Julie Amalie Karlsen (24) har studert digital mediedesign ved Universitetet i Sørøst-Norge, og gjorde noen helt spesielle grep for å lande drømmejobben.

­ – Jeg startet tidlig med å lage meg en portefølje hvor jeg dokumenterte arbeidsprosessene til prosjektene vi gjennomførte på skolen. Alt av skisser, mockups, prototyper, resultater og liknende ble publisert her som case-studier, slik at hvem som helst skulle kunne se nøyaktig hva jeg drev med, hvorfor og hvordan, forklarer Julie.

Julie Amalie Karlsen

Hun sørget for å holde nettsiden med porteføljen løpende oppdatert gjennom studiene.

– Porteføljen gikk gjennom veldig mange iterasjoner før jeg landet på noe jeg var fornøyd med. I tillegg ba jeg om veiledning fra folk i min bransje, og fikk mange gode tips og råd fra dem. Og det lønte seg, for det var nemlig gjennom porteføljen min at Capeesh fant og tok kontakt med meg.

Landet spennende jobb

Capeesh er et startup-selskap som hjelper bedrifter med språktrening og arbeidsopplæring. Til dette tar de blant annet i bruk gamification og spillteknologi.

– Det beste med jobben min er at jeg får utløp for både min kreative og strategiske side, i tillegg til at arbeidet er givende og meningsfylt. Jeg har alltid hatt et ønske om å gjøre verden til et litt enklere og bedre sted å leve. Nå jobber jeg med nøyaktig dette ved at jeg hjelper bedrifter og deres ansatte med å lukke språkgapet og bidra til bedre arbeidsopplæring, som igjen styrker folk i deres arbeidsspråk og arbeidsoppgaver.

Hun setter pris på at jobben har varierte og utfordrende oppgaver.

– Jeg designer og videreutvikler app- og webløsningene vi har knyttet til produktet vårt. Dette innebærer alt fra idéskaping, innsamling av brukerinnsikt, til å lage brukerflyter, trådskisser, prototyper og interaksjoner. En gang iblant hender det også at jeg jobber med mer grafisk arbeid slik som brosjyredesign eller illustrasjon i forbindelse med markedsmateriell, noe som jeg også er veldig glad i, forteller Julie fornøyd.

Julies tips for hvordan du får mest mulig ut av studiene:

Ikke vær redd for å stille spørsmål og knytte kontakter! Det gir deg verdifull læring og gode samtaler med mange dyktige folk.

Lag kollokvier og samarbeid med andre studenter! Bruk samarbeid for alt det er verdt.

Utforsk frivilligheten eller jobb med egne prosjekter. Erfaringen, det sosiale og det faglige er gull verdt. Hvis det ikke finnes noe der du bor, kan du ta initiativ og starte noe selv.

Lag en god LinkedIn-profil og hold den oppdatert.

Sist, men ikke minst: Lag en portefølje! Dokumenter prosessen, del resultater og vis hva du har å by på. Under studiene får du jobbe med mye spennende - sørg for å dra nytte av det.

Stadig viktigere rolle i samfunnet

Siri Marte Norder Apneseth er faglærer for digital mediedesign, og mener studentene fra studiet vil få en viktig rolle i fremtidens samfunn.

–  Vi bruker stadig mer skjermer, og derfor tar det visuelle større og større plass i våre liv. Skjermer åpner for fortellinger utover tekst. Overalt der det er behov for å kommunisere, er det behov for en verktøykasse med animasjon, levende bilder, illustrasjon og tankesett om å forstå de digitale plattformene, forklarer hun.

Siri Marte Norder Apneseth

Nett- og samlingsbaserte studier

Bachelor i kunst og design med studieretning digital mediedesign er nett- og samlingsbasert Det vil si at du har sanntidsundervisning på nett, veiledning og felles samlinger på Notodden. Faglæreren påpeker at studiet er fleksibelt og kan gjennomføres uansett hvor du bor.

–  Nettstudier gir stor fleksibilitet. Vi har studenter som bor hele Norge og Europa. Samtidig er samlingene i starten av hvert semester viktig for å etablere gode relasjoner. Dette skaper gode læringsmiljøer, forklarer Siri Marte.

Siri Marte trekker frem Julie som et godt eksempel på at studentene på digital mediedesign er attraktive på arbeidsmarkedet.

­ – Julie har brukt prosjektene gjennom studiet som eksempler på hva hun har lært, og som nyutdannet har hun opplevd at hun har en attraktiv kompetanse. Når vi nå får en full bachelorgrad er det mulig å fordype seg, men også bevege seg over i de andre retningene i bachelorgraden. Designfaget er ikke bare farger og fonter, design kan kommunisere komplekse budskap der tall og tekst ikke strekker til, forklarer hun.

Nå ser hun frem til å møte nye studenter med spennende nye ideer til høsten.

­ – Det er magisk å se studentene ta ut sitt potensial når eksamensportalen fylles opp med arbeider der de bruker alt de har lært. Enten det er studenter rett fra videregående eller seniorer som vil fylle på med ny kompetanse så er utvikling er alltid spennende, både faglig og personlig, avslutter Siri Marte.

Tekstilstudenter jobber

Gjør hobbyen din til en bachelorgrad

Elsker du å jobbe med forskjellige materialer og vil lære mer om hvordan du kan bruke dine kunstneriske evner i arbeidslivet?