En radiograf er spesialist på å avbilde hjertet ditt, hjernen din, skjelett, tarmer, ja til og med innerst i øyekroken din. Ved bruk av høyteknologisk utstyr kan radiografer diagnostisere og behandle pasienter fra topp til tå.

Verona Delic er førsteårsstudent ved radiografutdanningen på USN. Hun har tidligere jobbet på sykehjem, og nå ønsket hun å studere videre til å bli radiograf. Hun har interesse for teknologi og ønsker å gjøre en forskjell for folk.

– Det var en stor overgang å starte på universitet. Her er det god fordeling av fagene og spennende temaer. Spesielt liker jeg at vi får dra i praksis tidlig og se hvordan radiografene jobber. Arbeidsdagene som radiograf er aldri like.

Radiografer jobber med alt fra mammografi, konvensjonell røntgen, computertomografi (CT), intervensjon, magnetisk resonans (MR), nukleærmedisin og stråleterapi.

Her var det en del ord og utrykk som kanskje kan være litt vanskelige å forstå, men vær trygg: Etter å ha tatt bachelor i radiografi vil du kunne mye om dem.

Som radiograf har du nemlig en helt avgjørende rolle i helsevesenet, og du sitter på en kompetanse som gjør at ingen andre kan erstatte deg.

For å bli autorisert radiograf går du en treårig bachelor. Her lærer du om blant annet bildeteknologi, strålefysikk, anatomi, fysiologi og pasient-omsorg. På studiet får du også muligheten til å praktisere ved ulike helseinstitusjoner i Norge.
Radiografstudent i praksis på Sykehuset i VestfoldSalman er i praksis på sykehuset i Vestfold og får god veiledning av Andrea Mehus.

Høyteknologisk utstyr

Radiografistudiet skiller seg ut fra mange andre helsefaglige utdanninger ved at du lærer mye om fysikk og høyteknologisk utstyr. Det var noe som fristet Salman Kavtarov til å søke på radiografi.

– Gjennom studiet får vi lære mye strålefysikk og anatomi, noe som jeg liker godt. Det er utfordrende, men gøy. Man må bare kaste seg ut i det.

Møtene du får med pasientene er korte, og derfor ekstra viktige. I løpet av sekunder skal radiografen kunne berolige og instruere pasienten før undersøkelsen, i tillegg til å gjennomføre selve undersøkelsen og avslutte på en god måte.

Så her må både menneske og bildekvalitet være i fokus hele tiden.

– Radiografi er et yrke der man må kombinere teknologi og omsorg, sier Salman Kavtarov