Vi legger til grunn et syn på læring og kognisjon som «embodied» – altså forankret i kroppen.
- «Embodied» refererer til enheten som oppstår mellom vårt sinn, vår kropp og våre omgivelser når vi samhandler og opplever noe sammen med andre og med materialer i verden.
- «Making» refererer til å endre og påvirke materialer og situasjoner (i vid forstand).
- «Læring» refererer til forandring og utvikling av individet når det er engasjert i samspill med andre og materialer. Dette inkluderer et perspektiv på kunnskap som en aktiv prosess og som kontinuerlig endring.
Å være en kropp i verden
Denne holdningen åpner for tverrfaglige tilnærminger og praksisbasert forskningsprosess i flere sammenhenger.
Kunnskap som kan forklare «embodied making» praksis
Vårt mål er å utvikle kunnskap som kan forklare denne praksisen, og forstå hvilken rolle den har for enkeltpersoner og for dagens samfunn.
Vi gjør dette ved å samarbeide interdisiplinært, i tett kontakt med og i forkant av den internasjonale forskningsfronten på feltet.
Kunnskapen vi utvikler skal lokalt bidra til å styrke vårt fakultets barnehage, grunnskolelærer, og kunst- og designutdanninger, og internasjonalt bidra til å utvikle kunnskap om læring, undervisning og embodied making generelt.
Slik er forskningsgruppen EMAL organisert
Organisasjonsstrukturen i EMAL består av tre nivå:
1. Målretting:
EMALs ledergruppe administreres av førsteamanuensis Camilla Groth.
2. Koordinering:
Forskningen koordineres i fire klynger:
- EMAL-tidlig barndom 0-10 (ledere Kari Carlsen og Ann Hege Lorvik Waterhouse)
- EMAL-digital (ledere Ingrid Holmboe Høibo og Lovise Søyland)
- EMAL-læring og undervisning (ledere Åsta Rimstad og Anniken Randers-Pehrsson)
- EMAL-materialitet og skapende praksis (ledere Kirstine Riis og Marte S. Gulliksen)
3. Forskning
Selve forskningen utføres av gruppens medlemmer (se medlemsliste nederst) og følgende fagdisipliner er representert:
- kunst og håndverk
- kunst/design praksis
- forming
- friluftsliv, kroppsøving og dans
- pedagogikk
- musikk
- fagdidaktikk-allmenndidaktikk
- learning sciences
- kreativitet, kultur, utdanning
Våre samarbeidspartnere og nettverk
- Senter for barnehageforskning, utvikling og innovasjon (SEBUTI)
- Forskningsgruppen for læring, læringsdesign og digitale medier (LÆDIME)
- Forskningsgruppen for praksis, tradisjon og teknologi (PPT)
- NordFo-nettverket
- Nordic network of Embodied Learning
- Human Ingenuity Research Group v/Western University
Vi samarbeider også med
- OsloMet
- UiS/Grensesnitt
- BIN-norden
- Reggio Children International Network
- Helsinki Universitet
- Aalto Universitet
- Turku University
- Chalmers Universitet
- Göteborgs Universitet
- Åbo Akademi
- NAFOL
- Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen
Pågående forskningsprosjekt
Pågående ph.d.-prosjekt
Prosjekt ved ph.d.-programmet i Kulturstudier:
- Ingrid Holmboe Høibo: «Læringskultur i makerspace - korleis kan denne bidra til å forme digitale ferdigheiter i Kunst- og handverksfaget.»
- Bård Gunnar Moe: «Skapersteder for musikalsk læring–utøvende praksis og språkterminologi i Musikkstudioproduksjon.»
- Agnethe Tessem: «Betingelser for og konsekvensene av dybdelæring i kunst og håndverksfaget.»
- Oksana Stelmakh: «Bærekraftig estetikk i kunst og håndverksfaget: Forståelser av bærekraftig estetisk kvalitet og verdi i læreprosessen.»
Ved ph.d.-programmet i Pedagogiske ressurser og læreprosesser:
- Mona Nicolaysen og Marie Skeie i et felles prosjekt: «Barnehagens arbeidsmåter for å fremme barns ytringer i Norge og Palestina.»
- Ingrid Holmboe Høibo: «Læringskultur i makerspace - korleis kan denne bidra til å forme digitale ferdigheiter i Kunst- og handverksfaget.»
- Bård Gunnar Moe: «Skapersteder for musikalsk læring–utøvende praksis og språkterminologi i Musikkstudioproduksjon.»
- Silje Bergman: «Opphavsrett i klasserommet. Åndsverkslovens dilemma i kunst og håndverk, grenser og utfordring for praksis»
- Brynjar Olafsson: «Elevens muligheter for kreative avgjørelser i kunst- og håndverksfag»
- Agnethe Tessem: «Betingelser for og konsekvensene av dybdelæring i kunst og håndverksfaget.»
Ved ph.d.-programmet i Pedagogiske ressurser og læreprosesser:
- Mona Nicolaysen og Marie Skeie i et felles prosjekt: «Barnehagens arbeidsmåter for å fremme barns ytringer i Norge og Palestina.»
Gjennomførte prosjekt og disputaser
- Brynjar Olafsson (2022) Elevens muligheter for kreative avgjørelser i kunst- og håndverksfag Ph.d.-avhandling, USN
- Bergman, Silje (2022) Kopiering og deling i faget Kunst og håndverk. Ph.d. -avhandling, USN
- Ann-Hege Lorvik Waterhouse (2021): Materialpoetiske hendelser. En studie av barns materielle inspira(k)sjoner i barnehagen. Ph.d.-avhandling, USN
- Lovise Søyland (2021): Embodied learning i møte med og skaping av digitale collager. Bildebok på nettbrett med utgangspunkt i materialer og materialitet. Ph.d.-avhandling, USN
- Solberg, Anne (2017) Developing Doctorateness in Art, Design and Architecture. Ph.d.-avhandling, USN
- Randers-Pehrsson, Anniken (2016) Tinglaging og læringsrom i en kunst- og håndverksdidaktisk kontekst. Ph.d.-avhandling, UiO
- Riis, Kirstine (2016) Designkundskabens DNA Udforskning af designkundskab gennem designprocessen Mit DNA. Ph.d.-avhandling, NTNU
- Rimstad, Åsta (2015) Teikn- og meiningsskaping i studentars arbeid med installasjonar. Ph.d.-avhandling, NTNU
- Carlsen, Kari (2015) Forming i barnehagen i lys av Reggio Emilias atelierkultur. Dr.Ped, Åbo Akademi