Industri- og næringsmaster er et enestående studietilbud ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Masterstudenten jobber halve tiden i bedriften din, og studerer halve tiden på universitetet. Slik får bedriften tilgang på nyeste kunnskap til innovasjon og utvikling.

Her forteller tre av partnerbedriftene våre – EY, Telenor og Zimmer & Peacock – om fordelene med å ha en nærings- eller masterstudent på laget.

– Hos oss får næringsmasterstudentene ta del i reelt arbeid på kunder og prosjekter fra første arbeidsdag, forteller partner Hans Georg Skuggedal i EY.

– Vi er overbevist om at nøkkelen til best gjensidig utbytte ligger i at studentene får de samme utfordringer og oppgaver som øvrige ansatte.

– Et suverent konsept

EY har kontorer i Vestfold, Telemark og Agder, og er en ledende aktør innen revisjon, rådgivning, skatt og avgift, forretningsjus og transaksjonstjenester.

Selskapet er storforfornøyd med ansettelsen av flere USN-studenter på næringsmaster i regnskap og revisjon.

– Erfaringen med næringsmasterstudenter hos oss har vært utrolig gode. Studentene er lærevillige og motiverte for å gjøre solid innsats både i jobb og på studiet. Læringskurven kan være bratt, men å kjenne på teamfølelsen i arbeidet, gjør veien mye lettere, sier Skuggedal.

Portrett av Hans Georg Skuggedal med grått, kort hår og sort dressjakke og hvit skjorte – Erfaringen med næringsmasterstudenter hos oss har vært utrolig gode, sier partner Hans Georg Skuggedal i EY.

Næringsmasterstudiet ved USN er blitt en sentral del av EYs rekrutteringsarbeid. Skuggedal anbefaler andre bedrifter å bli kjent med næringsmasterstudiet, og mulighetene som ligger i å ha en student i arbeid.

– At vi har tilgang på ordningen med næringsmasterstudenter i vårt nærområde, er helt suverent.

USN har lang erfaring med industri- og næringsmasterkonseptet, og samarbeider med over 200 spennende bedrifter i regionen. Hver bedrift plukker, intervjuer og velger selv kandidater som ansettes på deltid med treårskontrakt.

– USN har gitt oss tilgang til kandidater som svært raskt er i stand til å gjøre en fullverdig jobb i revisjon, og som bringer oppdatert kompetanse fra studiet. Samtidig kan vi gi studentene praktiske erfaringer og læring gjennom vår arbeidshverdag, sier Skuggedal.

Bedriften velger selv student

Industrien og næringen er tett på utviklingen og gjenomføringen av studieløpene. Hver enkelt bedrift plukker, intervjuer og velger selv kandidaten som ansettes på treårskontrakt.

Vanessa Skrede tar industrimaster i mikro- og nanoteknologi, og jobber halve tiden hos Zimmer & Peacock AS. Teknologiselskapet i Horten jobber med alt fra medisinsk diagnostikk til kvalitetssjekking av mat med søkelys på smarte løsninger innenfor fagfelt som elektronikk, biologi og kjemi.

Vanessa med hestehale og hvit frakk og beskyttelsesbriller jobber foran stetoskop i labVanesse Skrede tar industrimaster i mikro- og nanoteknologi, og jobber halve tiden hos Zimmer & Peacock.

– Jeg valgte å ta industrimaster fordi jeg ville ha pause fra skolebenken og var nysgjerrig på arbeidslivet. Samtidig ville jeg fortsette med en mastergrad etter bachelorgraden på USN. Da var dette valget et perfekt kompromiss, sier Vanessa, som får praktisk erfaring i akkurat det hun skal jobbe med etter utdanningen.

– Gjennom industrimasteren blir jeg kjent med hvordan det er å være ingeniør. Å ende opp med tre års relevant arbeidserfaring på CV-en, er et konkurransefortrinn på jobbmarkedet.

Avdelingsleder for sensorgruppen, Sindre Søpstad, er fornøyd med å prøve ut studentene ordentlig gjennom industrimasteren.

– Er matchen god og tiden riktig, blir det gjerne til et langvarig samarbeid, sier han.

– Mye av suksessen vår er myntet på å rekruttere smarte hoder fra USN. Vår tette relasjon med universitetet er uvurderlig.

Kaller industrimasterkonseptet vinn-vinn

Telenor Norge AS har hanket inn Håkon Vestreng Solberg som indsutrimasterstudent i informatikk (tidligere computer science) til hovedkontoret på Fornebu. Konsernet ser på samarbeidet med USN som en vinn-vinn-situasjon.

– Telenor bidrar med relevant og praktisk arbeidserfaring, og industrimasterstudenten får innblikk i hvordan teorien fra studiet kan brukes operativt, sier Kristoffer Karud, leder for Security Office i Telenor Norge.

– Konseptet med industrimasterstudent er en unik mulighet for Telenor til å få inn en ressurs med nyeste kompetanse fra universitetet.

– Vi får også en relevant masteroppgave skrevet for oss av en student som etter tre år vil kjenne selskapet og utfordringene våre godt, sier Karud.

Portrett av Håkon som ser i kamera, blurry bakgrunn. Har briller og offwhite genser med skjorte under. med blå skjorte under

Håkon tar industrimaster i computer science – og tjener penger

Håkon ønsket å kombinere jobb med studier. Med en industrimaster i computer science/informatikk får han nettopp det – og gjør karriere i Telenor.