle tjenester som krever innlogging blir du bedt om et brukernavn.

Ditt brukernavn = ditt studentnummer.

Nye studenter får tilsendt studentnummer på epost fortløpende fra ca 1. august.

På min.usn.no kan du finne mer informasjon om dette.

Hvis du ikke har aktivert din brukerkonto kan du gjøre det på denne nettsiden.

 

Hvordan finner jeg et sted å bo?

Som student ved USN kan du søke bolig gjennom Studentsamskipnaden (SSN) på alle våre åtte campuser. Det anbefales å registrere seg og søke så tidlig som mulig. 

Klikk her for mer informasjon om studentboliger hos SSN.

Ved kontakt til instituttkontoret i Rauland kan du også få en oversikt over private utleiemuligheter.

Er det en bokhandel på campus?

På de fleste studiesteder finner du bokhandel på campus.


Bokhandel i Bø finner du i Bø-gata, kort gangavstand fra campus.

Drammen
Brage Bok og kaffe finner du i 1. etg. på campus.

Kongsberg
Studentsamskipnadens bokhandel finner du i Kirgegt. 6 som er nabobygget til campus.

Notodden
Bokhandel på Notodden finner du til venstre innenfor hovedinngangen til campus.

Porsgrunn
Bokhandel i Porsgrunn finner du på campus i bygg-A ved studentkantinen Henrikke.

Ringerike
Studentsamskipnadens bokhandel finner du på campus innenfor hovedinngangen.

Rauland
Et lite utvalg kontorrekvisita selges fra instituttkontoret.

Vestfold
Studentsamskipnedens bokhandel, Brage, finner du ved hovedinngangen i 2. etg. på Innsikten.

Hvor finner jeg biblioteket?

Vi har bibliotek på alle våre campuser. Her kommer du til bibliotekets nettsider.

På bibliotekets nettsider kan du bestille bøker og tidsskriftartikler, laste ned e-bøker, få tips om oppgaveskriving og chatte med en bibliotekar. Du kan delta på kurs om søking og referansebruk.

For fysiske lån bruker du studentkort eller studentapp jfr. låneregler. Du har tilgang til bibliotekets mange fagdatabaser med ditt brukernavn og passord.

Hva må jeg gjøre når jeg starter som ny student?

FAQ for studenter

Vi har laget en liten oversikt over andre ting det er greit at du vet som student ved Universitetet i Sørøst-Norge. Her finner du forklaringer og informasjon om alt fra auditorium til vitnemål.

Hva gjør jeg ved uønskede hendelser i studiestarten?

sikresiden.no gis det forebyggende opplæring og råd om hva du skal gjøre i en krisesituasjon. Du må alltid selv vurdere hva som er best å gjøre i en konkret situasjon.

For å melde fra om uønskede hendelser kan du bruke vår si ifra-side.

Hvordan semesterregistrerer jeg meg?

Semesterregistreringen er obligatorisk for alle studenter som følger ordinære heltids-/deltids studieprogram, og må utføres hvert semester. Semesterregistrering består av både bekreftelse av utdanningsplan og betaling av semesteravgift. Du bekrefter utdanningsplanen din og oppretter faktura i Studentweb, som åpner for semesterregistrering 1. august for høstsemesteret og 1. desember for vårsemesteret.

Merk:

  • Før du kan logge inn i Studentweb må du aktivere brukerkontoen din.
  • Du er ikke ferdig semesterregistrert før du også har betalt semesteravgiften (fakturaen oppretter du selv i Studentweb).
  • Det kan ta noen dager fra du har betalt semesteravgiften til betalingen er registrert hos oss.

Veiledninger:

Frist for semesterregistrering og betaling er 1. september for høstsemesteret og 1. februar for vårsemesteret.