Inkludering, mestring og mangfold er sentrale faktorer i det pedagogiske arbeidsfeltet, og forskningsgruppen har som målsetting å finne fram til forskningsbasert kunnskap som kan bidra til å fremme inkludering, trivsel og mestringstillit på ulike oppvekstarenaer for alle barn og unge.

Forskningsgruppen i profesjonskunnskap om vold, overgrep og sosiale- og emosjonelle vansker er sammensatt av aktive forskere ansatt ved USN. Eksterne forskere deltar også aktivt som medlemmer.

Inkludering, mestring og mangfold

Vi har fokus på hvordan barnehage og skole kan legge til rette for inkludering, mestring og mangfold i arbeid med barn, unge og voksne med sosiale- og emosjonelle vansker eller funksjonsnedsettelse. Barn og unge som strever med traumatiske volds- eller overgrepshistorer er også et fokusområde.

Ekskludering og marginalisering er sentrale begreper. Grunnet industrialisering og et ujevnt arbeidsmarked har kravene til arbeidstagere økt de siste årene, og spisskompetanse etterspørres i stor grad. Unge som har falt utenfor utdanningssystemet står i fare for å falle utenfor arbeidslivet og det sosiale fellesskapet i samfunnet for øvrig.

Sosial marginalisering er som regel et resultat av en ekskluderingsprosess av enkelte mennesker eller grupper i et samfunn, og dessverre vil disse ofte oppleve at de befinner seg i en gråsone mellom sosial integrasjon og ekskludering.

Livsmestring og empowerment

I forskningsgruppen ønsker vi å ha fokus på livsmestring og empowerment, og i denne forbindelse vil vi legge vekt på faktorer som har betydning både på individ- og systemnivå.

Vi ønsker også å ha fokus på hvordan skole og barnehage kan forstå, forebygge og gripe inn når vansker hos sårbare barn og unge avdekkes. Ofte påpeker lærere at de ikke har tilstrekkelig med kompetanse til å møte alle utfordringene de møter i skolehverdagen. Det samme gjelder i forhold til volds- og overgrepsproblematikk.

Kunnskapsdepartementet har i forskrift 475 av 04.06.12, som trådde i kraft 01.08.16, påpekt at pedagogutdannelsene nå skal gi lærerstudenter kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner slik at de er i stand til å identifisere særskilte behov hos barn (inklusivt tegn på vold og seksuelle overgrep), samt gi studenter ferdigheter for å kunne handle og samhandle med andre profesjoner etter gjeldende lover og regler.

Målsettingen er at forskningsgruppen skal kunne fremskaffe forskningsbasert kunnskap som har betydning for dette fagfeltet.

Målsetting:

Fremme forskning og utviklingsarbeid innen fagfeltet profesjonskunnskap om vold, overgrep og sosiale- og emosjonelle vansker.

  1. Publisering av vitenskapelige artikler nasjonalt og internasjonalt.
  2. Arrangere, og delta på nasjonale- og internasjonale seminarer og konferanser.

Aktuelle podkaster:

Aktuelle konferanser

"Fra ufrivillig skolefravær – mot en bedre skole for alle!"

Her kan du se et redigert opptak fra Forskningsdagene 2024, på campus Vestfold 19. september.

På programmet sto utfordringen: Hva kan vi gjøre for å få barna tilbake på skolen? Med perspektiver fra både forskning, foreldre og elevene selv.

Smakebit fra konferansen

– Jeg håper lærere kan lære måter å kommunisere med og forstå eleven bedre. Ikke at alle skal forstå alt, men at de kan forstå at hver elev er sin egen person og har sin egen måte å kommunisere på, sa Erle.

13-åringen fikk stående applaus etter sitt innlegg i forbindelse med konferansen om ufrivillig skolefravær. Denne markerte starten på Forskningsdagene 2024.

Erle er ett av mange ressurssterke barn som sluknet helt da de begynte på skolen. Erle, som er autist, fortalte om hva hun mente måtte til for å få elever som henne tilbake på skolen.

Ufrivillig skolefravær er et sårt og vanskelig tema som samlet full sal på campus Vestfold torsdag. Engasjementet og frustrasjonen var til å ta og føle på i Bakkenteigensalen, der USN-professor Marie-Lisbet Amundsen ledet an med å formidle sin omfattende forskning på temaet.

– Hvorfor er det sånn at noen barn blir syke av å være på skolen?

Det var spørsmålet hun åpnet med. Hun fulgte opp med å forklare betydningen av en lærer som forstår barnet og viktigheten av godt skole-hjem-samarbeid.

Se innlegg fra Erle, Marie-Lisbet Amundsen med flere i videoen under.

 

 

 

Eksterne medlemmer

Medlemmer fra andre institusjoner