Fredrik Jensen, Emma Åskag og Dennis Grønlund hadde ikke vært mange timene på campus Drammen, før de dannet kollokviegruppe. De tar alle en bachelor i økonomi og ledelse og trives godt med studievalget.

Dannet fort en kollokviegruppe

Studentene hadde ikke vært lenge på campus før de dannet kollokviegruppa.

– Det bare blev sånn. Vi var sosiale i fadderuken og fant hverandre, sier Emma.

Men hvordan er det egentlig å studere i en kollokviegruppe?

Student i økonomi og ledelse, Emma Åskag. Student i økonomi og ledelse, Emma Åskag

Emma forteller at det beste med deres kollokvie er at alle er flinke på forskjellige ting, noen er bra på å skrive, noen er flinkere enn andre på excel og noen er bedre på matematikk, så det er veldig flott.

– Med en kollokviegruppe har man altid noen å spørre, få hjelp av og å diskutere fag og oppgaver sammen med.

Dennis mener det er veldig positivt å kunne studere sammen med andre for å dele erfaringer og kunnskap.

Det er veldig greit å ha en gruppe man kan diskutere og samarbeide med. Vi har bare firetimers forelesninger fire dager i uken og man må studere og jobbe mye på egenhånd.

– Derfor er det supert å ha noen samarbeidspartnere og kunne hjelpe hverandre når man står litt fast. Det er også veldig deilig å alltid ha en gruppe når man får arbeidskrav eller eksamener som må gjøres i grupper.

Kollokviegruppe i økonomi og ledelse

Fredrik, Dennis og Emma i kollokviegruppe.

Sliker det å studere i økonomi og ledelse

Dennis mener økonomi og ledelse er veldig spennende og interessant dersom man interesserer seg for tall og økonomi. Han forteller at flere av foreleserne ved USN har mye erfaring fra ulike bransjer og har jobbet med det de lærer oss i de ulike emnene - som gjør forelesningene mye mer spennende. Fredrik er hel enig.

– Foreleserne våre har mye imponerende erfaring bak seg. De har jobbet høyt oppe i fagene de underviser i.

I tillegg menere de at foreleserne er mer tilgjengelige ved USN enn ved større universiteter. Det er alltid lov å gå til foreleserne for å få gode råd.

Dennis er også fornøyd med å velge økonomi og ledelse på campus Drammen.

– Jeg valgte Drammen fordi det ikke er en kjempestor by, men samtidig ikke veldig liten. Campus Drammen er i tillegg ganske nytt og moderne og ligger veldig sentralt. Studentboligene ligger også bare få minutter unna skolen og matbutikker og i kort gangavstand til Drammen sentrum.

Ingen er stresset for eksamen

Det er tydelig at dette er en gruppe hvor de er rause med hverandre. I bunnen ligger et ønske om å gjøre en innsats på studiet, men alle gjør det på hver sin måte, og det er mye prating underveis. Hvis noen trenger å jobbe i ro, går de inn på lesesalen. Ingen virker særlig stresset over eksamen, mener dem.

– Vi leser gjennom det vi skal lære om på forelesning, før selve forelesningen. Kanskje løser vi noen oppgaver. Etter forelesningen repeterer vi. Så når eksamensperioden kommer, er det bare å finpusse.

Vil du ha en sikker utdannelse innen ledelse?

Vil du ha en sikker utdannelse innen ledelse, med stor faglig bredde og gode karrieremuligheter i fremtiden? Da har USN Handelshøyskolen studiene for akkurat deg.

Derfor valgte de økonomi og ledelse

Emma er glad i tall og valgte å studere økonomi blant annet på grunn av det.

– Jeg har jobbet lenge innen restaurantbransjen og de siste årene som daglig leder og oppdaget at arbeidsoppgavene innen det økonomiske var veldig gøy.

Økonomi og ledelse ble et naturlig valg for Fredik. Han jobber som avdelingsleder ved siden av og får brukt utdannelsen sin i jobben.

Og drømmejobben?

– Å ha en bachelor i økonomi og ledelse gir mange gode egenskaper i ulike jobber. Jeg lærer mye nyttig som jeg tar med meg på arbeidet og vet at jeg får en utdannelse som kan brukes til mye, mener Fredrik.

Det er mange muligheter om du velger en utdannelse innen økonomi og ledelse, og du kan jobbe i mange bransjer.

–  Jeg har ikke noen drømmejobb foreløpig, og vet ikke hvilket yrke jeg ender opp i enda heller. En fordel ved å velge denne utdanningen er at man ikke blir «låst» til et yrke og det er en veldig åpen utdanning som gir mange valgmuligheter, sier Dennis.