Med åtte campuser tett på bedrifter, klynger og næringsstrukturer samarbeider Universitetet i Sørøst-Norge (USN) tett med offentlig og privat sektor. Slik kan vi levere kandidater med oppdatert kunnskap og kompetanse som arbeidsgiverne trenger.

Regiondirektør Kristin Saga i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) i Vestfold og Telemark er ikke i tvil.

NHO-DIREKTØR: – USN som det arbeidslivsnære universitetet nyter næringslivet i regionen vår godt av!

Hun heier på det gode samspillet mellom universitetet og arbeidslivet, som hun mener er en forutsetning for å bidra til utvikling og omstilling. NHO er landets største fellesskap for bedrifter med god oversikt om hvordan det står til i norsk arbeidsliv.

– 6 av 10 av våre medlemsbedrifter melder om mangel på viktig kompetanse for å lykkes i å nå mål. Jo tettere USN følger opp disse behovene, jo bedre vil våre bedrifter lykkes i å skape nye arbeidsplasser, gi høyere verdiskaping og dermed bidra til å sikre velferdssamfunnet vårt, sier Kristin Saga.

• Vil bedriften din hente ny kunnskap? Kontakt oss her

Starter karrieren under studiene

Gjennom USNs tette samarbeid med næringsliv, offentlig sektor og organisasjoner har vi god innsikt i hvilke krav som rettes til arbeidstakerne fremover. Studentene våre starter karrieren allerede under studiene, og hver tredje USN-student får jobb før endt utdanning.

• Får jobbe med konkrete prosjekter sammen med arbeidslivet.
  • Forstår den praktiske nytten av teorien.
  • Kommer tidlig i kontakt med relevante arbeidsgivere.
  • Får mulighet til å benytte teori umiddelbart med praksis i jobb.
  • Får mulighet til å vokse inn i rollen som profesjonell gjennom studietiden.

Vi inviterer aktører fra arbeidslivet til å holde forelesning og vi lager møteplasser for studenter og aktuelle arbeidsgivere. Vi tenker også at praksis er gull.

Studentene kombinerer læring på campus med læring i praktisk arbeid. Mange skriver bachelor- og masteroppgaver i samarbeid med potensielle arbeidsgivere.

Flere studier gir også mulighet for internship, som er en midlertidig ansettelse for studenter som får jobbe med relevante arbeidsoppgaver.

Portrett av Kristin Saga

– Næringslivet i regionen vår nyter godt av at USN er arbeidslivsnært, sier Kristin Saga, NHO-direktør i Vestfold og Telemark. (Foto: Marianne B. Gärtner Ous)

Ved å ta imot en student i internship får bedriften din tilgang på ny kompetanse som kan bidra til utvikling og omstilling.

Ved å trekke arbeidslivet inn i studieprogrammene lærer studentene mer om hva de kan forvente i yrket. Samtidig får arbeidsgivere en trygghet for at USN utdanner kandidater med riktig kompetanse.

NHO-DIREKTØR VESTFOLD/TELEMARK: – USN bidrar sterkt til regionens attraksjonskraft. Vi tiltrekker oss både folk som vil bo og bidra med sin kompetanse og bedrifter som vil etablere seg her.

På mentorprogrammet vårt knytter vi studenter opp mot mentorer i arbeidslivet. På den måten blir de enda mer forberedt på yrket de utdanner seg til.

Samarbeid som gir vinn-vinn

USN har dessuten et unikt tilbud med næringsmaster og industrimaster som gjennomføres i nært samarbeid med industrien eller næringen det utdannes for. Her studerer studentene femti prosent og jobber femti prosent i en relevant bedrift.

– USN kjennetegnes som et nyskapende og fleksibelt universitet. Vi tar arbeidslivet inn til oss og universitetet ut til arbeidslivet, sier viserektor for ekstern samhandling, Nils Kristian Bogen.

student på lab

Studentene våre kombinerer læring på campus med læring i praktisk arbeid.

USN legger til rette for at studenter får tid og tillit til å løse reelle utfordringer og oppgaver i næringsliv og offentlig sektor. Målet er å stimulere til bærekraftig utvikling og innovasjon når utdanning, forskning og praksis møtes på nye og spennende måter.

VISEREKTOR: – Som ekte entreprenører er vi åpne for det som er annerledes, og ønsker nye samarbeidskonstellasjoner velkommen.

Gjennom industri- og næringsmasterprogrammene våre ansettes studenter midlertidig i partnerbedrifter og sikrer relevant arbeidserfaring i løpet av studiet. Partnerbedriftene velger selv hvem de vil ansette.

– En suksessfaktor med denne utdanningsmodellen er at alle tre parter har nytte av det. Tett samarbeid med næringslivet løfter studentene våre, og det øker dialogen og samarbeidet mellom institusjonen og bedriftene, sier prosjektleder Silja M. Sverreson.

Portrett av Melissa.

Ingeniørstudenten fikk lederjobb under praksis i studiet

Gjør som Melissa – start karrieren i studietiden. Praksis i studiet ga henne lederjobb.