Ingrid Holmboe Høibo

Ingrid Holmboe Høibo

Universitetslektor
Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for estetiske fag
Campus Notodden
Forsker på læringskultur i skaperverksted (Makerspace). Underviser i Visuelle kunstfag, kunst og håndverk i grunnskolelærerutdanningen, grafisk design, e-bok og skaperverksted.

Ansvarsområder

  • Koordinator for mediefagene Digital Mediedesign og Design i nye medier
  • Bildebokkonferansen: https://bildebokkonferansen.blogspot.no/
  • Leder for EMALdigital, under forskergruppen Embodied making and learning

Publikasjoner

Artikler

Høibo, I.H., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Groth, C. Teachers’ pedagogical beliefs in Norwegian school makerspaces. Int J Technol Des Educ (2024). https://doi.org/10.1007/s10798-024-09919-0

Høibo, I. H. (2023). Læringssyn i skaparrørslelitteraturen. Techne serien - Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap30(2), 1–17. https://doi.org/10.7577/TechneA.4946

Høibo, I. H., & Lerpold, M. H. (2020). Digitale ferdigheiter som ferdigrett eller råvare?. FormAkademisk - forskningstidsskrift for design og designdidaktikk13(3). https://doi.org/10.7577/formakademisk.3696 

Rapporter

I. H. Høibo og G. Tranvåg: Studentbedrift på nett: Entreprenørskap og innovasjon i en digital verden. Sluttrapport. Finnansiert av Norgesuniversitetet 2012/2014

Hokstad, Silje; Engevik, Liv Inger; Smith, Liz; Kristensen, Jarl Kleppe; Høibo, Ingrid Holmboe; Mjøberg, Anne Grethe; Søyland, Lovise; Næss, Kari-Anne Bottegaard. Lærerveiledning DSL+ del 2. : The DSL+-project, Universitetet i Oslo 2017, USN og UiO

Næss, Kari-Anne Bottegaard; Smith, Liz; Engevik, Liv Inger; Hokstad, Silje; Mjøberg, Anne Grethe; Høibo, Ingrid Holmboe; Søyland, Lovise. Lærerveiledning DSL+, del 1. : The DSL+-project, Universitetet i Oslo 2016, USN og UiO

Populærvitenskaplig publisering:

I. H. Høibo og Brynjar Olafsson: Etter tiår med dyrking av realfag, bør vi no styrke og auke fagkompetansen innom dei praktiske faga (forskersonen.no) 23.10.2023

I. H. Høibo: Eit nettbrett til kvar elev gir ikkje digital kompetanse (forskersonen.no), 12.10.2022.

I. H. Høibo og A. Hagen: Me treng meir god sakprosa for barn og unge. Forskning.no, 12.10.2017. https://forskning.no/meninger/kronikk/2017/10/me-treng-meir-god-sakprosa-barn-og-unge (republisert i Pirion, språkløyper, utdanningsforskning.no).

I. H. Høibo og H. Honerud: Bildekunnskap må inn i skolen. Morgenbladet, Nr. 38/ 29. september – 5. oktober 2017, s. 28 - 29. https://morgenbladet.no/ideer/2017/09/bildekunnskap-ma-inn-i-skolen

Om The Down Syndrome Language Plus Project og bildebokapp på NRK nett, radio og Dagsrevyen 21.03.2017. https://www.usn.no/aktuelt/nyhetsarkiv/sprakhjelp-til-barn-med-down-syndrom-article207046-7457.html

I. H. Høibo: Ungen i mørket. Klassekampen, vol 47, nr. 2015, s. 22-23. http://www.klassekampen.no/section/search?text=ingrid+h%F8ibo

Intervju i barnebokkritikken.no: Den vanskelege barnebokapplikasjonskritikken, 17.09.2014. www.barnebokkritikk.no/den-vanskelege-barnebokapplikasjonskritikken/#.Vm6vVnsq5Qm

Intervju i nettavisa FRAMTIDA.no og Pirion: Kva er ein god barnebok-app? 23.05.2014. http://www.framtida.no/articles/kva-er-ein-god-barnebok-app#.Vm6vyXsq5Qm