Forskningsgrupper og senter innen barnehage, skole og høyere utdanning
- Barnas kraft og marginaliserte tematikker i barnehagen
- Barnehageforskning, utvikling og innovasjon
- Barns overgang fra barnehage til skole og begynneropplæringen
- Diversity and Citizenship in Education
- Embodied making and learning
- Estetiske læreprosesser
- Flerspråklighet, læring og utvikling
- Karriereforsk
- Karriereveiledning
- Klasseromforskning
- Kvalitative metoder i profesjonell praksis
- Learning and Teaching for Sustainability - LET'S
- Læremiddelforskning
- Lærerprofesjon, lærerutdanning og utdanningspolitikk
- Læring, læringsdesign og digitale medier
- Læringsutbytte i politikk og praksis
- Multimodalitet – (FoMu)
- Matematikkdidaktikk
- Naturfagdidaktikk
- Nettverk for interaksjonsanalyse
- Nettverk for norskdidaktisk forskning
- Oppvekst og utdanning
- Overganger og livsløpsendringer hos ungdom og unge voksne
- RLE-didaktikk
- Samfunnsfagdidaktikk
- Språklig variasjon og endring i samfunn og utdanning
- Tekst i kultur og utdanning
- Utdanningskvalitet og profesjonelt handlingsrom i barnehage, skole og høyere utdanning
- Utdanningspolitikk og utdanningspraksis - SEPP
- Veiledning i profesjon og utdanning
- Vold, overgrep og sosiale- og emosjonelle vansker