Helga Øvstedal sier studiet er svært relevant for arbeidshverdagen i Hukommelsesteamet. Hun ønsket å få påfyll av kunnskap, slik at hun har den kompetansen som er nødvendig for å gi pasientene og deres pårørende en best mulig hverdag.

– Som ergoterapeut er jeg opptatt av at vi må se hele mennesket og miljøet rundt dem. Jeg ønsket å styrke kompetansen min for å fremme personsentrert omsorg bedre.

Helga Øvstedal har også erfaring fra korttidsavdeling ved et sykehjem og fra rehabiliteringsteam på sykehus.

Hun mener tjenestene bør være slik at personer med demens får bruke ressursene sine uansett grad av demens, og at personer med demens blir behandlet med respekt.

– Jeg trengte også å få teori knyttet til erfaringene jeg har ervervet gjennom arbeidet mitt i demensomsorgen.

– Hvorfor mener du det er viktig med ny kunnskap?

– Jeg tenker at vi med ny kunnskap er bedre rustet for å takle de ulike utfordringene som oppstår hos personer med demens, også de pasientene som får alderspsykiatriske utfordringer.

Med kunnskap som har støtte i forskningen kjenner hun seg tryggere på at hun kan gi riktig og god oppfølging av både personer med demens og deres pårørende til rett tid og på riktig måte.

– Det gjelder også når jeg skal gi råd og veiledning til kollegaer. Kompetansen er også viktig for å påvirke langsiktige planer for god demensomsorg i kommunen.

– Hvordan var det å ta studiet ved siden av full jobb?

– Jeg synes videreutdanningen i demens og alderspsykiatri er godt lagt opp slik at det er enkelt å kombinere studiet med arbeidshverdagen. Det fungerer kjempefint at vi har samlinger hver måned, og at samlingene går over flere dager. Det har vært verdifullt å møtes fysisk, slik at jeg får snakke og diskutere med medstudentene. Arbeidskravene gjennom studiet har vært krevende og veldig nyttige.

– Hvem vil du anbefale studiet til?

– Videreutdanningen i demens og alderspsykiatri ved USN vil jeg anbefale de som har interesse og engasjement for god demensomsorg. Jeg anbefaler det til alle som arbeider med personer som har demens og alderspsykiatriske utfordringer. Det er helt nødvendig at vi som arbeider i demensomsorgen har oppdatert og forskningsbasert kompetanse, for at vi skal kunne håndtere fremtidige utfordringer i helsetjenesten på best mulig måte. Samfunnsøkonomisk vil det også være viktig at helsepersonell har riktig og nok kompetanse rundt demens. Jeg er veldig glad for at jeg fikk muligheten til å ta denne viderutdanningen, sier Helga Øvstedal.

Vil bidra til utvikling av helsetjenestene

–Et av målene våre er å være en foretrukken leverandør av fleksible etter- og videreutdanninger til helsesektoren.

Det sier Mariann Lund, leder for livslang læring ved institutt for sykepleie- og helsevitenskap på USN. Hun legger vekt på samarbeidet med fagmiljøer i og utenfor universitetet.

– Det gjelder både når vi utvikler nye videreutdanninger eller viderefører og fornyer eksisterende. På den måten sikrer vi at videretdanningene våre gjenspeiler kravene til kompetanseheving i helsesektoren. Samtidig som det oppstår nye behov, utvikles jo også ny kunnskap. Så dette henger nøye sammen, sier Lund.