Det engelske navnet på forskningsgruppa BarneKraft er «Minor Issues in Early Childhood Education and Care». Navnet spiller på vår interesse for å endre premissene for hvordan vitenskapelig kunnskap om barn blir produsert. Dette inkluderer også hva som i dag blir regnet som relevante tema i forskning samt de metodologiske grepene som blir brukt for å skape denne kunnskapen.
Vi arbeider nasjonalt og internasjonalt med forskning orientert mot marginale tematikker og metodologisk utforskning.
Våre tema:
- barns hverdag i møte med barnehagens verdigrunnlag og øvrige interesser
- bærekraftspraksiser
- forståelser av lek og læring ut ifra eksplorative metodologiske innganger
- globalisering og den nordiske barnehagetradisjon
- barn som marginalisert gruppe
- tverrfaglige, metodologiske utforskende og kunst-baserte metoder
Nyhetsbrev
BarneKraft publiserer nyhetsbrevet Barnehagebarometer to ganger i året, fra og for USNs partnerbarnehager.
Samarbeidspartnere og nettverk
- Common World Research Collective (commonworlds.net)
- FAM – norsk nettverk for filosofi, affekt og materialitet i møter med barn og barndom. Kontaktpersoner: Agnes Westgaard Bjelkerud, Ingrid Bjørkøy, Anna Moxnes og Ann Merete Otterstad
- Rommets kraft (oslo.kommune.no)
- Social Pedagogy Association (soscialpedagogy.org)
- Centre for Education Research and Scholarship (CERS) (mdx.ac.uk)
Eksterne medlemmer:
- Beate Leirpoll, (stipendiat) Høgskolen i Innlandet
Pågående forskningsprosjekt:
Barnehagefaglig master i praksis
Barnehagefaglig master i praksis (BaMaP) er en studie med hensikt om å utvide kunnskapen om hvordan barnehagelærere med barnehagefaglig masterutdanning erfarer at deres kompetanse blir anvendt, og hvordan det legges til rette for at kompetansen kommer barnehagene til gode. Det er også en intensjon å få innsikt i hvordan akademisk kunnskap blir fortolket, møtt og gitt muligheter i sektoren.
Studien er et samarbeid mellom Oslo Met v/Solveig Østrem, Anne Greve & Olav Kasin, VIA University College, Aarhus v/Jan Jaap Rothuizen & Sisse Due og USN v/Mari Pettersvold & Solveig Nordtømme.
Resultater:
- Nettseminar 6.5.2021:The fifth research and network Seminar on Quality and Management in ECEC Centres – Between Policy and Praxis
How does care count? An exploration of early childhood educators’ perspectives on care
Dette er et internasjonalt samarbeidsprosjekt som sikter på å utvikle ny kunnskap knyttet til omsorgspraksiser i barnehagefeltet, med velt på kompleksiteter, og underkommuniserte aspekter ved omsorgsarbeid i barnehagen.
Deltagere:
University of Newcastle, Australia v/ Joanne Ailwood & I-Fang Lee, University of Aukland v/ Marek Tesar & Andrew Gibbons, University of Melbourne v/Sonja Arndt, University of Wisconsin v/Lucinda Heimer, USN v/Teresa K. Aslanian.
Resultater:
- Ailwood, J., Lee, I.-F., Arndt, S., Tesar, M., Aslanian, T. K., Gibbons, A., & Heimer, L. (2022). Communities of care: A collective writing project on philosophies, politics and pedagogies of care and education in the early years. Policy Futures in Education.(doi.org)
Children and Animal Relationships in Early Childhood Education and Care
This project addresses the plethora of joys, questions and complexities that arise between children and animals, including representations of animals, in early childhood educational settings.
The project was a funded FOU-project in 2019 and continues to develop.
Vitenskapelige publikasjoner:
- Aslanian, T.K.; Moxnes, A. R. (2020). Making “Cuts” with a Holstein Cow in Early Childhood Education and Care: The Joys of Representation. Journal of Childhood Studies 45(2).
- Aslanian, T. K.; Moxnes, A.R. (2021). Slaughtering a cow in early childhood education: Pedagogic meetings with destruction as change. Reconceptualizing Educational Research Methodology (RERM).12(1).
Vitenskapelige presentasjoner:
- Aslanian, T. K. (2019). Making cuts: The joys of representation. C&S SIGN Series Middlesex University; 2019-04-04
- Moxnes, A. R.; Aslanian, T. K. (2020). Bathing in animals - worlding with children, animals and nature in ECEC. NERA; 2020-03-04 - 2020-03-06
- Moxnes, A. R.; Aslanian, T. K. (2019). CANER SEMINAR. Children, Animals and Nature in Educational Research. 2019-12-06
- Moxnes, A. R.; Aslanian, T. K. (2021). MAKING KIN WITH LIFE AND DEATH IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION AND CARE. Childhood and Time; 2021-05-10 - 2021-05-12
- Moxnes, A. R.; Aslanian, T. K. (2019). Photographing elephants and slaughtering cows: just another day in ECEC. Children, animals and nature in educational research; NERA 2019-12-06 - 2019-12-06
- Reinertsen, A.B.; Ulla, B.; Larsen, A. S.; Moxnes, A. R. ; Aslanian, T. K.; Andersen, Camilla Eline. (2021). Fugitive Futures and Knowledge Brokering. 17th International Congress of Qualitative Inquiry;2021-05-19 - 2021-05-22
Fagartikler:
- Aslanian, T. K. (2020). Barns læring og omsorg henger ikke nødvendigvis sammen i barnehagen. Utdanning.
- Aslanian, T. K. (2019). Hvordan virker evidensbaserte metoder og barnehagen sammen? barnehage.no.
- Aslanian, T. K. (2019). Agderprosjektet viser at norsk barnehagepedagogikk gir god læring. Utdanning.