– Ikke noe galt sagt om guttene altså, men vi jenter er kanskje litt mer strukturerte og nøyaktige? Det er i så fall egenskaper som passer veldig godt hvis du skal studere IT.

Maria vokste opp med brødre som drev mye med gaming, men selv spilte hun stort sett bare Sims og Harry Potter.

Derfor tenkte hun ikke på IT som en mulighet da hun skulle velge studium etter videregående. I stedet valgte hun å ta en bachelor i HR (human resources management).

– Jeg var veldig usikker på studievalget, og var nok litt redd for at man måtte kunne mye om progging (programmering) for å studere IT. Men sånn er det ikke.

– Vi starter fra scratch, så du lærer alt du trenger å kunne når studiet er i gang.

Maria går andre året. I hennes kull er det bare sju jenter og over 60 gutter. Likevel er det et kjempegodt miljø sier Maria.

– Guttene er veldig snille med oss jentene, og alle hjelper hverandre.

Maria sier det er folk i alle aldre på IT-studiet, og at uansett hva du velger å gjøre senere så vil du kunne ha nytte av å ha studert IT.

– IT er på en måte en grunnmur, nettopp fordi det blir mer og mer integrert og nødvendig i samfunnet.

Egentlig ganske kreativt

Det er fort å tenke at IT-studier passer best for dem som har drevet mye med programmering og pc-bygging. Men IT-studiet er langt mer enn programmering. To av fagene som Maria har likt aller best har vært etikk og samfunnsansvar, samt organisering og ledelse.

– I selskapet hvor jeg jobber ved siden av studiene, merker jeg hvor viktig det er at de med IT også kan noe om hvordan en bedrift fungerer.

– Du skal jo ofte jobbe i team med folk som er eksperter på ulike ting, så det er viktig å kunne kommunisere med mennesker også.

Samtidig har hun fått mer sansen for koding også. Hun synes det er spennende å se alt det man kan få til med koding, og at koding egentlig er ganske kreativt

Hvordan var det Maria endte opp som IT-student? Vel, etter bacheloren i HR fikk hun jobb i et stort norsk teleselskap, altså et selskap som tilbyr tjenester innen mobiltelefoni og internett. I slike selskaper (ja, i de aller fleste bedrifter) er man helt avhengig av IT-systemer. Ofte flere systemer som også må fungere sammen.

– Der jeg jobber har vi mange systemer som henger seg opp, altså bugger. Vi kan for eksempel få feilmeldinger når vi prøver å aktivere et SIM-kort. Jeg merket at det var veldig spennende å prøve å skjønne hva de feilmeldingene betyr. Det var egentlig det som trigget meg til å studere IT. Det å skjønne hvordan kompliserte systemer fungerer, og kanskje kunne gjøre dem enda bedre.

Internship i en bedrift

Maria har allerede skrevet en bacheloroppgave i det forrige studiet hun tok. Nå har hun i stedet tenkt å søke på internship i en bedrift. På IT-studiene til USN kan du nemlig velge mellom bacheloroppgave eller internship på siste semesteret. Da jobber du i en bedrift som student.

– Det er kjempefint å få muligheten til å velge internship. Jeg har skjønt at mange bedrifter skriker etter folk med IT-utdanning. Flere av mestudentene på HR jobber i rekrutteringsselskaper nå, og sier de trenger folk med IT-utdanning, sier Maria.

– Jeg merker at mange prøver å rekruttere oss.

– Har du noen drømmejobb, eller noe du gjerne vil jobbe med?

– Jeg kunne gjerne tenke meg å bruke IT-utdanningen inn mot bærekraft, og være med på å dra samfunnet i en grønnere retning. Det er det som er så fint med IT-utdanning. Man kan bruke den til så mye. Og jeg synes absolutt flere jenter burde velge å studere IT. Det er absolutt ingen grunn til å la være.

Det er stort behov for deg med IT-utdanning. Foto av IT-student Maria.

Stort behov for deg med IT-utdanning

Visste du at i 2030 vil det være behov for 40.000 flere med IT-utdanning i Norge?