Vi vektlegger spesielt historiefaglige og ulike former for tekstteoretiske tilnærminger til læremiddelstudier. Forskningsgruppa er i tillegg opptatt av hvordan læremidler blir brukt i skolens daglige praksis.
Læremidlene kan fortelle oss mye om den historiske sammenhengen de har blitt til i og dermed gi oss en viktig bakgrunn for å forstå skolen slik den framtrer for oss i dag. Vi forsker derfor også på lærebøker og læremidler som historiske dokumenter; som tekster som er produkter av sin tid.
Forskningsgruppa organiserer læremiddelforskere med ulik fagbakgrunn som historie/samfunnsfag, pedagogikk, idrett, engelsk, norsk, realfag og religion.
Vi forholder oss til en rekke forskjellige tekst- og språkvitenskapelige teorier, for eksempel diskursanalyse, fenomenologi, kognitiv metaforteori, literacyforskning, multimodalitet, narratologi, pragmatikk, resepsjonsteori, retorikk, semiotikk, systemisk-funksjonell lingvistikk og tekstlingvistikk, men også kvalitative og kvantitative metoder kjent fra samfunnsforskninga.
Prosjekter
Læremidler og læringsressurser i klasserommet på ungdomstrinnet (LærUng): Utvikling av en tverrfaglig læremiddeldidaktikk i GLU (2022–2025). Prosjekt finansiert via Direktoratet for høgare utdanning og kompetanse (HK-dir). Prosjektet tar utgangspunkt i at dagens læremiddelsituasjon er preget av kompleksitet, mangfold og raske skifter. Derfor er det behov for mer kompetanse om ulike læremidler og læringsressurser, og hvordan de kan brukes. Prosjektet utvikles i tett samarbeid med praksisfeltet.
Les mer: Skal koble arbeidslivet tettere på utdanningen
Forskningsgruppa har de siste årene vært sentral i arbeidet med to antologier der flere av medlemmene har bidratt:
- Exploring Textbooks and Cultural Change in Nordic Education 1536–2020 (Brill, 2021).
- New perspectives on educational resources: Learning material beyond the traditional classroom (Routledge, 2023).
Intern samarbeidspartner
Nettverk
Eksterne medlemmer
- Marit Lovise Brekke (HIVolda)
- Merethe Skårås (MF vitenskapelig høyskole)
Aktuelt
Merethe Roos og Henrik Edgren ble spurt om å lage en podkast for Brill om antologien de ga ut våren 2021: Exploring Textbooks and Cultural Change in Nordic Education 1536-2020 | Brill
Podkasten «Tracing the Rich History of the Nordic Education System Through Textbooks» kan du høre under.