– Jeg håper denne videreutdanningen vil gi meg mer faglig tyngde, så får vi se om jeg klarer det da, sier han med et smil.
 
Det startet med at alle ansatte i Telenor fikk et krav om å bruke minimum førti timer i halvåret på videreutdanning. På toget fra Hamar til hovedkontoret leste Henrich om USN. Han tenkte at i stedet for å ta mange webkurs, hvorfor ikke heller ta steget fullt ut?
 
– Jeg søkte og fikk plass, og ble egentlig litt overrasket over at en så gammel mann får lov til å bruke tid og penger på dette, sier han humoristisk.
 
Nå tar han et masteremne i økonomistyring på 30 studiepoeng.  Han har tredoblet de førti timene i halvåret, men føler samtidig han får noe ordentlig igjen som kan gi verdi både til ham selv og Telenor.
 
– Det går egentlig veldig greit å studere ved siden av jobb. Med store barn har jeg plutselig fått noe som heter fritid. Også synes jeg det er gøy å få andre vinklinger på saker og ting, gjennom å studere med mennesker fra forskjellige steder.

 

Liker å diskutere caser med andre

Henrich tviler på om han hadde startet på et kurs bare for Telenor-ansatte. Det som gjør det spennende er at han møter andre mennesker, både fra det offentlige og fra andre private virksomheter.  Han liker å kunne diskutere caser og erfaringer med de andre studentene og få et innblikk i hva som skjer andre steder enn i Telenor, hvor han har jobbet veldig lenge.
 
Derfor valgte han også å ta en pause da pandemien førte til nettbasert undervisning.
 
– Å skulle sitte på Teams som jeg gjør resten av dagen, passet ikke meg. I stedet ventet jeg, og starter opp igjen nå (november 2021).
 
Henrich Berntsen er utdannet ingeniør. I Telenor jobber han med kontrakter med samarbeidspartnere, og særlig med entreprenører.  Så hvorfor valgte han å studere økonomistyring?
 
– Veldig mye av det vi driver med handler om økonomi, selv om vi har teknologiske stillinger.  Det kan handle om risiko, valg av partner og slike ting. Jeg synes det er fint å få mer innsikt i dette, så jeg ikke må spørre ekspertene våre innen finans om alt.