Optikeryrket passer godt for deg som liker å jobbe med mennesker og i tillegg er tiltrukket av avansert teknisk arbeid med ulike instrumenter.

USN er alene om å tilby utdanningen i Norge, noe som gjør at klassene er krydret med studenter fra hele landet.

1. Optikere har en bachelorgrad

For å bli optiker må du ta en bachelor i optometri. Denne tar du på vår campus i Kongsberg. USN er det eneste stedet i Norge hvor du kan utdanne deg til å bli optiker. Vi har et sterkt fagmiljø som du møter i undervisningen.

2. Optikere er autorisert helsepersonell

Opprinnelig var optikerfaget et håndverksfag, men norsk optikervirksomhet har vært lovregulert som helsefag i over 20 år. Spesielt de siste årene har øyehelsedelen av optikerfaget vært gjennom en rivende utvikling. Optikere samarbeider i dag med mange andre yrkesgrupper i helsevesenet. Som optiker kan du henvise pasienter til lege dersom du oppdager øyesykdommer eller andre sykdommer som har betydning for synet.

3. Hjelper folk å se bra

Som optiker utfører du et viktig samfunnsoppdrag. Du hjelper befolkningen å se best mulig, lengst mulig. Optikerens viktigste oppgaver er å gi råd om syn og synsfunksjon, undersøke syn og øyne og behandle synsfeil ved hjelp av briller, kontaktlinser eller synstrening.

Finnes det noe mer givende?

– Øyet er så utrolig spennende. Det er såpass lite i seg selv, men samtidig så utrolig intrikat og avansert når du går i dybden. Og så er det så mange avanserte metoder og undersøkelser du kan bruke.

4. Trygg og sikker jobb

Det er et stort behov for optikere i Norge. Som optiker er du nesten garantert jobb etter endt utdanning. I tilegg er det god lønn.

– Optikerbransjen trenger flere optikere. De fleste studentene har fast jobb før de er ferdig med studiene, og det er et tett samarbeid mellom bransjen og USN, sier Tina Alvær, daglig leder i Optikerbransjen.

Karoline smiler og holder frem briller

Syn, helse og teknologi = optiker!

Vil du jobbe med mennesker og er interessert i teknologi? Sjekk ut optometri og bli optiker!