Simen Markussen er 26 år og født og oppvokst på Gol. Etter militærtjeneste og en bachelor i organisasjon og ledelse ved Høgskolen i Innlandet på Lillehammer er han nå tilbake på Gol, og har store planer for fremtiden.

– Jeg har alltid hatt en gründerspire i meg, og i 2021 begynte jeg å planlegge et bygdesenter med blant annet døgnåpen dagligvare, forteller Simen.

I 2022 åpnet han Samhald Landhandel i Leveld, og nå har de på plass døgnåpen dagligvarebutikk, selger drivstoff og driver med utlån av sports- og fritidsutstyr.

– Vi ser hele tiden etter nye måter å utvikle oss på, og har store planer for fremtiden. Derfor passer det også perfekt for meg å bygge videre på utdannelsen min med et årsstudium i bedriftsøkonomi.

Årsstudiet i bedriftsøkonomi på Gol har en egen valgretning innen innovasjon og entreprenørskap. Studiet kan tas heltid over to semester eller deltid over fire semester.

Campus i sentrum av Gol

Simen synes det er en stor fordel at han kan studere i nærheten av hjemplassen.

– For en som er "hjemattflytter" til Hallingdal er det helt gull å kunne videreutdanne meg, bo hjemme og jobbe ved siden av studiet. Det er også veldig spennende å få være med på å forme Campus Hallingdal helt fra starten, forklarer han.

Simen legger vekt på at Gol har mye å by på både for de lokale og for studenter fra resten av landet.

– Campus Hallingdal får lokaler i STIM Work som ligger i Gol sentrum. Innenfor gåavstand finner du caféliv, restauranter, barer og flust av butikker i alle sjangre. I tillegg er det masse aktiviteter som klatrehall, frisbeegolf, fotball, volleyball, tennis og mye mer i umiddelbar nærhet av sentrum.

Campusen har en god kombinasjon av lett tilgjengelige naturopplevelser og god forbindelse til de største byene i Norge. Det ser Simen som en stor fordel.

– Her er det fantastiske turmuligheter sommer som vinter, og alt av fritidsaktiviteter er innenfor en rekkevidde på 40 minutter uten kø. Alt er veldig lett tilgjengelig, man kan for eksempel ta beina fatt og gå på tur fra Gol sentrum. Og siden Bergensbanen går gjennom Hallingdal, er det veldig enkelt å komme seg både østover til Oslo og vestover til Bergen, påpeker han.

Vi tok med Simen inn i STIM Work som totalrenoveres for å bli en moderne og innbydende møteplass både for studenter og næringsliv. Han ser frem til at han forhåpentligvis kan gå inn hit som student til høsten.

– Bygget blir kjempebra, med egen café, flotte studierom og grupperom med store vinduer som gir masse dagslys. Her blir det kjekt å jobbe med oppgaver! sier hallingen entusiastisk.

Simen på campus i anleggsutstyr

Simen fikk på seg fullt verneutstyr da vi gikk inn på STIM Work for se hvordan byggearbeidene skrider frem.

Mye å oppleve i Hallingdal

For de fleste er Hallingdal kanskje mest kjent som et skieldorado, men det er mye mer som skjer her.

– I hele Hallingdal er det veldig mye fremtidige studenter kan glede seg til. Alt fra Sundreball, Fårefestivalen og Helt på Vidda-festivalen til Slarverennet og Skarverennet, for å nevne noen. På Gol er det fantastiske caféer og restauranter, og kulturhuset på Ål har mange veldig gode forestillinger og konserter, i tillegg til en knallgod kino, forteller Simen ivrig.

Er du i tillegg glad i naturopplevelser, vil campus Hallingdal være midt i blinken.

– Her i Hallingdal har vi både flate, fine turområder som Golsfjellet, og bratte fjell for de mer entusiastiske i Hemsedal. Turområdene ved Reineskarvet og Lauvdalsbrea på Ål er et must å få med seg!

Les mer om campus Hallingdal

Gleder seg til studiene

Simen ser frem til å bygge videre på utdanningen og erfaringene han allerede har, og mener årsstudiet i bedriftsøkonomi vil bli svært nyttig.

– Nå har jeg startet og etablert en bedrift fra grunnen av og fått prøve meg på regnskap og hvordan det er å drive en bedrift i praksis. Det blir veldig spennende å lære mer om den teoretiske delen og dra dette med tilbake til bedriften min, sier han.

Den unge hallingen har allerede bygget opp en solid bedrift, men har ikke tenkt til å gi seg der.

– Etter årsstudiet håper jeg at jeg kan få på plass en bacheloroppgave i bedriftsøkonomi. Ved å bygge videre på egen kunnskap og erfaringer vil jeg videreutvikle Samhald til å bli enda bedre, og se på mulighetene for å etablere liknende senter andre plasser. Men først og fremst ser jeg frem til studenttilværelsen i Hallingdal, avslutter Simen.