Professor Elsa Kristiansen og førsteamanuensis Hedda Berntsen har sammen skrevet boka Idrettspsykologi – om motivasjon, ledelse og prestasjon.

De forteller at når idretttsutøvere skal prestere, setter de seg delmål og lager et treningsprogram for å nå målet. Det samme kan du gjøre.

De har gode råd både til deg som har jobbet jevnt og trutt, og til deg som ikke har gjort det.

– Motivasjon kommer ikke intranvenøst i armen. Du må finne den selv. Hvis du følger rådene under, vil du kunne få økt tro på at du kan mestre og gjennom det finne motivasjon til å jobbe videre.

Gode råd inn mot eksamen

Uansett hvordan du ligger an i løypa nå, så er dette smart:

• Sett deg mål. Sette seg noen delmål for tiden fram til eksamen. Har du oversikt over hva du skal kunne i faget du skal ha eksamen i? Hvis ikke så er dette det første målet ditt. Les emneplan og pensumoversikter. Når oversikten er på plass kan du ha nye delmål, for eksempel om å forstå utvalgte teorier og tema.

Har du oversikt fra før av kan du ha mål om å sette deg enda bedre inn i pensum i noen utvalgte tema, finne eksempler fra virkeligheten du kan knytte teorien til eller løse flere eksamensoppgaver.

• Skap struktur. Lag deg et opplegg fram til eksamen som gjør det mulig for deg å nå målene. Legg inn noen pauser i opplegget. Både du og Karsten Warholm trenger tid til restitusjon.
  • Jobb. Les og løs oppgaver. Ingen idrettsutøver blir bedre uten å trene. Du kommer ikke utenom å lese for å forstå bedre.
  • Øv. Tren på eksamensformen. Skal du ha muntlig bør du øve på å snakke om faget i kollokviegruppa, til moren din eller rett ut i løse lufta. Skal du ha en skriftlig eksamen så er det lurt å løse gamle eksamensoppgaver.
  • Få mestringstro. Ha en liten markering hver gang du når et mål. Fortell deg selv at dette var bra, at du nå kan litt mer. Det gir deg tro på egen mestringsevne.

– Mestringstro gir deg både motivasjon til å jobbe videre mot nye delmål og er god å ha på selve eksamensdagen.

Kristina Pettersen studerer med laptop på cafeen

12 tips og råd før eksamen

Barnevernstudent Kristina gir deg sine beste tips og råd for hvordan du forbereder deg til skriftlig og muntlig eksamen.

Gode råd på eksamen

Elsa Kristiansen og Hedda Berntsen har også mange gode råd fra idrettspsykologien som kan brukes i timen rett før og på selve eksamensdagen

• Vær uthvilt. Å pugge natten før eksamen gjør deg ofte mer usikker enn bedre forberedt. I tillegg er du mindre opplagt på selve eksamen. Ingen idrettsøver er oppe natta før for å trene litt ekstra. Det burde ikke du heller.
  • Visualiser. Se for deg hvordan eksamensdagen kommer til å bli og ha et positivt fokus. Tenk på det du kan i stedet for det du ikke kan.
  • Nervøsitet. Ikke vær redd for å være nervøs. Nervøsiteten gjør deg klar til å yte ditt beste.
  • Ta mikropauser under eksamen. Har du en muntlig eksamen kan du drikke litt vann, har du skriftlig eksamen kan du ta deg et eple. Har du eksamen over flere dager er det lurt å få beveget seg litt.
  • Ikke gi opp. Ikke gi opp selv om du svarer feil på muntlig eller står fast på skriftlig eksamen. Akkurat som før eksamen handler det om å fortsette å jobbe, eller "tenke på arbeidsoppgavene" som idrettsfolka sier.

– Ha gjerne en indre dialog med deg selv, der du retter fokus på det du har mulighet til å gjøre noe med.

Professor Elsa Kristiansen og førsteamanuensis Hedda Berntsen. Begge ved USN.