– Variasjon. Det er ordet jeg forbinder sterkest med campus Notodden. Her er vi ikke bare studenter fra hele Norge, men også utvekslingsstudenter fra hele verden.

Ragnhild Olsen studerer på en campus der det også er stor variasjon i studieretningene, noe du fort kommer til å merke når du ankommer som ny student på Notodden.

– Her møter du blant annet spreke idrettsstudenter som inviterer til åpne treningstimer, du får se kreative kunst- og håndverksstudenter, og du får høre dyktige musikkstudenter som spiller blues og andre sjangre mens du vandrer langs gangene. Det er mye liv og røre på campus Notodden, for å si det sånn.

Fadderuka

Liv og røre garanterer Ragnhild at det blir når fadderuka starter opp under studiestart.

– Fadderuka gir deg en super mulighet til å bli kjent med dem som du skal studere med de kommende årene. Husk at de fleste nye studenter som kommer til Notodden ikke kjenner noen her fra før, så folk vil vanligvis være veldig kontaktsøkende og enkle å komme i prat med.

– Gjennom alle aktivitetene som skjer den første tiden får du dannet deg en krets av mennesker, som du trolig kommer til å ha det gøy med resten av studietiden også. De jeg henger mest med i dag, er de samme som jeg møtte under fadderuka.

Ragnhild forklarer at fadderne, som leder de ulike faddergruppene nye studenter deles inn i, blir guidene dine den første tiden ved USN.

– De har allerede studert minst ett år på Notodden, så de kan svare på omtrent alt du har av spørsmål. Fadderne og fadderstyret vårt er også dem som planlegger fadderuka. Det kommer til å bli innmari kult, med store arrangementer nesten hver dag. Det er bare å glede seg til volleyballturnering, rebusløp, grillfester, bar-til-bar og masse annet gøy.

Studiestart på campus NotoddenStudiestart på campus Notodden, med konserter, liv og røre.

Studentfrivillighet på Notodden

Selv om fadderuka byr på mye moro, er det ikke den eneste muligheten du har til å være aktiv og sosial med medstudentene dine. På Notodden finnes det mange ulike tilbud og organisasjoner av og for studenter som du kan engasjere deg i.

– StuA er studentenes egen bar i sentrum av byen med meget studentvennlige priser. Her er det jevnlig arrangementer, alt fra temafester til quiz og "paint and sip". Jeg har jobbet frivillig på StuA flere ganger, og det anbefaler jeg alle å prøve ut.

– Det er skikkelig gøy å stå i baren mens det er full fest i lokalet. Det gir deg en perfekt anledning til å prate med dem som bestiller noe i baren og bli kjent med andre studenter i byen.

I tillegg til StuA er deltakelse i studentidretten på Notodden en god måte å møte medstudenter utenfor forelesningssalene.

– Mange studenter samles på sandvolleyballbanene og i idrettshallen på campus etter forelesinger og i helgene. I hallen har vi klatrevegger og bane til å kunne drive med mange idretter. Vi har variert med studentidrett som man kan delta på på ettermiddagen. Jeg er blant annet med på innebandy, men vi har også klatring, vollyball, futsal og HIIT workout. Man kan også delta i malegruppa eller spille brettspill i kantina.

Det er heller ingenting i veien for å ta initiativ til å opprette helt nye idretts- og hobbygrupper.

Om du savner et tilbud kan du kontakte campusstyret for å få hjelp til å starte opp et selv.

Kunstfagstudent på USN campus Notodden. foto.

Om du stikker innom dette, eller en av de andre verkstedene på campus Notodden, kommer du ganske sikkert til å møte mange kreative medstudenter. (Foto: Tine Poppe).

Midt mellom mye natur

I tillegg til studentidrett byr Notoddens beliggenhet mellom fjell, innsjø og skog på mange muligheter for å være aktiv.

– Jeg anbefaler alle nye studenter å ta turen til en liten topp som heter Eikeskar. Der får du flott utsikt over byen, og kanskje gir det deg inspirasjon til å begi deg ut på lengre og tøffere turer.

– På Notodden og i Telemark er det ikke mangel på turalternativer til skogs og fjells. Gaustatoppen, fylkets høyeste fjell, er noe mange studenter har som mål å bestige i løpet av tiden de er på Notodden.

Ragnhild synes også vinteren på Notodden er en fin tid å være ute i naturen på.

– Dra opp til Grønkjær skianlegg og spenn på deg skia. Her er det fullt av skiløyper, både korte og lange. I tillegg er alpinsenteret på Kongsberg bare en liten kjøretur unna, og her får du studentrabatt på heiskort.

Kulturbyen Notodden

I tillegg til storslåtte naturopplevelser er Notodden et sted for store og små musikk- og kulturbegivenheter.

– Norges største bluesfestival arrangeres her hver sensommer, og ellers i året er Bok og Blueshuset byens kultursenter. Her kan du kose seg på konserter, kino, teaterforestillinger, museum og kafé.

Campus Notodden ligger sentralt til på Notodden, så du har gangavstand til alt som ligger i sentrum av byen.

– Notodden er liten og kompakt, noe som gjør det veldig praktisk for oss studenter som ofte ikke kan ta oss råd til å ha bil. Studenter bor også gjerne sammen i studentboliger eller leiligheter som de leier av private.

– Jeg bor i en av studentboligene til SSN der jeg deler kjøkken med tre andre, men har eget bad. Det å kunne gå ut på kjøkkenet og være sosial, men også kunne trekke seg inn på rommet dersom man vil være alene, synes jeg er veldig deilig.

God stemning er det også inne på campus Notodden. Ragnhild råder deg til å være åpen og nysgjerrig på studentaktivteter og dine medstudenter.

– Du vil fort merke at studenter på Notodden er på hils på tvers studieretningene. Folk er her for å studere, men også for å leve studentlivet. Tør å by på deg selv, så vil du oppleve at omtrent alle studenter er veldig innstilt på å bli kjent med andre studenter.

– Et hett tips er å bli kjent med de internasjonale studentene. De er gjerne på kortere opphold, og vil oppleve så mye som mulig på kort tid. De er fulle av energi hele tiden, så slenger du deg med på turer og fester med dem, er du garantert å ha det fantastisk morsomt.