GLU 5-10 er forkortelsen for grunnskolelærer for 5. til 10 trinn. Dette er en super utdanning for deg som vil jobbe med litt større barn som allerede har lært det grunnleggende som å lese og regne.

Skal du velge grunnskolelærerutdanning 1-7 eller 5-10?

– Når du skal velge lærerutdanning og valget står mellom 1-7 eller 5-10 så anbefaler jeg deg å kjenne på deg selv. Du må vite hva du liker å jobbe med. Jeg liker best å jobbe med litt store barn, helst ungdommer, sier lærerstudent Maya Alba.

På grunnskolelærer 5-10 velger du to-tre fag som du er interessert i, og som du kan fordype deg i. Det gjør denne lærerutdanningen annerledes enn grunnskolelærerutdanningen for 1. - 7 klasse, hvor det er mest fokus på begynneropplæring for barna.

Fag + formidling er en viktig kombinasjon

I tillegg til å lære selve fagene, lærer du også hvordan du kan formidle dem til andre. Belinda Rasmussen går grunnskolelærer 5-10 på campus Drammen.

Belinda studerer grunnskolelærer 5-10Belinda studerer grunnskolelærer 5-10 på campus Drammen

– Jeg har valgt matte og samfunnsfag som hovedfag men vi utvikler også opplæringsprosjekter som vi kan ha i klassen vår når vi er ferdig utdannet, forteller Belinda.

Du trenger ikke være redd for å bli sittende nedgravd i bøker, det er nemlig 115 dager med praksis.

Mye praksis før man blir lærer

Den teorien og det som du lærer om på universitetet får du mulighet til å teste ut i praksis. Og du får lov til å prøve og feile. Det er kanskje noe av det viktigste med praksisperioden. At du har folk rundt deg som støtter deg hele veien. Og som er med på å veilede deg.

– Jeg som grunnskolelærer 5-10 har både vært på barnetrinnet og ungdomstrinnet i praksis. Og der lærer man litt forskjellig. I ungdomskolepraksisen lærte jeg mye om det faglige. Og hvordan vi treffer elevene faglig. Mens på barnetrinnet så var det litt mer relasjoner, hvordan vi knytter bånd til elevene, og hvordan vi kan ha et godt samarbeid med hjemmet, forteller Maya.

Lærerstudent

Dette er forskjellen på barneskolelærer og ungdomsskolelærer

Vurderer du å bli lærer, men er usikker på om du vil jobbe på barneskolen eller ungdomsskolen? Da er det to ting du bør tenke gjennom.

Belindas grunner til å bli lærer

• du blir godt knyttet til barn og andre
  • du får møte nye mennesker i hverdagen
  • og selvfølgelig så har du de beste og lengste feriene som noen egentlig kan ha i et arbeidsliv.

Planen til Belinda er å jobbe på ungdomsskolen hun selv gikk på.

– Grunnskolelærerutdanning 5-10 er derfor et trygt yrke, med jobbmuligheter over hele landet. Det er ikke i tvil om at vi trenger flere lærere.