Derfor valgte Helga videreutdanning i demens og alderspsykiatri
– Som ergoterapeut er jeg opptatt av at vi må se hele mennesket og miljøet rundt dem. Jeg ønsket å styrke kompetansen min for å fremme personsentrert omsorg bedre.
Hun mener tjenestene bør være slik at personer med demens får bruke ressursene sine uansett grad av demens, og at personer med demens blir behandlet med respekt.
– Jeg trengte også å få teori knyttet til erfaringene jeg har ervervet gjennom arbeidet mitt i demensomsorgen.
– Det gjelder også når jeg skal gi råd og veiledning til kollegaer. Kompetansen er også viktig for å påvirke langsiktige planer for god demensomsorg i kommunen.
Vil bidra til utvikling av helsetjenestene
–Et av målene våre er å være en foretrukken leverandør av fleksible etter- og videreutdanninger til helsesektoren.
Det sier Mariann Lund, leder for livslang læring ved institutt for sykepleie- og helsevitenskap på USN. Hun legger vekt på samarbeidet med fagmiljøer i og utenfor universitetet.
– Det gjelder både når vi utvikler nye videreutdanninger eller viderefører og fornyer eksisterende. På den måten sikrer vi at videretdanningene våre gjenspeiler kravene til kompetanseheving i helsesektoren. Samtidig som det oppstår nye behov, utvikles jo også ny kunnskap. Så dette henger nøye sammen, sier Lund.
Slik er videreutdanning i demens og alderspsykiatri lagt opp
- Videreutdanningen er tilrettelagt som et tverrfaglig deltidsstudium bestående av ett emne som går over to semestre.
- Studiet er organisert i totalt åtte samlinger à tre dager.
- Hver undervisningsdag har en ramme på ca. seks timer.
- Alle samlingsdager har oppmøte fra kl. 09.00 - 15.00.
Hvem passer studiet for?
Videreutdanning i demens og alderspsykiatri retter seg mot høyskoleutdannede profesjonsgrupper som arbeider innen alderspsykiatri og demensomsorgen i kommunehelsetjenesten eller spesialisthelsetjenesten.