Forskningsgruppen innen karriereveiledning har forskningsprosjekter innenfor temaene:
Ungdom og utdanning, frafall/utenforskap, sosial inkludering, karrierelæring, utdanningsvalg, veiledningsteorier og metoder, karriereveiledningspolitikk, identitetsspørsmål knyttet til utdanning og arbeid, utforskning av hvilke livsområder karriereveiledning vedrører, kvalitet og profesjonalitet i karriereveiledning, karriereveiledning i flerkulturell kontekst og konstruktivistisk og narrativ karriereveiledningsteori og metodikk.
Det er kun Høgskolen i Innlandet (INN) og USN som tilbyr masterprogram innen karriereveiledning. Vi har jobbet tett i etableringen og utviklingen av programmet.
Hvordan forsker vi?
Vi er særlig interesserte i deltagende forskningsmetoder, hvor praktikere i fagfeltet inkluderes på ulike måter i forskningen som medforskere. Dette kan skje gjennom forskningssirkler og ulike tilnærminger innenfor aksjonsforskning.
Metodisk og analytisk anvendes narrative, fenomenologiske, diskursanalytiske og genealogiske metoder.
Gruppen har svært god kompetanse innen deltagende forskning, narrative analyser og policyanalyser.
Både kvalitative og kvantitative metoder inngår i gruppens forskningsprosjekter.
Forskningsdisipliner
Forskningsgruppen i karriereveiledning er tverrfaglig, og fagfeltet har sine røtter i psykologiske, pedagogiske, filosofiske, og historiske perspektiver.
Samarbeidspartnere og nettverk
Vi samarbeider med aktører i praksisfeltet som offentlige karrieresentre, fylkesvise rådgivernettverk, grunnopplæringen, voksenopplæringen, Viken fylkeskommune, Nav og kommuner (inkludert introduksjonsprogrammet for flyktninger), Karriereenheten i Oslo, Partnerskapet for karriereveiledning i Viken og Viken Fylkeskommune.
Høgskolen i Innlandet
Vi har en tett samarbeid med faggruppen på master i karriereveiledning ved Høgskolen i Innlandet (INN). Det er kun INN og USN som tilbyr masterprogram innen karriereveiledning, og vi har jobbet tett i etableringen og utviklingen av programmet Master i karriereveiledning. Samarbeidet omhandler utvikling av undervisningsmetodikk, felles fagseminarer, drift av felles facebookside med mer.
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir)
Flere forskere i gruppen jobber i feltet mellom forskning og politikkutvikling, og har blant annet vært eksperter i HK-dir sitt arbeid med utvikling av et nasjonalt rammeverk for kvalitet i karriereveiledning.
Nettverk
Vi er medlemmer av og bidrar til følgende internasjonale nettverk, blant annet ved abstracts og papers på konferanser:
- NoRNet (NoRNet) – CoFounder and board member
- International Association for Educational and Vocational Guidance (IAEVG)
- Network of Career counseling and guidance programs at higher education institution in the Nordic and Baltic countries (VALA) – Member of steering group
- European Doctoral School for Career Counseling (ECADOC) – Scientific coordinator and alumni
- National Institute for Career Guidance and Counseling (NICEC) – Rie Thomsen er internasjonalt medlem og gruppen bidrar med publikasjoner i NICEC Journal
- Network for Innovation in Career Guidance & Counselling in Europe (NICE)
- KarriereForsk
Tidsskrift
Vi er tilknyttet som «scientific reviewers» ved følgende tidsskrift:
- British Journal of Guidance and Counseling (BJGC) Member of international advisory board
- International Journal of Vocational and Educational Guidance (IJVEG)
- Nordic Journal of Transitions, Careers and Guidance (NJTCG)
- NICEC Journal
Vi skriver til forum for praktikere, som:
- Veilederforum (Norge)
- Vejlederforum (Danmark)
Eksternt tilknyttede medlemmer:
- Oda Notevarp Paulsen (HVL)
- Ida Holth Mathiesen (UiS)
Pågående forskningsprosjekt
Rie Thomsen
Arbeider med tema som:
- Fællesskabernes betydning for og i vejledning
- Vejledningens muligheder i forhold til social retfærdighed og social mobilitet
- Career education and emancipation
Eksempler på forskningsprosjekt:
Roger Kjærgård
Har gjennomført fire aksjonsforskningsprosjekter med fokus på hvordan NAV og karrieresentre kan samarbeide om å gi karriereveiledning.
Arbeider nå med følgende tema:
- Praksisnær forskning/forskningssirkler innenfor karriereveiledning i Buskerud og Karriereenheten i Oslo.
Temaet i prosjektene har vært utvikling av karriereveiledningstjenestene ved deltakende skoler i Buskerud. I Oslo var temaet hvordan rådgivningstjenesten kan anvende digitale hjelpemidler for at elever og foresatte kan samtale om yrkes- og studievalg.
- Karriereveiledning i et urfolk-perspektiv
Her er fokus på hvordan karriereveiledning, dominert av en vestlig rasjonalitet, kan tilpasses og nyttiggjøres urfolk. Forskningsprosjektet relateres til Forskningsrådets programplan VAM (Velferd – arbeid – og migrasjon) og har søknadsfrist september 2020.
- Et nordisk perspektiv på karriereutdanning
The future of career education in the Nordic countries and self-governing areas (NordicCareerEd)
Anne Holm-Nordhagen
Arbeider med forskning på hvordan fag og fremtid kan forenes på samme arena, og hvordan elevens karrierelæring kan være et samarbeid mellom rådgiver (karriereveileder), lærere og andre roller i skolen.
Oppdragsforskning
- Studier av utdanningsstilbud for karriereveiledning i Norge (HK-dir)
- Utvikling av nye ambisjoner for karriereveiledning i skolen (HK-dir)
Kirsten Marie Dalene
- Emosjonell og personlig kompetanse hos karriereveiledere
Hva er emosjonell kompetanse hos karriereveiledere, hvor viktig er det og hvordan kan kompetansen utvikles? Forskningsfokuset vektlegger sider ved karriereveilederes kompetanse som til nå har fått mindre oppmerksomhet i norsk kontekst, basert på en utvidet forståelse av karriereveilederrollen som presenteres i hennes ph.d.: Meningsskapende karriereveiledning: Karriereveilederes forståelser og erfaringer med Life-design veiledning i norsk kontekst (2022).
- Følelsers plass i karriereveiledning
- Kompetansestandarder og profesjonaliseringsdebatten
Petra Røise
Arbeider med følgende tema:
Karriereundervisning i Norge og Norden:
- The future of career education in the Nordic countries and self-governing areas (NordicCareerEd)
- Ph.d.: Faget Utdanningsvalg – intensjoner og operasjonalisering. En empirisk studie av dimensjoner av læreplanen i faget utdanningsvalg i ungdomsskole (2022)
- Arbeid med å lage forslag til kompetansestandarder for karriereveiledning i skolen, i oppdrag av HK-dir
Studentaktive veiledningsformer i høyere utdanning
- Kollektiv Akademisk Veiledning - en studentaktiv læringsform (KAV-prosjektet)
- Aksjonsforskning knyttet til utvikling av KAV
Anette Vaage Slåtto
Arbeider med tema knyttet til hennes ph.d.-arbeid om:
- karriereveiledning av flyktninger, både de strukturelle rammene for arbeidet og veileders erfaringer. Sentralt her er kulturororientert karriereveiledning og sosiologiske perspektiver.
- sosial-rettferdighets perspektivet innen karriereveiledning og spor av dette i praksis.
Sanna Toivanen
Arbeider med postdoc knyttet til:
- karriereveiledning for flykninger etter ny integreringslov, med utgangspunkt i kvinners arbeidserfaringer og deltakelse i solidaritetsnettverk (interseksjonell tilnærming og Nancy Frazers teori av anerkjennelse)
- relasjonell sosiologis bidrag til karriereveiledning
Kristina Mariager-Anderson
Arbeider med tema som:
- at komme tættere på vejledningens muligheder i forhold til social retfærdighed og social mobilitet – som en udvidelse af perspektiver fra tidligere forskningsprojekter og fokus på udvikling af praksis (for lærere, vejledere, elever)
- The Governance of Career Guidance Systems in Nordic Countries (NOS-HS-projekt)
- Justice in and through the policies and reflexive practices of guidance and counselling in Nordic countries? (JustReflex)
Ellen G. Simensen
Arbeider med tema som omhandler hvordan man i praksisfeltet jobber med kvalitetsutvikling for karriereveiledning
Lis Montes de Oca
arbeider med et ph.d.-prosjekt knyttet til prosejktet Kollektiv Akademisk Veiledning - en studentaktiv læringsform (KAV), basert på virkningsevaluering og programteori
Oda Notevarp Paulsen
Arbeider med følgende tema:
- Utvikling av profesjonsidentitet for karriereveiledere. Hvordan faglige fellesskap og kollegaveiledning mellom karriereveiledere kan bidra identitetskonstruksjon og danne rammer for personlig og faglig utvikling
- Samarbeid med INN: bidragsyter i oppdrag fra HK-dir om kartlegging av utdanningstilbud for karriereveiledere i Norge og rammebetingelser/faktorer som er viktige for at karriereveiledere og lærere i skolen kan ta videreutdanning
- Undervisningsfaglig utviklingsarbeid knyttet til GLU-emnet Utdanningsvalg