Karoline Sæterhaug Helgesen er opprinnelig fra Bodø, og flyttet til Kongsberg for å studere optometri. Karoline valgte å bli optiker fordi synes det er givende å hjelpe pasienter med en av de viktigste sansene vi har – nemlig synet. Erfaringen har hun med seg fra jobb i en optisk forretning i hjembyen.

– Jeg ble jeg virkelig fascinert av optikeryrket. Å kunne kombinere min interesse for teknologi og helse, med muligheten til å hjelpe mennesker å se bedre, føltes veldig meningsfullt.

Erfaringen ga mersmak, så derfor søkte hun på optometristudiet.

Jobbmuligheter som optiker

Norge trenger flere optikere fra nord til sør, så det er et sikkert yrkesvalg med hensyn til jobbmuligheter. Så om du er interessert i syn, helse og teknologi, er dette studiet absolutt noe for deg.

Elise Dees Krekling, som er programkoordinator for bachelor i optometri, forteller at halvparten av optometristudentene får jobb før de er ferdige med bachelorgraden og resten får jobbtilbud innen en måned etter. Så behovet for optikere er stort og jobbmulighetene meget gode.

– Det er veldig lett å få seg jobb som optiker, og de fleste har faktisk signert arbeidskontrakt før endt studie, bekrefter Karoline.

Studielivet i Kongsberg

Kongsberg er en ganske liten by, men har et veldig godt studentmiljø.

– Studielivet i Kongsberg er fantastisk! Det er en fin blanding av akademisk fokus og et levende sosialt miljø, sier Karoline.

Gjennom fadderuken, som er i starten av skoleåret, er det lett å få mange nye venner.

– Jeg møtte mange av mine nåværende venner allerede i fadderuken. Fadderuken var ikke bare en introduksjon til studiene, men også en tid der varige vennskap ble dannet.

Gjennom resten av skoleåret har du muligheten til å være med i mange ulike studentorganisasjoner, eller ta en tur på studentkroa Louis.

– Campuslivet er også veldig berikende, med mange aktiviteter og muligheter for engasjement. Vi har eget studenthus hvor det arrangeres quizer, temafester, spillekvelder og mye mye mer, så her har jeg alltid noe å finne på, sier Karoline.

Studielivet er preget av at man studerer på en forholdsvis liten campus. Man har tilgang til foreleserne og kan banke på døra om man lurer på noe. Dette er noe av det unike ved å studere ved USN.

– Undervisningen består av en blanding av teori og praksis. Som optikerstudent er det ikke uvanlig å være i store forelesningssaler, men vi har også mye gruppearbeid i klasserom og på labben. Dette gjør at man blir lett kjent med medstudenter.

Karoline studerer atomisk fremstilling av øye

Synsklinikk i verdensklasse

På campusen har optometristudentene et eget synssenter med alle instrumenter en optometristudent trenger for å kunne bli en dyktig optiker. Her kan studentene trene på hverandre og på pasienter. Dette gjør at man blir enda bedre rustet til å møte arbeidskravene ute i butikk.

– Som optikerstudent har jeg tilgang til synssenteret fra morgen til kveld. Her tilbringer vi mye tid. Vi lærer å slipe brilleglass, justere innfatninger, og vi øver på å ta undersøkelser på hverandre. Det er også en egen klinikk hvor vi tar imot ekte pasienter. Det tredje året jobber man på klinikken, og får dermed relevant erfaring å ta med seg ut i arbeidslivet, forklarer den kommende optikeren.

Spennende planer for framtiden

Karoline ønsker å jobbe med å vurdere pasienters synsbehov, gi råd om øyehelse, og foreslå passende synskorreksjoner som briller eller kontaktlinser.

– Jeg har tenkt til å jobbe noen år i en optisk forretning mens jeg tar master. Med mastergrad ser jeg for meg å jobbe mere klinisk, for eksempel på sykehus. Jeg har også drømt om å starte min egen optiske forretning. Mulighetene er mange, så jeg er veldig spent på hva fremtiden bringer, sier Karoline.

Karoline smiler foran optikerutstyr

Hun anbefaler også varmt å se på mulighetene for utveksling for optometristudenter.

– Jeg planlegger selv å dra til Madagaskar eller Kenya på tredje året for å ta praksis der. Slike erfaringer er uvurderlige – de utvider din forståelse av faget og gir en unik innsikt i hvordan optometri praktiseres i ulike deler av verden, påpeker hun.

Optikeryrket er i stadig utvikling, og Karoline fremhever at det er et yrke det vil være behov for også i framtiden.

– Vi lever i en tid hvor kunstig intelligens er i fokus. Jeg tror at optikerens rolle vil forbli viktig i framtiden. Det blir stadig flere synskrevende arbeidsoppgaver som krever skarpt og presist syn. I tillegg har vi en aldrende befolkning, som vil føre til stor etterspørsel etter optikerens ekspertise. Jeg tror også at optikeren vil kunne avlaste øyelegen i enda større grad i framtiden, avslutter Karoline.

Optikerstudent Folkvard Lundskar

Fire fakta du bør vite om en optiker

Har du lyst til å jobbe både med mennesker og spennende teknologi? Da kan optiker være noe for deg. Her har du fire fascinerende fakta du bør vite om yrket.