Sondre Hovden Vågen (32) er født og oppvokst i Trondheim. Tidligere har han studert ved NTNU og tatt en bachelorgrad i sosialantropologi, et årsstudium i samfunnsøkonomi og en mastergrad i innovasjon og entreprenørskap. For fire år siden valgte han å avbryte studieløpet og flytte til Skien.

– Etter at jeg flyttet sørover trengte jeg en inntektskilde. Jeg visste at det alltid er behov for arbeidskraft i barnehager, og hadde en formening om at det kunne være givende å jobbe med små barn, forklarer Sondre.

Han begynte som vikar i en barnehage, og fant fort ut at dette var et yrke han kunne tenke seg å fortsette i. 

– Jeg opplevde stor glede rundt det å være en meningsfull person i barna sitt liv, og jeg fikk en opplevelse av at det jeg bidrar med har stor betydning for både barna og foreldrene. Følelsen av å utgjøre en forskjell ga meg motivasjon til å utdanne meg innen dette fagfeltet. 

Les også: Barnehagelærerutdanningen ved USN har mange fordeler

Jobber mens han studerer deltid

Sondre søkte seg inn på bachelor i barnehagelærer på Notodden, og går nå tredje året på det nett- og samlingsbaserte deltidsstudiet.

­– Jeg valgte å ta studiet nett- og samlingsbasert på deltid for å redusere antallet dager jeg trengte å være borte fra jobb. Jeg hadde nådd grensen for antall år med stipend fra Lånekassen, så derfor er det viktig for meg å kunne jobbe ved siden av studiene. I tillegg er det ikke så langt å reise til samlingene på Notodden, påpeker Sondre. 

Les mer om nett- og samlingsbasert barnehagelærerutdanning på deltid

Studenten har positive erfaringer med å kombinere jobben i barnehagen med deltidsstudier, og kan fortelle at det aktualiserer temaene han lærer om på skolebenken.

– De tingene jeg legger merke til i arbeidshverdagen henger ofte nøye sammen med emnene vi har undervisning om på skolen. Dette skaper en god vekselvirkning mellom teori og praksis, som gjør både arbeidshverdagen og skolehverdagen mer engasjerende.

Sondre smiler utenfor campus NotoddenSondre trives godt på campus Notodden under samlingene. 

Nettstudier med godt sosialt miljø

Før han startet på studiene var Sondre spent på hvordan den nettbaserte undervisningen ville foregå, men han sitter igjen med positive erfaringer. 

– Den nettbaserte undervisningen fungerer bedre enn jeg trodde det skulle gjøre, og det er en stor fordel å slippe å reise noe sted. Engasjementet og samspillet i klassen vår er godt, det er mange erfarne og engasjerte mennesker som tar utdannelsen seriøst. Å ha medelever som har et stort engasjement for å gjøre en god jobb for barna i barnehagen er avgjørende for motivasjonen og engasjementet jeg selv kjenner på.

Sondre fremhever også samlingene som et positivt sosialt aspekt ved studiene, der studentene får tid til å bli godt kjent både i klasserommet og på fritiden. Det er også mulighet for korttidsleie av studenthybler når man er på samling.

– Samlingene er sentrale for å bygge og opprettholde det velfungerende klassemiljøet vårt. Vi får tid og rom til å gjøre mer sammen enn bare timene i klasserommet, siden flere også overnatter på Notodden. At man får 3-4 dager etter hverandre hvor kun skolearbeidet er i fokus, er i mine øyne med på å gjøre det enklere å kombinere studiehverdagen med de andre delene av hverdagslivet.

Nå ser Sondre frem til å gå fra vikar og barnehageassistent til barnehagelærer. Det gir mer ansvar, flere jobbmuligheter og også høyere lønn. 

Les også: Dette tjener en barnehagelærer

– Jeg håper å ha med meg masse relevant fagkunnskap og engasjement som både barn og kollegaer kan nyte godt av. De tidlige barneårene er kritisk viktige for hvordan den videre utviklingen blir for barna, og jeg vil arbeide for at hverdagen og livet blir best mulig for våre fremtidige voksne, avslutter Sondre. 

Studier som passer inn i hverdagen

Anne Landsverk er studieveileder for barnehagelærerutdanningen på Notodden, og kan bekrefte at studiene fint kan passe inn i en travel hverdag. 

– Studiebarometeret har over flere år vist at studenter på samlings- og nettbasert barnehagelærerutdanning er fornøyde med studiet, og at det har en organisering som er mulig å kombinere med familie eller jobb, forteller Anne.

Anne Landsverk med laptop

Studiet har fast dag med nettundervisning de tre første årene, og samlingsdatoene for påfølgende semester blir publisert minst ½ år før undervisningen starter. Det er derfor enkelt å legge en plan som får hverdagen til å gå opp. Siden det er krav om obligatorisk tilstedeværelse og 100 dager i praksis, er det likevel greit å være oppmerksom på at du ikke kan jobbe 100 % ved siden av studiene.

Det er ikke krav om at du har erfaring fra barnehage for å få plass på studiet. 

– Klassene er ofte en sammensatt gruppe, med forskjellige aldre og arbeidserfaringer. Samlings- og nettbaserte klasser skårer høyt på både klasse- og læringsmiljø. Bakgrunnen for dette kan være at de er høyt motiverte studenter, de er «påkoblet» når de har undervisning og de er flinke til å bruke samlingene til sosialt og faglig påfyll. Mange har erfaring fra barnehage som de tar med inn i undervisningen, og tilbakemeldingene fra faglærere er at dette er morsomme klasser å undervise i.

Studentene fra de nett- og samlingsbaserte klassene i barnehagelærerutdanningen har minst like gode resultater på eksamen som heltidsstudentene. Studieveilederen forteller at dette er ambisiøse studenter som jobber hardt, og som er ettertraktet på arbeidsmarkedet etter studiene.

– Mange av studentene har erfaring fra barnehagen og har tatt et veldig bevisst valg av utdanning. De vet hva de går til, og ønsker å bli barnehagelærer. Dette gjør dem til en ettertraktet ressurs som blir veldig godt mottatt av barnehagene. Det er lett å få seg jobb etter nett- og samlingsbasert barnehagelærerutdanning, påpeker Anne.

Barnehagelærer på tur med barn i snøen

5 gode grunner til å bli barnehagelærer

Vil du ha en leken arbeidshverdag, der ingen dager er like? Her finner du flere gode grunner til hvorfor du bør velge barnehagelærerstudier.