En bachelor i kunst og design med studieretningen håndverk og design er perfekt for deg som elsker å være kreativ med forskjellige materialer.

Gjennom studiet vil du lære hvordan du arbeider kreativt fra idé frem til et ferdig produkt. Du kan velge å fordype deg i ett eller flere materialområder; leire, tekstil og tre med metall.

Fra Japan til Norge for å studere tre og metall

25 år gamle Chiharu Yamaguchi var et år på Notodden for å studere tre og metall ved Universitetet i Sørøst-Norge.

I dag jobber hun i et japansk selskap som designer interiøret til blant annet fornøyelsesparker, museer, kjøpesentre og offentlige områder.

Chiharu Yamaguchi

– Jeg valgte å studere ved USN fordi jeg ønsket å prøve å lage produkter for hånd, ikke bare tegne og lage 3D-modeller, forklarer Chiharu. – Under studiene lagde jeg alt fra tremøbler som bord og hyller, til metallskulpturer og smykker. Jeg lærte at det er stor forskjell mellom hva jeg forestiller meg og det endelige fysiske produktet.

Rund hylle av treEksempel på trearbeid laget av studenter ved USN Notodden.

Erfaringen med håndverk kom godt med da Chiharu søkte jobb etter studiene.

– Jeg viste at jeg ikke bare kunne planlegge og designe, men faktisk lage en stor bredde av produkter. I tillegg vet jeg hvor vanskelig det er å realisere designideer, og sørger for å ikke planlegge eller designe ting som vil bli for komplekse for de som faktisk skal lage produktene.

Hun er godt fornøyd med å ha landet drømmejobben.

– Det beste med jobben min er at jeg kan åpne en helt ny verden gjennom prosjektene jeg er involvert i, og få kjennskap til mange områder jeg ellers ikke ville visst noe om. Det er alltid en glede å invitere venner og familie til et nytt område som jeg har vært involvert i å lage, avslutter Chiharu.

Kreative studier og egne prosjekter

Mascha Annemieke Rebecca Burgerhoudt har også studert kunst og design, og valgte fordypning innenfor materialet leire.

– På studiet lærer man å jobbe med teknikker og ulike kunstuttrykk, fra eldgamle teknikker og kulturer til nyere samtidskunst, forteller Mascha.

Mascha har studert leire på Notodden

Mascha opplevde at campus var godt tilrettelagt for å arbeide med egne prosjekter.

– Det jeg likte aller best med studiet var mulighetene man fikk på verkstedet. Det er åpent hver dag, også i helgene, så man har mulighet til å jobbe med skoleoppgaver og egne prosjekter på si.

Hun satte også stor pris på at campus var relativt lite og oversiktlig.

– Det beste med campus Notodden er at det er et lite sted med få mennesker, så man blir veldig tett og godt kjent med alle. Man møter alltid noen i gangen som man kjenner.

I dag jobber Mascha selv som lærer ved USN på Notodden i tillegg til å drive egen virksomhet som kunstner og keramiker. Hun gleder seg til å møte nye, kreative studenter til høsten.

Produkter laget av leire

Tekstiler og vevde smykker

Svenske Therese Henner ville se om hun kunne utvikle sine ferdighet innenfor tekstil, design og håndverk til noe hun kunne arbeide med profesjonelt. Siden hun på den tiden bodde i Norge, var det naturlig å velge studiet på Notodden.

Therese Tenner

– Det beste med studiet var å virkelig få fordype seg i materialet. Man omgis av engasjerte lærere og får ta del i deres gedigne kunnskap både når det kommer til håndverket, design og kunstuttrykk, og det å reflektere og sette ord på det man skaper, forklarer Therese.

Hun utforsket en helt spesiell teknikk for vevning under studiet.

– Jeg begynte å utforske pulled-warp, som gjør at man kan skape en tredimensjonal form på vevde arbeider. Under mitt eksamensarbeid ved Universitetet i Sørøst-Norge formga jeg en smykkekolleksjon ved hjelp av denne teknikken, forklarer Therese.

Teppe vevd av Therese Tenner
Kunst vevd av Therese Henner. Se mer av hennes arbeider på Instagram.

Hun har siden utforsket teknikken i større format under et stipendiearbeid hjemme i Värmland i Sverige.

– I dag arbeider jeg halvtid med mitt eget tekstile håndverk i mitt eget studio. Hovedfokuset mitt ligger på veving, både tradisjonelle teknikker og bruksformer, samt vevde smykker og kunsthåndverk der jeg bruker teknikken pulled-warp, avslutter kunstneren.

Student ser på lys og design

Studiene for deg som vil ha en kreativ jobb

Ønsker du deg et kreativt yrke? Da har vi mange muligheter for akkurat deg.