Går du med en liten drøm om å bli eiendomsmegler? Ved USN kan du utdanne deg til å bli eiendomsmegler gjennom vårt bachelorstudium i eiendomsmegling. I tillegg til innsikt i eiendomsmegleryrket gjennom teori, får du muligheten til å prøve deg ute i arbeidslivet i løpet av studietiden.

– Jeg har blant annet fått være med på befaring og verdivurdering av boliger, kontraktsmøter med selger og kjøpere samt overtakelser av eiendom, sier eiendomsmeglerstudent Hanna Kollevold.

Godt forbredt for eiendomsmegleryrket

Kollevold går tredjeåret på bacheloren i eiendomsmegling, og opplever at studieløpet har forberedt henne godt på praksisperioden.

– Jeg synes det jeg gjør her på meglerkontoret klaffer godt med det teoretiske rammeverket jeg har fått gjennom studiet ved USN. Det har gjort meg i bedre stand til å stå på egne ben under praksisen, men det er ikke til å komme unna at man utfordres gjennom praksis.

Eiendomsmeglerstudenten har for eksempel blitt sendt ut på overtakelse helt alene.

– Det var ganske skummelt, men samtidig var det en veldig morsom og lærerik opplevelse. Det er gjennom slike utfordringer jeg finner ut hva jeg får til, og hva jeg må trene mer på. Derfor er jeg veldig glad for at USN legger opp til at alle eiendomsmeglerstudenter som ønsker det kan ta fire uker praksis ute på meglerkontorer.

Hanna Kollevold studerer eiendomsmegling ved USN og er her ute i praksis hos meglerbedriften Eie Eiendom. foto.Praksis: Hanna noterer flittig mens hun er med Odd André Engh i Eie Eiendom Asker på overlevering av leiligheten til Kari Marie Stensaas (t.v.).

Fra interiør til eiendomsmegling

Tidligere studerte Kollevold interiør. Underveis i studiene oppdaget hun at det var noe annet enn selve innredningen som fenget henne.

– Jeg fikk stadig mer interesse for bolig og eiendom, og fant etter hvert ut at jeg ville satse på en karriere innen eiendomsmegling. Det virket fristende med en arbeidshverdag som byr på mange forskjellige oppgaver og mye kontakt med mennesker.

Lierkvinnen har aldri angret på at hun takket ja til studieplass hos USN på campus Bø.

– Studiekvaliteten her er veldig bra. Vi er relativt få studenter, noe som gjør at alle blir godt kjent med hverandre.

Her har jeg fått meg venner for livet og et nettverk av fremtidige eiendomsmeglere. I tillegg sikrer størrelsen på kullene at hver enkelt student får tett og god oppfølging av underviserne.

• Du har kanskje ikke tenkt utdanningsvalg på denne måten før?

Gode faglærere og bra studiemiljø

25-åringen gir faglærerne skryt for å være flinke med å ta med studenten ut til ulike eiendommer i løpet av studiene.

– Når vi hadde om landbrukseiendom var vi til eksempel ute på besøk hos Midt-Telemark Landbrukskontor. I tillegg bringer de inn mange dyktige gjesteforelesere fra bransjer vi kommer til å ha mye å gjøre med i arbeidslivet, slik som fra forsikring, bank og meglerforetak.

Et godt sosialt miljø på campus er også en årsak til hvorfor Kollevold trives så godt på studiet.

– Studiemiljøet i Bø er ganske unikt. Det arrangeres sosiale aktiviteter hele tiden, også på tvers av studiene, så du blir fort kjent med dem som går på andre studier også. Som eiendomsmeglerstudent har du i tillegg muligheten til å engasjere deg i EMU (Eiendomsmeglerutvalget ved USN) - vår egen studentorganisasjon.

EMU arrangerer sosiale aktiviteter som julebord og hyttetur, og faglige aktiviteter som konferanser og foredrag.

– Bli med, og gi deg selv en fantastisk mulighet til å komme nærmere næringsliv og potensielle arbeidsgivere for fremtiden.

PS. Nå er Hanna ferdig på studiet, og jobber som eiendomsmegler og salgskoordinator hos Krogsveen i Drammen.

Vil du ha en sikker utdannelse innen ledelse?

Vil du ha en sikker utdannelse innen ledelse, med stor faglig bredde og gode karrieremuligheter i fremtiden? Da har USN Handelshøyskolen studiene for akkurat deg.