– Campus Rauland er såpass liten at omtrent alle studentene kjenner hverandre. Her føler jeg meg aldri alene. Uansett om det er i kantina, på tunet vårt eller et annet sted, så kan jeg alltids sette meg ned og slå av en prat med dem som sitter der.

For Karianne Svingen Asphaug er studielivet på Rauland blitt til noe hun aldri kunne forestilt seg.

– Jeg innså først etter å ha begynt her hvor mye det faktisk går an å trives i et skole- og studiemiljø. Jeg får endelig fokusere på noe jeg virkelig interesserer meg for, og jeg er omgitt av fantastiske mennesker som også dyrker lidenskapen sin. Det skaper en helt unik og stortrivelig stemning.

Studiestart på Rauland

Den første uka av studietiden din på campus Rauland kommer til å være fylt med både undervisning og sosiale arrangementer. Konserter, quiz, omvisning i Vinje kommune og brettspillkveld er noe av det som står på programmet.

– Min anbefaling til deg som er ny student er å bli med på alt som skjer. Om noen inviterer deg med på fjelltur eller bålkveld for eksempel, sleng deg med. Det er perfekte anledninger til å bli kjent med medstudentene dine, så utnytt mulighetene.

Studiestart på USNs campus Rauland i 2016

På Rauland foregår åpningsseremonien i grønne omgivelser på Telemarkstunet. (Foto: Tellef Kvifte).

Karianne innrømmer at hun er litt sjenert når hun møter nye mennesker. Hun husker starten på sitt studieopphold som nervepirrende, men er i dag sjeleglad for at hun tok sjansene og ble med på de sosiale aktivitetene.

– Jeg husker særlig en grillkveld den første uka. Jeg var nervøs for å dra, men da jeg kom dit og startet å småprate med folk, gikk det opp for meg at de fleste nye studenter ikke kjenner noen her fra før. Du kommer garantert til å oppdage selv at de aller fleste er kontaktsøkende og veldig interessert i å bli kjent.

– De eldre studentene var flinke til å introdusere oss nye studenter for alle sammen og campusen. Du kan regne med å bli tatt godt vare på.

Med hansker klargjør folkekunststudent Torjus H. Carpenter arbeidet sitt for publikumsutstillingen på campus Rauland. foto.

Folkekunststudent Torjus H. Carpenter klargjør arbeidet sitt for en av de mange publikumsutstillingene som finner sted på campus Rauland. (Foto: An-Magritt Larsen).

Fester og festivaler

Campus Rauland ligger inne på kurs- og aktivitetssenteret Raulandsakademiet, og har Telemarkstunet som nærmeste nabo.

– På tunet står det oppført flere bygg etter gammel byggeskikk. I bygget vi kaller Årestoga arrangeres det stadig vekk konserter. Det kan være våre egne studenter som fremfører musikk, eller artister og grupper som er her i forbindelse med kurs eller forelesinger. I Gardsjordstoga-bygget har vi pubkvelder, og da spilles det alltid opp til dans.

– Mange av oss er overhodet ikke dansere, men det er veldig gøy å være tilstede likevel, for på disse kveldene dukker nesten alle studentene på campusen opp.

Inne på selve campusen finner du blant annet ulike verksteder, konsertsal, innspillingsstudio og selvsagt lesesaler og bibliotek.

– Det kreative miljøet blant studentene preger definitivt hverdagen. Du hører stort sett musikk hver dag. Stadig vekk får vi gleden av å se folkemusikkstudenter danse og oppleve at folkekunststudentene stiller ut kunstverkene sine. Det skal godt gjøres å ikke bli inspirert av å studere i Rauland.

Hvert år arrangeres også Vinterfestivalen på campus Rauland. Dette er en folkemusikk- og folkekunstfestival som trekker nasjonale og internasjonale kunstnere og artister, og som student på Rauland vil du få muligheten til å jobbe med gjennomføringen av festivalen.

Sjekk ut livet som folkemusikkstudent på campus Rauland:

Aktivt liv i Rauland

Selv om innbyggertallet i Rauland er beskjedent, betyr ikke det at det er lite å ta seg til. Du er omgitt av vakker og allsidig natur på alle kanter, som byr på mange friluftsmuligheter. Rauland er også Telemarks største skidestinasjon, med mange gode langrennsløyper og alpintrekk.

– Utvalget av turstier og topper å gå på er stort. Ofte arrangerer studentene fjell- og skiturer for alle, og om sommeren padler vi kanoturer på innsjøen Totak, som ligger rett ved campusen.

Selv om Rauland ikke kan by på storbyliv har de et sentrum, kalt Krossen, med blant annet butikker, kafé og pub.

– I tillegg finnes det svømmehall og treningssenter her, og jevnlig arrangeres det klatre- og spinningstimer. Det er med andre ord ikke noe problem å hode seg aktiv og i form på Rauland.

Studenter ved USN campus Rauland griller ved Totak

Raulandstudenter tar seg innimellom turer til innsjøen Totak for å grille. (Foto: Privat).

Studenter samles gjerne for brettspillkvelder og håndverkskvelder enten på campusen eller i studentboligene, så Karianne kan ikke si at hun har kjedet seg så mye under sitt første studieår på Rauland.

– Det skjer så mye her at det aldri er noe problem å fylle tiden. Du skal jo tross alt studere mens du er her også, så ikke vær redd for at du skal ha lite å gjøre. Innimellom kan det selvsagt være godt å ta en rolig kveld på hybelen, men jeg har erfart at jeg har det aller best når jeg er sammen med medstudentene mine på tur, kafé eller hva det nå enn måtte være.

– Tør å utfordre deg selv til å møte nye mennesker og dra ut på turer. Trår du ut av komfortsonen din her, så kan jeg nesten garantere at du får veldig mye igjen for det