Lyset spiller en viktig rolle for vår trivsel og velvære, både hjemme, på arbeidsplassen og utendørs. Betydningen av veldesignede lysrom er viktig for alle. Kunnskapen og vitenskapen som ligger bak lysdesign er sentral når vi skal skape omgivelser som er mer enn bare praktiske, men som også er betryggende og begeistrende, oppmuntrende og inspirerende.

Lysdesignutdanningen hos oss ved USN representerer en innovativ sammensetning av kreativitet, vitenskapelig innsikt og teknologisk kunnskap, som utruster deg med ferdighetene som er nødvendig for å skape trygge, gode og livgivende rom gjennom bevisst og bærekraftig lyssetting.

student på bachelor i lysdesign

Studentene på bachelor i lysdesign utforsker lys

1. Lys spiller en kritisk rolle for menneskers helse og velvære

Lysdesign går langt utover enkel dekorasjon og estetikk. Gjennom veloverveid bruk har lysdesign en dyptgående effekt på vår helse, velvære og døgnrytme. Dette feltet tilbyr muligheter til å forbedre den generelle livskvaliteten, fremme energieffektivitet og forsterke et roms arkitektoniske verdi gjennom kreativ og teknisk dyktighet. Dette understreker behovet for dedikerte profesjonelle lysdesignere som kan forene teknisk kompetanse med kreativ innsikt.

2. Bærekraftig lysdesign

Samfunnet trenger kompetansen som skal til for å designe god belysning. Dette er sentralt for energiutnyttelse, bærekraft, universell utforming, ergonomi samt rom og romkvaliteter. FNs bærekraftsmål 11 gir oss en viktig retning: Byer må støtte gode liv og legge til rette for økonomisk og sosial utvikling. Lysdesignere spiller en nøkkelrolle i å oppnå disse målene ved å bruke analytiske metoder, inkluderingsprosesser og designprinsipper for å skape lysmiljøer som er både funksjonelle og trygge for alle. Gjennom bruk av bærekraftig teknologi kan byer redusere energiforbruk og klimagassutslipp betydelig, i tråd med EUs retningslinjer for bærekraftig aktivitet.

3. God lyssetting kan forvandle offentlige rom og bygninger

Lysdesign har potensial til å forvandle og forme urbane miljøer som er både bærekraftige og inkluderende, og fremme sosial deltakelse mot en mer bærekraftig fremtid.

Vårt bachelorprogram i arkitektonisk lysdesign er nøye utformet for å imøtekomme kravene til bærekraftig og estetisk urban utvikling. Med en sterk vekt på å koble teoretisk kunnskap med praktisk erfaring og fremme tverrfaglig samarbeid, gir utdanningen deg de essensielle verktøyene du trenger for å utmerke deg i dette dynamiske feltet. Dette programmet åpner for en rekke muligheter innen lysdesign, fra å skape mer innbydende offentlige rom til å forbedre livskvaliteten i private boliger.

Har du noengang gått igjennom en mørk park og følt deg uttrygg? Dette er et godt eksempel på hva en lysdesigner kan løse. Med god belysning vil en kunne belyse mørke parker på en god og trygg måte.

Vår tidligere student Helene Øygard Ryjord og hennes gruppe leverte sin bacheloroppgave "Parkbelysning og økologisk lysforurensning" sommeren 2023. Oppgaven illustrerer godt den praktiske bruken av utdanningen. Den ble ikke bare tildelt prisen for beste oppgave av faggruppen vår, men vant også Norsk Lyspris i kategorien UNG, en anerkjennelse av prosjektets innovasjon og relevans.

lyssetting av mørke parker

4. Begrensing av lysforurensing

Lysforurensning er et stort problem som globalt øker med 10 prosent i året

Forskere fra lysdesignmiljøet ved USN er med i flere prosjekter for å øke kunnskapen om de negative effektene av lysforurensning fra veibelysning, og da særlig effekten på insekter.

– Lysforurensning kan defineres på flere måter. Det er vanlig å se på det som lys på avveie, svarer Helga Iselin Wåseth.

– Det lyset som for eksempel stråler ut i terrenget langs veien – der det ikke er bruk for det, er lysforurensning.

Som student ved USN har du mulighet til å bli med å utforske dette spennende området.

5. Kombinasjon av kreativitet, design og teknologi

Det er behov for lysdesignere i flere bransjer. For å bli lysdesigner trenger du en bachelor i arkitektonisk lysdesign. Dette er en treårig utdannelse som også innebærer flere uker i praksis. For å bli lysdesigner kan du ha interesse av arkitektur, design og litt teknologi. I tillegg er det en fordel å være kreativ!  Evnen til å tenke utenfor boksen og skape innovative belysningsløsninger er avgjørende for en lysdesigner. De må kunne oversette konseptuelle ideer til praktiske og estetisk tiltalende design. Lysdesignere med interesse for arkitektur har ofte en dypere forståelse av romlige konsepter som proporsjoner, skala, romstruktur og arkitektoniske detaljer. Dette gjør dem bedre rustet til å integrere belysningsløsninger sømløst i det arkitektoniske.

Er du opptatt av lys og arkitektur? Bli lysdesigner!

Vil du jobbe med interiør, design og arkitektur? Det kan du som lysdesigner. Norge trenger kompetansen til deg som utdannet lysdesigner – en utdanning som gir mange spennende jobbmuligheter.