Marta Magdalena Stachurska-Kounta

Marta Magdalena Stachurska-Kounta

Førsteamanuensis
Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for kultur, religion og samfunnsfag
Campus Vestfold (C2-43)

Ansvarsområder

Kompetanse

Forskningsområder

Internasjonal historie, norsk historie i det 19. og 20. århundre, internasjonale relasjoner, menneskerettighetsundervisning, postkoloniale perspektiver i utdanning.

Undervisnings- og veiledningsområder

Nyere norsk og internasjonal historie, global historie, migrasjonshistorie, historiedidaktikk, kildekritikk, samfunnsfagdidaktikk, politisk filosofi, etikk, menneskerettighetsundervisning.

CV

Relevant arbeidserfaring

Siden August 2022 - Førsteamanuensis i samfunnsfag, USN

Vår 2021 - Førsteamanuensis i religion og etikk, USN

Høst 2020 - Førsteamanuensis i historie, Universitetet i Agder

2018-2020 - Førsteamanuensis i samfunnsfag, USN

Vår 2018 - Førsteamanuensis i religion og etikk, Høgskolen i Sørøst-Norge

2009-2014 - Timelærer i historie, Universitetet i Oslo

Vår 2003 - Timelærer i norsk, Universitetet i Gdańsk, Polen

Utdanning

2017 - Doktorgrad i historie, UiO

Spesialisering: internasjonal historie, norsk utenrikspolitisk historie. Avhandling: „Norway and the League of Nations 1919-1939. A Small State’s Quest for International Peace.” 2015 - seniorstipend, Institutt for Forsvarsstudier (IFS).

2015 - Mastergrad i filosofi, UiO

Spesialisering: politisk filosofi og global etikk. Masteroppgave: „Reaching out to the Global Poor. A Critical Assessment of the Theories by Rawls, Singer and Pogge.”

2013 - Praktisk-pedagogisk utdanning, UiO

Fagdidaktikk: språk (tysk) og religion og etikk; 12 ukers lærerpraksis, Oslo.

2002 - Mastergrad i skandinaviske studier, Universitetet i Gdańsk, Polen

Spesialisering: norsk språk, skandinaviske områdestudier. Masteroppgave: „Polens bilde i norsk presse i årene 1914-1921.” 2001 - Stipend fra UD for utenlandske mastergradsstudenter, Universitetet i Tromsø.

Publikasjoner

Prosjekter under arbeid:

'Nordic countries’ involvement in the European colonial project and implications for human rights education', i A. Osler & B. Goldschmidt- Gjerløw (red.), Nordic Perspectives on Human Rights Education: Developing Theory and Practice for Social Justice (in press). Se Nordic Perspectives on Human Rights Education (youtube.com)

Publikasjoner i Cristin