Hver sommer publiserer universiteter og høyskoler ledige studieplasser. Men hvorfor er det egentlig ledige plasser, og hvordan går man frem for å sikre seg en av disse studieplassene? Vi har tatt en prat med Jorunn Eriksen Becker, rådgiver ved opptak på USN, for å få svar på spørsmålene våre.

Hva er egentlig ledige studieplasser?

– Ledige studieplasser er akkurat det det høres ut som – studieplasser som fortsatt er ledige etter at de som søkte innen fristen 15. april og var kvalifisert har fått tilbud om studieplass, forklarer Jorunn.

– Det er forskjellige grunner til at vi har ledige plasser; for eksempel kan det ha vært mange som takket nei til tilbud om studieplass. I slike tilfeller legger vi ut studiet for søking på nytt.

Når man kan søke på de ledige plassene?

• 1. juni til 20. juni  – mastere, videreutdanninger, lokalt opptak
  • 19. juli kl 09.00 – Ledige studieplasser publiseres
  • 20. juli kl 09.00 – Åpner for søking på ledige studieplasser, Samordna opptak

– Ledige studieplasser har åpent for søking i flere perioder. Den første er fra 1. juni til 20. juni, da kan du søke ledige studieplasser på mastere, videreutdanninger og de andre studiene som ikke skal søkes via Samordna opptak. I tillegg er det mulig å søke på enkeltemner, sier Jorunn.

– Neste gang det åpner for søking til ledige studieplasser er 20. juli klokka 09.00, da vil alle studier hvor det fremdeles er ledige plasser (også de som søkes via Samordna opptak) være åpne for søking. Alle ledige studieplasser i Samordna opptak blir publisert på www.samordnaopptak.no den 19. juli klokka 09.00, så du kan allerede da forberede deg til å søke dagen etter.

– Vi kan også ha supplerende opptak for å fylle opp plassene til våre industri- og næringsmastere. Disse blir lagt ut for søking fra 25. mai til 4. juni. Her må søkere være faglig kvalifisert og følge ordinær praksis rundt intervju for å kunne bli kvalifisert.

Hvem kan søke på ledige studieplasser?

– Så lenge du oppfyller opptakskravet til studiet, kan du søke på ledige studieplasser. Selv om vi har ledig plass, må vi forholde oss til opptakskravene, og du kan derfor ikke få tilbud om plass hvis du ikke oppfyller disse kravene. Det er heller ikke mulig å søke på grunnlag av realkompetanse, som er opptak på grunnlag av relevant praksis, forklarer Jorunn.

Er det noe spesielt man bør tenke på eller vite om når man skal søke ledig studieplass?

– Det viktigste når du søker ledig studieplass, er å ha alt som trengs av dokumentasjon klart når du søker. Ledige studieplasser fordeles etter hvem som har søkt først, ikke hvem som har høyest poengsum. Derfor er det slik at hvis vi ikke kan behandle en søknad fortløpende, vil den komme bak de andre i køen og risikerer å ikke få studieplass, forklarer Jorunn.

– Det er også lurt å være obs på at hvis du takker ja til et tilbud om ledig studieplass via Samordna opptak, så vil du miste tilbud du har takket ja til i Samordna opptak fra før. Du kan bare takke ja til ett tilbud om studieplass om gangen.

– For eksempel – dersom du har fått en studieplass på et bachelorprogram, og takker ja til en ledig studieplass via Samordna opptak, så vil den forrige studieplassen bli borte, siden du bare kan svare ja på ett tilbud om gangen. Dersom du har takket ja til å stå på venteliste, vil du også måtte takke ja til å stå på venteliste på nytt. Så det er lurt å ha tunga rett i munnen når du svarer på tilbud om ledig studieplass. Dette gjelder ikke på studier i lokalt opptak, men det er viktig at du sier fra om du ikke ønsker å benytte eventuelt tilbud du har fått på et tidligere tidspunkt, avslutter rådgiveren.

Husk altså at det er lurt å sjekke hvilke studier som har ledige plasser når listene publiseres den 19. juli klokka 09.00. Da kan du sørge for at du har vitnemål og annen nødvendig dokumentasjon klar for innsending når det åpnes for søking den 20. juli klokka 09.00.

Lykke til med å kapre en ledig plass på drømmestudiet!