– Å jobbe med mennesker som viser takknemlighet for jobben jeg gjør, det gir meg mening! sier Daniel Lauritzen.

25-åringen var ikke i tvil om å velge vernepleierstudiet ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Med en bachelorgrad i vernepleie kan man søke autorisasjon som vernepleier, og blir da svært ettertraktet i arbeidslivet her til lands hvor behovet for vernepleiere er stort. Daniel fullførte utdanningen i 2020 og fikk fulltidsjobb før han var ferdig med studiene.

– Jeg jobbet med mennesker som har ekstra utfordringer i livet. Det ble grunnlaget for at jeg valgte vernepleie og for at jeg vil jobbe med mennesker, sier Daniel.

– Det jeg syntes var herlig med studiet, er alle klassekameratene som jeg har blitt kjent med. Jeg har fått venner for livet, og det gjorde at jeg fikk lyst til å komme til universitetet og lære, sier Daniel.

Jobben gir mening

Han roser måten USN tilrettelegger for at studentene i klassen kan bli kjent med hverandre og skape sitt studentmiljø.

– Studentmiljøet har mye å si for meg. Det å lære av og med klassekamerater gjør at jeg kan utvikle meg selv som menneske og student, sier Daniel.

Fra før har 25-åringen en bachelor i internasjonal markedsføring, men fant kjapt ut at å jobbe som konsulent ikke ga han det han ønsket.

– Jeg stilte meg selv spørsmålet hva kan jeg jobbe med som gjør at jeg trives med meg selv og arbeidet over lengre tid?

– Og kanskje det mer essensielle spørsmålet, som er viktig for meg generelt i livet: Hva gir meg mening? sier Daniel.

Og svaret fant han i vernepleier! Som vernepleier jobber Daniel med mennesker med fysiske, psykiske og/eller sosiale funksjonsvansker, og legger til rette for at de skal kunne mestre dagliglivet sitt best mulig.

– Det er meningsfullt å få jobbe med mennesker som setter pris på det du gjør, og viser det med glede, tillit og takknemlighet, forteller Daniel.

Får prøvd deg i jobben

Med en bachelor i vernepleie fra USN får han solid fagkunnskap innen både helse- og sosialfag. USN har som mål at du etter endt utdanning får et bevisst forhold til verdigrunnlaget ditt og at du kan møte utfordringer i et flerkulturelt samfunn.

Daniel og hans medstudent Bettina illustrerer hvordan vernepleiere jobberDaniel og medstudent Bettina illustrerer hvordan vernepleiere jobber.

Før Daniel valgte å utdanne seg til vernepleier, hadde han jobbet i offentlig sektor som både fritidskontakt, gruppeleder og andre engasjement for kommunen.

– Det er meningsfullt å få jobbe med mennesker som setter pris på det du gjør, og viser det med glede, tillit og takknemlighet.

Nær kontakt med arbeidslivet

Som vernepleierstudent hos oss har du tett kontakt med arbeidslivet og får prøve deg ordentlig i yrket. USN har avtaler om praksisplass i barnehage, skole, omsorgsboliger, hjemmetjeneste, sykehjem, Nav og ved flere private og offentlige institusjoner.

Med en bachelorgrad i vernepleie i lomma, kan du dessuten søke om opptak til masterstudier og en rekke forskjellige etter- og videreutdanninger.

Rett i jobb etter vernepleiestudiene

Med en bachelor i vernepleie blir du attraktiv på arbeidsmarkedet. Daniel liker at vi vernepleiere er allsidige og kan jobbe med alle typer mennesker og ikke nødvendigvis bare utviklingshemmede i bolig, hvilket han synes er synd at man skal stereotype vernepleiere og hvor de jobber. Det er ufattelig mange muligheter.

– Det viktige er få seg en jobb der man trives og der man føler at man kan bidra til å gjøre en forskjell!

5 grunner til hvorfor vernepleiere bør ta en master

Vernepleier og vurderer master? Her er grunnene til hvorfor en master er nyttig for deg.