Hvis du starter på bachelor i eiendomsmegling er sjansen stor for at du møter Kristoffer M. Munksgaard. Etter han var ferdig som student i 2017 har han nemlig kommet tilbake til campus Bø hvert år. Her holder han et foredrag for nye studenter om studieteknikk, studiehverdagen og om oppstarten i yrkeslivet.

Og Kristoffer burde vite hva han snakker om. Våren 2017 ble han uteksaminert fra bachelor i eiendomsmegling  med bare A-er på vitnemålet (beste karakter). I tillegg fikk han tid til å ta to ekstra valgemner for å få bredere kompetanse, og han hjalp medstudentene og var et positivt bidrag til studiemiljøet.

– Hvis du ønsker å gjennomføre studiet bra, er det viktig å ha struktur. Med litt struktur klarer du både å gjøre det godt på studiet samtidig som du har bra med tid til å nyte studentlivet, sier Kristoffer.

– Gå på forelesninger. Jeg vet at du hører det flere ganger, men det er der grunnlaget blir lagt.

Kristoffer husker studietiden som en fin periode i livet, hvor han hadde mye fritid. Han tror likevel det er viktig å huske på at det er utdanningen som legger grunnlaget for resten av yrkeskarrieren. Det å gjøre en ekstra liten innsats er viktig.

Og innsatsen hans har lønnet seg. Nå er Kristoffer daglig leder for Exbo Eiendomsmegler i Søgne og Sogndalen. I tillegg har han startet opp kontorene deres i  Lyngdal, Farsund, og Flekkefjord. Han jobber som eiendomsmegler selv også, og selger både hytter og hus.

– Jeg har alltid vært interessert i hus og salg av hus, og snakket om eiendomsmegling allerede på ungdomskolen. Da jeg skulle velge studieretning, snakket jeg med flere eiendomsmeglere. Jeg syntes jobben virket interessant, i tillegg til at jeg ble fortalt at arbeidsdagene var varierte.

Det beste med å jobbe som eiendomsmegler

Kristoffer sier det beste med å jobbe som eiendomsmegler er at han har varierte dager, og møter mange mennesker. I tillegg får han lov til å komme inn og se mange fine hus. Det som likevel gir best følelse, er når han har solgt et hus og både selger og kjøper er fornøyde. En typisk arbeidsdag består av befaringer, oppfølging, skrive salgsannonser, visninger og sist men ikke minst bud og budrunder.

Studietiden på bachelor i eiendomsmegling

Kristoffer sier studietiden var helt fantastisk. Du er på en måte i din egen studieboble.

– Vi som valgte å studere ved USN i Bø var veldig heldige. Vi opplevde at universitetet ønsket det beste for studentene sine. Foreleserne stilte opp for oss når vi trengte hjelp. I tillegg ble vi gjenkjent. Foreleserne visste hvem studentene var. Det må være en av fordelene med å studere på et litt mindre sted.

Kristoffer forteller at studiemiljøet og det sosiale var veldig bra. Når det er så mange studenter samlet på et litt mindre sted, er det veldig lett å få til et godt miljø, også på tvers av studieretningene, mener han.

– Selv om jeg trives veldig godt i jobben min, så kan jeg drømme meg bort og savne studietiden på bachelor i eiendomsmegling.

– Hvordan gikk du frem for å få jobb etter eiendomsmeglerstudiet?

– Jeg var først og fremst på jakt etter en bedrift å ha praksis i. Jeg fikk tips fra en bekjent om å ta kontakt med Exbo, et eiendomsmeglerfirma på Sørlandet. Han hadde allerede snakket om meg til dem. Jeg sendte en e-post til salgsleder, ble kalt inn til et intervju og fikk jobb på dagen.

– Hvilken nytte har du av studiet i jobben som eiendomsmegler?

– På bachelor i eiendomsmegling hadde vi en del økonomiske fag også, som ikke er direkte rettet mot eiendomsmegling. Det er jeg veldig glad for. Det å ha en bred utdannelse gjør at du vil være mer attraktiv i jobbmarkedet, og at du kan jobbe med noe annet i fremtiden, dersom du ikke vil være eiendomsmegler resten av livet.

Eiendomsmegler – et yrke for deg?

Hvem kan egentlig bli eiendomsmegler? Er det et bra yrke? Og hva skal til for å lykkes? Tre eiendomsmeglere svarer.

Slik forberedes du på jobb som eiendomsmegler

Kristoffer forteller at studiet var lagt opp slik at han skulle bli best mulig forberedt på å jobbe som eiendomsmegler. Derfor er det også jus-fag på eiendomsmeglerstudiet.

– Eiendomsmeglere er strengt regulert i forhold til eiendomsmeglingsloven, i forhold til hva vi har lov til å gjøre og hva vi plikter å gjøre. Derfor er det bra å ha god kjennskap til loven. Ellers lærer vi mye forskjellig innenfor eiendomsmegling, som fasene av et hussalg og hvordan du bør opptre som megler. Jeg husker spesielt godt da vi var med takstmenn ut for å se hvordan de gikk igjennom en eiendom, for å lage en takstrapport. Som med alle andre jobber lærer du deg først selve jobben når du kommer ut i en arbeidssituasjon, men det å ha utdannelsen i bunn er viktig. Da forstår du hvorfor man gjør som man gjør, og du har fagkunnskap i bakhånd i samtlige faser.

– Hvordan var koblingen mot arbeidslivet under studiet?

– Når du studerer eiendomsmegling har du mulighet til å ha praksis som en del av utdannelsen. Det er fire fulle arbeidsuker. Da har du mulighet til å være med i et eiendomsmeglingsforetak for å lære, observere og prøve deg litt før du skal ut og jobbe selv. I tillegg har du gjesteforelesere, fagkvelder og dager som viser deg hvordan det er i den «virkelige» verden og ikke bare på skolebenken. Eiendomsmeglingsstudiet har også en del generelle økonomiske og administrative emner, som gjør at du får en solid utdannelse i bunn.

– Hvorfor valgte du eiendomsmeglerstudiet ved USN?

– Jeg valgte å studere i Bø fordi det var både nærmest og billigst. Alternativet var BI, men jeg ønsket ikke å betale mye for en utdanning som tilbys like bra av en offentlig utdanningsinstitusjon. I dag er jeg kjempeglad for at jeg valgte USN og Bø.